Log ind

Mediefusion fik ansatte til at rejse

  • Mediefusion fik ansatte til at rejse
    Mange arbejdspladser har skiftet placering i Jysk Fynske Medier - det gælder også nogle af dem i Fyens Stiftstidendes mediehus her i Odense. Det har fået en del medarbejdere til at finde et andet job. Arkivfoto: Jørgen Hansen
  • Mediefusion fik ansatte til at rejse
    Mange arbejdspladser har skiftet placering i Jysk Fynske Medier - det gælder også nogle af dem i Fyens Stiftstidendes mediehus her i Odense. Det har fået en del medarbejdere til at finde et andet job. Arkivfoto: Jørgen Hansen

Artiklen er mere end 30 dage gammel

| Opdateret

Flere end 200 ansatte har forladt Jysk Fynske Medier i koncernens fusionsår. Det er en del af forklaringen på et uventet underskud

Overraskende mange medarbejdere har forladt Jysk Fynske Medier efter fusions-virksomhedens fødsel i december 2014.

Over 200 af de cirka 1700 ansatte, der kom med i fusionen, forlod den igen. De er blevet erstattet af nye medarbejdere, men den store udskiftning har kostet mange penge.

- Det er især gået ud over de afdelinger, der er flyttet geografisk. Mange har fundet et andet job i stedet for at få længere til arbejde, siger administrerende direktør Jesper Rosener.

Jysk Fynske Medier P/S

CVR. 36 50 33 35

Direktion: Jesper Rosener (adm.dir.), Henrik Damgaard-Hansen, Per Westergaard Jensen, Alex Kjeld Petersen, Peter Ringtved

Bestyrelse: Arne Paabøl Andersen (formand), Jens Christian Bebe og Clas Nylandsted Andersen (næstformænd), Anton Yding, Jan Bøttiger, Hans Erik Brøste Nellegaard, Christian Lund Jepsen, Peter Erik Hansen, Gert Eg, Peter Bro Petersen samt Steffen Lillemoës, Anne Karlskov Pedersen, Anja Stentoft og Lene Sarup (medarbejdervalgte)

Ejere: Fynske Medier (47,5 pct.), Syddanske Medier (36,0 pct.), Jyske Medier (16,5 pct.)

Internet: www.jfmedier.dk

Beløb i mio kr. 2015

Nettoomsætning 1.551

Driftsresultat -16

Resultat før skat -10

Resultat efter skat -12

Egenkapital 321

Antal ansatte 1.724

Også i salgsafdelingen, hvor der er sket store forandringer i strukturen, har flere end ventet fundet et andet job.

- Det koster selvfølgelig penge, når en dygtig medarbejder forlader os. Men ændringerne af salgsorganisationen har været rigtig, og det er bedst at tage dem på én gang, siger Jesper Rosener.

Uventet underskud

De mange medarbejderskift er en af hovedforklaringerne på, at koncernen endte sit første leveår med et underskud på 9,5 millioner kroner før skat. Der var budgetteret med et nul i det første år.

Jysk Fynske Medier - et nyt selskab blev stiftet i 2014

Jysk Fynske Medier er en fusion mellem Fynske Medier, Jyske Medier (Horsens, Vejle og Fredericia) og Syddanske Medier (Syd- og Sønderjylland).

Jysk Fynske Medier blev officielt stiftet den 12. december 2014.

Otte måneder senere - i august 2015 - købte selskabet Midtjyske Medier.

Jysk Fynske Medier er landets næststørste og omsatte sidste år 1,5 milliarder kroner.

Ud over Fyens Stiftstidende og Fyns Amts Avis udgives i dag 11 dagblade i Jylland og 64 ugeaviser, der drives fem radiostationer og en lang række nyhedssites og andre digitale brands.

Koncernen har også grafisk produktionsbureau, marketingvirksomhed, webbureau og reklamedistribuiton, samt offset- og avistrykkerier m.m.

Jysk Fynske Medier beskæftiger cirka 1700 medarbejdere.

Det fremgår af det første årsregnskab som netop er offentliggjort.

En anden væsentlig forklaring er, at it-udgifterne i forbindelse med fusionen har været større end forventet.

