Log ind

- Catering er blevet mere lødigt

  • - Catering er blevet mere lødigt
    - Vi kan godt lide det der med at blive lidt overrasket, og det bliver man altid, når man får det udefra, siger Henrik Nygaard.
  • - Catering er blevet mere lødigt
    - Vi kan godt lide det der med at blive lidt overrasket, og det bliver man altid, når man får det udefra, siger Henrik Nygaard.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Købemad: Flere vælger catering. Både til hverdag og fest, oplever Henrik Nygaard, som ejer cateringfirmaet Kokken & Jomfruen. Hans forklaring er øget accept og lavere priser

Henrik Nygaard har været en del af cateringbranchen i næsten 25 år. Han stiftede cateringfirmaet Kokken & Jomfruen i Gislev i 1991. I dag er han formand for Catering Danmarks bestyrelse.

Mens kantine- og cateringbranchen oplever markant vækst i omsætningen i disse år, kan han fra sit bord nikke genkendende til tendensen: Det er blevet populært at købe færdiglavet mad udefra.

- Det med at spise mad, som andre har tilberedt, er i hver fald noget, som vi oplever, er blevet mere accepteret. Når man købte maden udefra for ti år siden, undskyldte man det måske lidt. I dag siger man i stedet: "Vi køber det udefra, for det prioriterer vi. Det giver vores familie nogle andre muligheder," siger Henrik Nygaard.

Og trenden gælder både hverdagsmad og festmad, mener han.

- Der er sket en masse. Særligt de sidste tre til fem år. Catering er blevet mere accepteret, mere lødigt.

Udviklingen skyldes ifølge Henrik Nygaard ikke bare praktiske omstændigheder. Danskerne er også i stigende grad begyndt at sætte pris på den oplevelse, der følger med at få færdig mad hjem udefra.

- Vi kan godt lide det der med at blive lidt overrasket, og det bliver man altid, når man får det udefra. Der er måske brugt lidt andre råvarer end dem man måske selv lige ville have brugt. Man bliver inspireret af maden, der kommer. Man får andre dufte, andre smag, andre indtryk. Det kan vi godt lide, siger Henrik Nygaard.

Catering er blevet billigt

Med til cateringbranchens fremgang hører også, at cateringmaden er blevet billigere.

Mens det presser firmaerne på indtjeningen, lokker det samtidig flere kunder i butikken.

- Konkurrencen har jo gjort, at priserne er slet ikke så ueffen i dag, som de måske var for ti år siden. Det gør også catering til et attraktivt alternativ til at holde festen hjemme i stedet for at gå på restaurant. For der er halvdelen af regningen jo drikkevarerne. Og dem kan du jo stadig godt købe selv, selvom du bestiller maden udefra, siger Henrik Nygaard.

Hverdagsmad hitter

Men også når det gælder hverdagsmaden har danskerne fået øjnene op for catering, mener Henrik Nygaard.

Det oplevede han selv, da han for knap et år siden lancerede konceptet Kokkens hverdagsmad

Konceptet ligner meget ligner det måske mere velkendte Aarstiderne, hvor man en gang om ugen får en kasse med råvarer til et antal retter.

- Hos os er maden lidt mere forarbejdet end hos Aarstiderne. Hvis du får kylling for eksempel, skal du ikke selv stege den. Den har vi stegt for dig. Du skal bare koge risene. Mange af vores salater er også skåret ud på forhånd. Det er de heller ikke hos Aarstiderne, fortæller Henrik Nygaard.

Konceptet, som ikke har mere end 10 måneder på bagen, har imidlertid vist sig at være en kæmpe succes ude i de danske hjem.

- De mål, vi havde sat os for at nå i julen 2016, nåede vi i julen 2015. Vi er altså et år foran. Med konceptet Kokkens Hverdagsmad laver vi, hvad der svarer til 40.000 måltider om ugen, lyder det fra Henrik Nygaard.

Mere om emnet

Se alle
Markant fremgang i cateringbranchen

Markant fremgang i cateringbranchen

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere