SØSIDEN

- Jeg er meget optimistisk i forhold til, at den sejlende kulturarv også ville kunne ses i de næste 20-50 år, siger næstformand i Træskibs Sammenslutningen, Jan Jay Brun Jensen, Svendborg ovenpå en vellykket Fyn Rundt

Vejrmelding for store sejlskibe: Modvind er skiftet til medvind. De bevaringsværdige træskibe har vist krisen agterenden. Sortsyn er vendt til et velbegrundet håb for fremtiden for det, der i højtidelige øjeblikke kaldes for den "den sejlende kulturarv".

- Det værste er drevet over. Det hele ser langt bedre ud i dag, end det gjorde for få år siden, lyder det samstemmende fra fremtrædende træskibs-folk, som Søsiden har talt med. Vurderingen illustreres aktuelt af, at sidste uges sejlads Fyn Rundt var en af de største i flere år.

- Jeg er meget optimistisk i forhold til, at den sejlende kulturarv også ville kunne ses i de næste 20-50 år. Optimismen har bl. a. bund i, at der er øget tilgang til fx sejladserne Fyn Rundt og Limfjorden Rundt plus det, vi laver i TS. Det siger Jan Jay Brun Jensen, Svendborg, - næstformand i Træskibs Sammenslutningen, TS, og leder af Maritimt Center i Svendborg.

Medlemstallet vokser

Jan Jay Brun Jensen peger bl. a. på, at TS i de senere år har styrket det frivillige arbejde med ansættelse af en forretningsfører. Det er en udgift for foreningen, men den har også medvirket til at øge antallet af medlemskaber for skibe fra 400 til 475.

For skibsejerne er de kontante fordele ved et medlemsskab bl. a., at de har adgang til gratis gæstepladser i over 100 danske havne plus en billigere forsikring ved Søassurancen Danmark i Marstal.

- Men vi har også nogle udfordringer, konstaterer Jan Jay Brun Jensen:

- Især for de større skibe er der nogle generationsskifter, der banker på. De unge mennesker, som gerne vil og kan arbejde med skibene er ikke i stand til at skaffe penge til dem. - Låne til træskib ...? Bankerne vil grine. Her skal vi som organisation finde nogle løsninger, der også tilgodeser de, der gennem et langt liv har passet og plejet et skib. Og det arbejder vi på.

- Et sejlskib styrker brandet

En anden løsning for fremtidsikring af sejlskibene er firma-overtagelse.

Set med fynske øjne glæder Jan Jay Brun Jensen sig over, at et par fartøjer, skonnerten Fionia og galeasen Palnatoke, har fået sikret fremtiden i det lokale farvand. Fionia blev for få år siden overtaget af bryggeriet i Ørbæk, og Palnatoke er i år erhvervet af Petersen & Sørensen Motorværksted i Svendborg.

- Firmaer kan brande sig på, at de gør noget godt for samfundet, at de bevarer en kulturarv. Peter Lenskjold fra Meta i Rudkøbing gør det også godt i sin markedsføring. Han skriver, at når man sejler med ham, er man med til at bevare en kulturarv. Så kan kunder tænke, at de gør en indsats for at passe på noget, som vi allesammen synes er flot, siger Jan Jay Brun Jensen.

Flere skibe i forenings-eje

En anden anvendt kurs til fremtidssikring af skibene er foreningseje.

I Det Sydfynske Øhav kendes det brede ejerskab baseret på en frivillig kreds bl. a. fra lodsbåden Ejno i Rudkøbing, hajkutteren Grønne Erna i Svendborg og fra den nyligt overtagede galease Haabet i Faaborg.

I den nye, positive bølge for sejlskibene ser Jan Jay Brun Jensen også en tendens til, at flere kommuner bidrager aktivt til indsatsen for at bevare skibene:

- Det gør de fordi de kan se, at de selv får noget værdi ud af fx at sponsere et stævne.

Jan Jay Brun Jensen nævner som eksempel Assens Kommune på årets Fyn rundt.

- De havde investeret omkring 350.000 kr i at lave en stor fest ud af vores anløb. Havnen var fyldt med mennesker. Mariagerfjord Kommune investerede flot i vores pinsestævne i Hobro. Til næste år har vi fået en fin aftale med Helsingør. Og til 2019 forhandler vi med en fynsk havn, der selv har tilbudt sig, siger Jan Jay Brun Jensen. Han oplyser, at TS er ved at udarbejde en rapport, der vil fortælle, hvad kommuner får ud af at være vært for et træskibs-træf.

  • Nielsen_Søren_S

    Af:

    Redaktør og reporter på Fyns Amts Avis’ og FAA.dk’s Søsiden og Koøjet. Tekst, foto, video og web fra den maritime verden - primært ved og i Det Sydfynske Øhav, men også fra nationalt og internationalt farvand. Faglært journalist i 1973. Siden 1976 ansat på Fyns Amts Avis i Svendborg. Redaktionschef i 25 år. Ansvarsområder: Bl. a. redigering, design, redaktionel teknik og avisplanlægning. Debatredaktør 2012-2016. Født i Aalborg, bosat på Langeland. Aktiv i en håndfuld maritime foreninger. Har rundet Kap Horn i verdens største sejlskib. Forfatter til bogen “Øhavsfærger".

Mere om emnet

Se alle
2
Det har kostet 100 mio. kr. - men uden frivillige gik det ikke

Det har kostet 100 mio. kr. - men uden frivillige gik det ikke

SØSTÆRK VIDEO: Otte kvinder i et sejlskib

SØSTÆRK VIDEO: Otte kvinder i et sejlskib

Værfts-ejet sejlskib går ind i Svendborgs charterflåde

Værfts-ejet sejlskib går ind i Svendborgs charterflåde