SØSIDEN

Søsiden på prøvesejlads med det senest tilkomne redningsfartøj i Det Sydfynske Øhav - Ærø Søredningsforenings Marstal-baserede Erria Rescue.

Skumpisket vand fra to jet-dyser gennempløjer de svage krusninger i Vejsnæs Bugt. Den forreste halvdel af fartøjet er løftet fri af vandskorpen mellem Ærø og Langeland. Loggen foran skibsfører Thomas Wang Larsen viser omkring 30 knob. Sejladsens mål kunne være at nå søfarende mennesker eller materiel, der havde brug for hurtig hjælp.

Iført selvfølgelig redningsvest er Søsiden gået om bord i en prøvetur på den seneste forstærkning af beredskabet i Det Sydfynske Øhav og omliggende farvand, Erria Rescue. Fartøjet tilhører den nystiftede Ærø Søredningsforening. I sin signalstærke bemaling i Ærøs nationalfarver, er det hurtige fartøj et iøjnefaldende bevis på, hvad en håndfuld lokale søfolks initiativ kan føre til. Ærø har igen fået et redningsfartøj klar til at rykke ud døgnet rundt, året rundt.

Tanken om at få et redningsfartøj med base på Ærø er opstået i kølvandet på den lange polemik om placeringen af Marinehjemmeværnets MHV 806 Dubhe. Sagen, som blev afsluttet i 2014, faldt som bekendt ikke ud i Ærøs favør. Nu ejer medlemmerne af Ærø Søredningsforening et fartøj, og ingen udefrakommende kræfter kan komme og fravriste det.

VIDEO: Derfor Ærø Søredningsforening

- Det helt rigtige fartøj

- Vi er meget glade for båden. Vi synes, at vi har fået det helt rigtige fartøj. Sådan lyder det samstemmende fra de fire ærøboer om bord på Søsidens prøvesejlads - formand Thomas Wang Larsen, næstformand Jan Christensen, kasserer Erik Bjørn Sørensen og en af de menige drivkræfter, Jens Weiss.

- Vi er gået ind i det af flere gode årsager. Blandt andet for at opleve glæden ved at hjælpe andre og fordi vi allesammen kan li' at færdes på havet. Og så har vi et godt kammeratskab, siger Thomas Wang Larsen.

Omdrejningspunkt i foreningen er redningsfartøjet. Da det tidligere på året blev udbudt til salg hos rederiet Esvagt, hvor Thomas Wang Larsen er kaptajn, tænkte han, at det er nu, chancen er der. Med opbakning fra initiativkredsen og fra Ærøs lokale pengeinstitut, faldt tingene på plads.

- Båden er meget velegnet til vores formål. Den er solid, sødygtig, hurtig, har lavt fribord og den kan operere på lavt vand, som vi jo har meget af her i Øhavet, siger Thomas Wang Larsen.

På plus-siden står også, at fartøjstypen er nærmest kæntringsfri. I hvert fald er den testet til at kunne klare en "grønlændervending" - det vil sige oprette sig for egen kraft, selv når den har haft bunden i vejret.

760 heste under agterdæk

Inden sejladsen i Vejsnæs Bugt får vi en rundvisning i det 12 meter lange redningsfartøj.

Agterude priser Thomas Wang Larsen det skridsikre dæk. Det er stort nok til, at en helikopter kan hejse en båreliggende person op derfra.

Ude i styrbord side er oprullet en nyanskaffet, såkaldt Jason's Cradle. Det er et stift net til at hjælpe overbordfaldne op på dækket. Nettet kan både fungere som en bred stige eller som en slags fleksibel båre, der rulles ud under den nødstedte nede i vandet.

Under dæk brummer de 760 heste. Til søs pisker de havvand gennem dysserne til manøvrering og fremdrift.

En ekstra sikkerhed for de minimum to og helst tre frivillige, der skal bemande Erria Rescue under operationer, er de Esvagt-monterede søgelændere og et bøjlearrangement på fordækket.

Forrest i salonen udstyret med flystole er der plads til skibsfører og navigatør.

- Vi kunne godt tænke os at afmontere et par af stolene for at gøre plads til placering af en liggende båre, forklarer Thomas Wang Larsen.

Under fordæk er der bænkeplads til fire personer samt et lille rum med et kemisk toilet.

Navigationen om bord kører i øjeblikket på reserve-grej. Den medfølgende plotter er til service.

- Vi ønsker os en ny, moderne kortplotter og en bedre radar. Hvis nogen har 65.000 kr, er vi meget modtagelige, fastslår Thomas Wang Larsen.

- Hurtigere end helikopter

Ind gennem det lystfartøj-trafikerede Marstal Søndre Løb sænker vi farten. I kølvandet ligger en hurtig, men aldrig ubehagelig tur i Vejsnæs Bugt. Nu er der brug for en kam til håret.

På plads langs kaj ved Ebbes Bådebyggeri og Sejlloft fortæller Jens Weiss, at Ærø Søredningsforening allerede har skabt gode relationer til Marinehjemmeværnet, det statslige redningsberedskab og kollegerne i både Rudkøbing og i Nordtyskland. Nu forhandles der med Region Syddanmark:

- Skal der bringes en tilskadekommen person fra fx Ærø, Strynø eller Birkholm til brofast land, vil vi i mange tilfælde kunne gøre det hurtigere end en helikopter, påpeger Jens Weiss.

  • Nielsen_Søren_S

    Af:

    Redaktør og reporter på Fyns Amts Avis’ og FAA.dk’s Søsiden og Koøjet. Tekst, foto, video og web fra den maritime verden - primært ved og i Det Sydfynske Øhav, men også fra nationalt og internationalt farvand. Faglært journalist i 1973. Siden 1976 ansat på Fyns Amts Avis i Svendborg. Redaktionschef i 25 år. Ansvarsområder: Bl. a. redigering, design, redaktionel teknik og avisplanlægning. Debatredaktør 2012-2016. Født i Aalborg, bosat på Langeland. Aktiv i en håndfuld maritime foreninger. Har rundet Kap Horn i verdens største sejlskib. Forfatter til bogen “Øhavsfærger".

Mere om emnet

Se alle
1
FAKTA: Ærø Søredningsforening og Erria Rescue

FAKTA: Ærø Søredningsforening og Erria Rescue

2
Frivillige spiller stærk rolle i Øhavets søredning

Frivillige spiller stærk rolle i Øhavets søredning