SØSIDEN

Den store, årlige skibfarts-regatta i Ærøskøbing tæller mange flotte yachter - bl. a. pensionerede Volvo Ocean-racere og flere 12 Metere. Søsiden tog på bådspot ved havneindsejlingen - se billederne.

Pensionerede Volvo Ocean-racere

15 mand høj tæller besætningen på havkapsejleren Rostocker konstrueret af Bruce Farr i 1997. Båden er af typen VO 60. Det står for Volvo Ocean, og tallet er længden i fod. Da raceren kæmpede i den legendariske jordomsejling i 1998 satte den verdensrekord ved at sejle 434 sømil (804 km) på et døgn. Gennemsnitsfart: 18 knob (ca. 35 km/t)! Den pensionerede Volvo Ocean-racer er siden 2002 ejet af det tyske Speedsailing og chartres ud sammen med to andre VO 60'ere. Den ene, Ospa (tidligere SEB) var også med i Ærøskøbing. I øvrigt måtte Rostocker vente længere end ønsket på afgang fra Ærøskøbing søndag formiddag. Så vidt Søsiden erfarede skyldtes det, at et besætningsmedlem på den bryggeri-navngivne båd ikke lod sig finde. Sidste år ventede man efter sigende på samme gast ...

X ved dansk bådebyggeri

Hvis et enkelt bådeværft skulle fejre triumf ved regattaen Slien-Ærø, var det det danske X-Yacht. X-bådenes design, kvalitet og ry for fart nyder stor popularitet blandt tyske lystsejlere. Søsiden spottede, at omkring 25 af de anløbende både i Ærøskøbing var bygget på værftet i Haders­lev. Den største af dem var den 18 meter lange X-612 Solair bygget i 1996. Den store X'er ejes af et charterbureau ved Flensborg Fjord og sejler både i de nære farvande og over Atlanten. Solairs næste store togt er deltagelse i den transatlantiske kapsejlads for turbåde, Atlantic Cross Race. Starten går fra Las Palmas på De Canariske Øer midt i november. Et tre ugers krydstogt med Solair koster godt 30.000 kr, og en uges sejlads derovre ca. 12.000 kr. Og vil man være sin helt egen skipper, handles X-både som denne fra godt tre til omkring fem millioner kr

 

Stålgrå racer med piger i pink

Konceptet for den urfirma-sponserede DK 46-sejlbåd Tutima fra Kiel er, at den skal sejles af kvinder. Ved rattet står Kirsten Harmstorf-Schönwitz, der har mere end tyve års erfaring som skipper for kvinde-besætninger. Med de fleste af de 12 besætningsmedlemmer iført pink sejlertøj udløste den elegante, irsk-designede, stålgrå racer også mere end gennemsnitlig applaus, da den gled ind gennem havnehullet i Ærøskøbing. Blandt sommerens mange kapsejladser deltog Tutima også i årets Palby Fyn Cup fra Bogense. I weekendens regatta til Ærø blev den nummer 18 overalt, men nåede dog ikke i den sparsomme vind at udløse sit potentiale på 22,9 knob. Tutima er i øvrigt ejet af arrangør Peter Gasts shippingfirma.

 

Heti - en 12 Meter med mere end 100 år på kølen

Regattaen på Ærø plejer at tiltrække flere fartøjer af typen 12 Meter R-båd. I år så vi to. 12 Meterne er typisk træbåde med en længde på omkring en snes meter. Historisk er båd-klassen designet til at vinde legendariske kapsejladser som fx New York Yacht Clubs Americas Cup. Søsat fra Oertz-værftet i Hamborg for mere end 100 år siden - 1912 - var Heti blandt Ærø-regattaens ældste fartøjer. I sit lange liv har denne fuldblods 12 Meter også tjent som fx husbåd og skoleskib. Den gaffelriggede Heti er i dag Tysklands ældste 12 Meter og er ejet af en venneforening med nær tilknytning til Stiftung Hamburg Maritim. En del af renoveringen blev fra 2001 udført som et uddannelses-projekt, der også resulterede i svendebrev til seks unge bådebyggere.

 

Jorden rundt-pioneren

Nede ved Elben ligger den lille lokalitet Seestermühe. Her er den godt 80-årige yawl-riggede tomaster Peter von Seestermühe hjemskrevet. Siden 1990 har den været ejet af Christoph von Reibnitz, der også stod ved trærattet, da den gled ind i Ærøskøbings gamle havn. Yachten sejlede i mange år som Peter von Danzig og har under dette navn i 1973 deltaget i den første Whitebread-sejlads rundt om jorden. Gennem en årrække var den flagskib for den akademiske sejlklub i Kieler Fjord. Peter von Seestermühe sejler i dag som charterskib i bl. a. Kieler Fjord og Østersøen og er lejlighedsvis også at se i Det Sydfynske Øhav. Peter von Seestermühe kan medtage en halv snes gæster plus skipper og bådsmand på dagsture, weekend-sejladser eller uge-togter. Hvert andet år tager Peter von Seestermühe den helt store tur over Atlanten.

 

Elan - Hr. Møllers foretrukne mærke

Med et enkelt sidespring til danske X-Yachts som undtagelsen var Mærsk McKinney-Møllers foretrukne mærke i lystbåd finske Nautors Swan. Omend bådstørrelsen var lidt mindre end til en storskibsreder, var værftet meget elegant repræsenteret i Ærøskøbing med en stribe Swan'er, bl. a. den 48 fods Sparkman & Stephens-designede Elan. Den velpassede yacht er en moden dame. Designet Swan 48 S&S blev skabt i 1971. Som en lokal sejler bemærkede til Søsiden, er dens formgivning af ruf og agterparti i familie med den Walsted-byggede og Roos-designede Thurø 33 formgivet tre år efter. Swan'en Elan ejes af det tyske forsikringsselskab Pantaenius, som også mange danske lystsejlere benytter.

 

Athena - samme ejer i 30 år

Den yawl-riggede Athena er bygget hos Abeking & Rasmussen i 1955. Få år efter søsætningen fik den skiftet de oprindelige træmaster til aluminium. Athena har siden 1984 været ejet af Peter Harren fra Bremen. Dog skal der fratrækkes et par år i 1990'erne, hvor Peter Harren solgte Athena, fortrød - og købte sin båd tilbage. Nu har Peter Harren, der selv styrede sin yacht ind i Ærøskøbing, sat den 2016-renoverede yacht til salg. Han kan se tilbage på mere end 30 års intensive rejser inklusiv deltagelse i en lang række regattaer. I logbogen for de 12 ugers årlig sejlads står destinationer som Middelhavet, Skotland, De Kanariske Øer og Nordkap. Velholdte Athena har i øvrigt også udløst flere portræt-artikler i magasiner for klassiske fartøjer.

 

Klassisk design med Svendborg-aner

Sidste år Svendborg, i forrige weekend Ærø, i denne weekend Aarhus Bugt og til næste år New York. 12 Meter R-båden Anita kommer vidt omkring til kapsejladser. Når den til næste år satser på at komme over Atlanten er anledningen, at New York Yacht Club markerer intet mindre end sit 175 års jubilæum. Til det inviteres bl. a. den nordeuropæiske flåde af 12 Metere, deriblandt en håndfuld danske. Turen over Atlanten foregår pr. fragtskib. Som søsat i 1938 kan Anita næste år fejre sit 80 års jubilæum. Anita er bygget på værftet Abeking & Rasmussen ved Bremen og designet af den Svendborg-fødte, verdenskendte Henry Rasmussen. I nogle år sejlede Anita med to master rigget som yawl. Nu er den tilbage med den oprindelige bermuda-rig efter at have overtaget masten fra den danske 12 Meter Thea. Smukke Anita ejes af en venneforening ved Kieler Fjorden.

 

  • Nielsen_Søren_S

    Af:

    Redaktør og reporter på Fyns Amts Avis’ og FAA.dk’s Søsiden og Koøjet. Tekst, foto, video og web fra den maritime verden - primært ved og i Det Sydfynske Øhav, men også fra nationalt og internationalt farvand. Faglært journalist i 1973. Siden 1976 ansat på Fyns Amts Avis i Svendborg. Redaktionschef i 25 år. Ansvarsområder: Bl. a. redigering, design, redaktionel teknik og avisplanlægning. Debatredaktør 2012-2016. Født i Aalborg, bosat på Langeland. Aktiv i en håndfuld maritime foreninger. Har rundet Kap Horn i verdens største sejlskib. Forfatter til bogen “Øhavsfærger".

Mere om emnet

Se alle
Se billederne: Da havnen i Ærøskøbing blev fyldt af flotte yachter

Se billederne: Da havnen i Ærøskøbing blev fyldt af flotte yachter

FAKTA: Peter Gast Schiffahrtsregatta

FAKTA: Peter Gast Schiffahrtsregatta