SØSIDEN

Mikkel Synnestvedt fra Yachtbroker i Svendborg siger til Søsiden, at der kan være gode handler at gøre, men peger også på, hvad en køber af klassiske sejlbåde skal være opmærksom på.

Når en bil er 35 år gammel, kan den registreres som veteran. Hvis den samme regel gjaldt for lystbåde, ville forholdsvis langt flere fartøjer falde ind i den kategori, end den omfatter på landevejene. Med andre ord: Veteranerne fylder godt op i havnene.

Søsiden kender ikke til statistisk materiale for danske glasfiber-sejlbådes alder, men et skønsmæssigt kik rundt i Øhavets havne viser, at en stor procentdel af sejlbådene er bygget i 1970'erne og 1980'erne. Værfts-nye sejlbåde er efterhånden et sjældent syn ved broerne i de sydfynske havne.

Glasfiber-revolutionen kom til bådebyggeriet i sidste halvdel af 1960'erne. Derefter fulgte godt en snes år med en epoke, man kunne kalde "de store årgange". Mange af bådene fra den tid blev så solidt bygget og gennemtænkt konstrueret, at de stadig sejler med stor nytteværdi for ejeren. Hen over årene blev bådene også større. I 1966 var en båd omkring otte meter stor, fx. en Great Dane 28, en Bandholm 26 eller en Bianca 27. Efterhånden voksede familiebåds-normen sig op på ni-ti meter til bådtyper som fx Halberg-Rassy 312, Albin Ballad og de lokalt byggede Impala 30 plus en række Bianca-modeller.

 

- Glæde er større end pris ...

Hvad er værdien af disse halv- og helveteraner i dag? Det korte svar er, at nytteværdien for ejeren kan være høj, mens salgprisen i de flest tilfælde er lav. Det bekræfter en af landets største brugtbådsmæglere, Mikkel Synnestvedt fra Yachtbroker med hovedsæde på Svendborg havn:

- Prisen vi kan opnå for både af de årgange, modsvarer i reglen ikke den glæde, sælgeren har af sin båd. Men vi kan sælge dem, og vi gør det. Jeg har fx lige solgt en Polaris Drabant 26 til 64.000 kr. En fin båd, siger Mikkel Synnestvedt.

Problemet med bådene fra de store årgange er - som Mikkel Synnestvedt siger det - dåbsattesten. Bådene har en alder, så noget af det dyreste om bord i mange tilfælde kalder på en udskiftning.

Hvis båden sejler med den oprindelige motor, har den nærmest ingen værdi i salgssammenhæng. Tværtimod kan den reducere muligheden for at få båden afsat med mindre salgsprisen er sat derefter.

- Jeg oplever også , at mange ikke er gearet til at gå om bord i en "ny" båd og starte med at skifte motoren, siger Mikkel Synnestvedt. Et motorskift i en sejlbåd kan bevæge sig op i 75.000-100.000 kr.

Gamle teakdæk er også et problem, køberen skal være opmærksom på. Sådan et dæk holder omkring 25 år. Et nyt værfts-lagt teakdæk kan let koste det dobbelte af en ny motor.

- Hvis man ønsker sin klassiske lystbåd af glasfiber solgt, går det meget hurtigere, hvis disse ting er skiftet eller i det mindste af nyere dato, lyder rådet fra yachtmægleren.

- Der kan være gode køb ...

Mikkel Synnestvedt betoner også, at der kan være rigtig gode køb at gøre i kategorien klassisk sejlbåd. De fleste er godt bygget, sejler godt og har det udstyr og den plads, der skal til for en mindre families sejlads.

- Vi oplever, at det mest er modne sejlere, der går efter de klassiske sejlbåde. De unge vil i reglen hellere have noget nyere, siger Mikkel Synnestvedt.

  • Nielsen_Søren_S

    Af:

    Redaktør og reporter på Fyns Amts Avis’ og FAA.dk’s Søsiden og Koøjet. Tekst, foto, video og web fra den maritime verden - primært ved og i Det Sydfynske Øhav, men også fra nationalt og internationalt farvand. Faglært journalist i 1973. Siden 1976 ansat på Fyns Amts Avis i Svendborg. Redaktionschef i 25 år. Ansvarsområder: Bl. a. redigering, design, redaktionel teknik og avisplanlægning. Debatredaktør 2012-2016. Født i Aalborg, bosat på Langeland. Aktiv i en håndfuld maritime foreninger. Har rundet Kap Horn i verdens største sejlskib. Forfatter til bogen “Øhavsfærger".

Mere om emnet

Se alle
1
VIDEO OG BILLEDER: Jeg er nørd, nej, jeg er bådtosse

VIDEO OG BILLEDER: Jeg er nørd, nej, jeg er bådtosse

FAKTA: Rudkøbing-klassikeren Bianca 27

FAKTA: Rudkøbing-klassikeren Bianca 27