Alene de to poster løber op i 15-20 millioner kroner mere end budgetteret, fremgår det af regnskabet. Det officielle regnskab siger ikke noget om udviklingen på de forskellige områder, men ifølge koncern- chefen har den trykte del af forretningen - det vil især sige dagblade og ugeaviser - klaret sig dårligere. Til gengæld er det gået godt for blandt andet Deal.dk og Digitale Medier.

Hvis ejerne af virksomden ærgrer sig over underskuddet på 9,5 millioner kroner, kan de til gengæld glæde sig over, at de har fået 7,5 millioner kroner udbetalt. Det er Jysk Fynske Mediers betaling for at få lov til at bruge ejernes rettigheder til varemærker, brands og lignende.

Regnskabets tal dækker ikke Midtjyske Medier, der kom ind koncernen ved det seneste årsskifte. Dette selskab, der blandt andet omfatter en række dagblade i Midtjylland, var tidligere ejet af Berlingske-koncernen. Men man kan få et kraftigt fingerpeg om prisen på selskabet.

"Særdeles god handel"

Ifølge regnskabet har Jysk Fynske Medier brugt 174 millioner kroner på køb af virksomheder.

Ifølge Jesper Rosener dækker beløbet også andre virksomheder end Midtjyske Medier. Dermed har det omfattende mediekøb formentlig blot kostet Jysk Fynske Medier omkring 140-160 millioner kroner.

- Det var en særdeles god handel, siger Jesper Rosener, der dog ikke vil oplyse prisen på avisselskabet, der blandt andet omfatter Århus Stiftstidende.

Jysk Fynske Medier har bebudet, at koncernen skal finde besparelser på 90-100 millioner kroner i løbet af det kommende år. Samtidig har firmaet ændret på organisationen, skåret ned på ledelsen og gjort den administrerende direktør stærkere.

Men hvorfor har det allerede været nødvendigt at ændre den slags ting mindre end halvandet år efter fusionen?

- Vi mente, at vi gjorde det rigtigt oprindeligt. Men når man er i gang, kan man se, hvor det kan gøres bedre. Det viste sig, at noget af vores opbygning hæmmede muligheden for at opnå synergigevinster, siger Jesper Rosener.

Ifølge ham har de kommende besparelser mest rod i et generelt fald i markedet for annoncer i trykte medier.

Samtidig med, at han sparer, skal direktøren få koncernen igennem en meget ambitiøs forandring, der gør den stærkere på nettet.

- De nuværende digitale områder klarer sig godt. Men vi skal igennem en stor digital transformation af alle forretningsområderne. Den er vi ikke begyndt på endnu, siger Jesper Rosener.

Alle er med i fusionen nu

Oprindeligt var redaktionen på JydskeVestkysten ikke en del af fusionen. Men for nylig har avisens ejer, Syddanske Medier, besluttet at gå fuldt med i den fælles koncern.

- Det er en stærk markering og har en stor følelsesmæssig værdi. Og det gør det noget lettere at få fordelene ved fusionen frem i lyset, siger direktøren.

  • Byline

    Af:

    Jeg er journalist på Fyens Stiftstidende/Fyens.dk og skriver især artikler om det fynske erhvervsliv. Tidligere har jeg arbejdet på Dagbladet Børsen, Månedsmagasinet Penge og Privatøkonomi, Aalborg Stiftstidende og Dagbladet i Roskilde. Jeg er medlem af bestyrelserne for Odense Journalistforening og for KFUM-Spejderne Gråbrødre Gruppe i Odense. Jeg er født i Fredericia men bor nu i Åløkkekvarteret i Odense i et gammelt hus, som jeg ejer sammen med min kone, der er freelancejournalist og især arbejder for Fagbladet 3F. Vi har to voksne børn.

Mere om emnet

Se alle
Troels Mylenberg ny chefredaktør på Stiftstidende

Troels Mylenberg ny chefredaktør på Stiftstidende

8
Stiftstidende skal være endnu mere aktiv

Stiftstidende skal være endnu mere aktiv

5
Per Westergård: - Jeg er stolt af mine resultater

Per Westergård: - Jeg er stolt af mine resultater

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere