Log ind

Linjeføring lagt fast: Ny jernbane kommer nord for motorvejen

  • Linjeføring lagt fast: Ny jernbane kommer nord for motorvejen
    1 / 2
    Partierne bag Togfonden har indgået aftale om, at den nye jernbane over Vestfyn skal løbe nord for motorvejen, selvom det er den dyreste løsning. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen
  • Linjeføring lagt fast: Ny jernbane kommer nord for motorvejen
    2 / 2
    Sådan kommer den nye jernbane til at forløbe over Vestfyn. Grafik: Mikkel Damsgaard Petersen.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Partierne bag Togfonden har netop offentliggjort, at de følger Assens og Middelfart byråds anbefaling af en nordlig linjeføring af ny jernbane.

Opdateret med kommentar fra Skallebølle Beboerforening.

Den nye 35 kilometer lange vestfynske jernbane til højhastighedstog anlægges nord for motorvejen og ikke syd for, som anbefalet af Vejdirektoratet. Det har partierne bag Togfonden netop offentliggjort. Dermed er årevis usikkerhed hos virksomheder, beboere og kommuner bragt til ende.

Den nordlige linjeføring betyder, at jernbanen ikke kommer til at skære gennem landsbyen Skallebølle og tæt på beboelsesområder i Nr. Aaby. Også store erhvervsvirksomheder i Ejby kan ånde lettet op.

- Det er en stor dag for Fyn. Det her betyder, at jernbanen bliver en realitet, og den vil berøre færrest mulige beboere og virksomheder, siger det fynskvalgte folketingsmedlem Erik Christensen (S), der er medlem af Transportudvalget.

Han lægger vægt på, at partierne har valgt at lytte til de to byråd i Middelfart og Assens Kommuner, der begge har anbefalet den nordlige linjeføring. Den koster 4,5 milliarder kroner, mens den sydlige linjeføring, som Vejdirektoratet anbefalede, koster 4,1 milliarder.

De to borgmestre i Middelfart og Assens kommuner jubler da også over valget af linjeføring.

- Endelig. Vi har presset på og på for at få en afklaring, og det er helt afgørende, at Skallebølle ikke bliver kløvet midt over, siger borgmester i Assens Kommune, Søren Steen Andersen (V).

Middelfart-borgmester Johannes Lundsfryd (S): Det er en super nyhed. Den kollektive trafik får et fantastisk løft, og vi fremtidssikrer vores små togstationer, når der bliver bedre plads på den nuværende jernbanen, siger han.

Han erkender, at landsbyen Indslev vil blive berørt af den nordlige linjeføring.

- Men overordnet set vil den genere færre end den sydlige linjeføring, bemærker han.

Partierne bag Togfonden er SF, Socialdemokratiet, Enhedslisten, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti. De fem partier har et flertal udenom regeringen, der hidtil har afvist at tilslutte sig forliget om Togfonden, der skal sikre en opgradering af jernbanenettet og langt hurtigere tog mellem landets største byer.

På den nye vestfynske jernbane, der kommer til at løbe tæt på motorvejen mellem Blommenslyst og Kauslunde, vil togene kunne køre 250 km i timen. Jernbanen skal efter planen anlægges fra 2020 og være køreklar i 2026.

Stor glæde i Skallebølle

I Skallebølle er der naturligvis stor glæde over politikernes beslutning om at fravælge den linjeføring, der ville have skåret Skallebølle over.

- Det er en stor dag for os. Det betyder meget. Og ikke kun for os men også for beboere i Ejby og Nr. Aaby, siger Otto Greve, der er formand for Skallebølle beboerforening.

Både borgmestre og almindelige borgere som Otto Greve har kæmpet mod den linjeføring, som nu er fravalgt.

- Det er rart at vide, at det kan bære frugt, når man gør et stort stykke arbejde, siger Otto Greve.

Penge fundet

Finansieringen af Togfonden, der blev aftalt i 2014, er penge fra beskatning af Nordsøolien, men indtægterne har hidtil ikke været så store som kalkuleret med af forligspartierne.

- Men med det indgåede forlig har vi nu sikret penge til en række projekter i Togfondens fase 1, siger Erik Christensen.

I alt 15 milliarder er til rådighed for projekterne i fase 1. Heraf er de to milliarder nye penge, som tages fra puljen "Bedre og billigere kollektiv trafik". Denne pulje står de fem partier bag Togfonden også bag, og de er altså ikke afhængige af medspil fra regeringen.

Forligspartierne pålægger nu regeringen at ændre finansloven, så beslutningerne om Togfondens fase 1 afspejles i den.

  • Bakkær_Birgit_(2015)_002

    Af:

    Politisk journalist samfundsredaktionen. Udover politik allround har jeg særligt fokus på de fynske kommuner, trafikpolitik og kirkeforhold og har stået bag kampagner som "Fyn under forvandling", "Velfærd-hvad vil du ofre?", den fynske kirkegang, demokratikampagnen "Fyn for folket", "Ved vejkanten" og kampagne om broafgiften på Storebælt. Baggrund: Jeg har været lokalredaktør på Fyns Amts Avis i Ringe, siden lokalredaktør Midtfyns-redaktionen Fyens Stiftstidende og siden 2010 samfundsredaktionen Fyens Stiftstidende.

  • Plovgaard_Søren

    Af:

    Journalist på lokalredaktionen i Assens. Jeg skriver fortrinsvis til Lokalavisen Assens. Jeg bor i Assens og er vokset op i Haarby.

Mere om emnet

Se alle
4
Se kortet: Her skal jernbanen gå over Vestfyn

Se kortet: Her skal jernbanen gå over Vestfyn

Fra vrede til lettelse: Jernbane splitter borgere i Indslev

Fra vrede til lettelse: Jernbane splitter borgere i Indslev

- Vi har den største forståelse for, det berører nogle mennesker

- Vi har den største forståelse for, det berører nogle mennesker

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere