Log ind

Fynsk lastbilcenter fordobler salget

  • Fynsk lastbilcenter fordobler salget
    1 / 7
    Man Odense A/S har travlt på både værkstedet og i salgsafdelingen. Mekanikerne reparerer mellem 120 og 150 enheder om ugen, mens salgsafdelingen fordoblede salget af lastbiler og busser sidste år.
  • Fynsk lastbilcenter fordobler salget
    2 / 7
    Inden en ny lastbil sendes ud af døren, skal den bygges om og gøres klar. Nogle skal have kran på. Andre skal have andet udstyr. Og så er der alt det indendørs. Denne lastbil har fået luskelys i loftet og er blevet betrukket med det, man kalder busplys. Interiøret er vigtigt, men lastbilen er jo også både chaufførernes bolig og arbejdsplads, som Gorm Jensen pointerer.
  • Fynsk lastbilcenter fordobler salget
    3 / 7
    Gorm Jensen er salgssupporter hos Man Odense A/S og viste avisen rundt.
  • Fynsk lastbilcenter fordobler salget
    4 / 7
    En lastbil kan nemt køre en million kilometer. Men ikke uden reparationer. Her er Joachim Johansen og Alexander Voss i færd med at skille en gearkasse ad.
  • Fynsk lastbilcenter fordobler salget
  • Fynsk lastbilcenter fordobler salget
  • Fynsk lastbilcenter fordobler salget
    7 / 7
    Michael Hansen bakser med en motorbremse. Han og hans 27 andre kolleger på værkstedet har travlt for tiden. Ikke at han klager. I transportbranchen er overarbejde et luksusproblem.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Stor bil: Man i Odense fordoblede næsten salget af lastbiler sidste år. Der er igen gang i hjulene hos de fynske vognmænd, lyder forklaringen

Annonce

Der er både travlt på værkstedet og i salgsafdelingen hos lastbilcenteret Man Odense A/S i det sydvestlige Odense.

- Vi kan da godt holde skruen i vandet, lyder det fra Michael Hansen, mens han bakser med at få monteret en motorbremse.

Han er en af lastbilcenterets 28 mekanikere. I snit har de mellem 120 og 150 enheder igennem på værkstedet i løbet af en uge. Og det skal helst gå stærkt. Nedetid koster penge, så vognmændene står nærmest og tripper med nøglen i tændingen, men mekanikerne arbejder.

Opgaverne er meget forskellige. En enhed er ikke bare en lastbil. Hos Man monterer og reparerer de også køleanlæg, kraner og hejs. En enhed kan også være en trailer eller en påhængsvogn.

Uanset enhedens beskaffenhed er der bred enighed på værtkstedet: Der er mildets talt masser af overarbejde at få for den, der vil, for tiden.

- Men det er jo et luksusproblem, siger mekanikeren og griner.

Fordoblede salg

Det er imidlertid ikke kun på værkstedet, det går godt.

For at have mange lastbiler at reparere på, skal der også sælges mange. Og lige netop den opgave klarede Man Odenses sælgere særdeles fint sidste år.

- Vi fordoblede næsten salget sidste år i forhold til 2014, fortæller, Gorm Jensen, som er salgssupporter i virksomheden.

I 2015 solgte Man Odense A/S hele 66 nye lastbiler, mens samme tal i 2014 hed 36.

Bedre tider på vej

Værkstedschef Bo Andersen nikker. Sidste års salg er et godt tegn.

- Det er jo tegn på, at branchen har fået det bedre. Dem, der overlevede krisen, er de hårdfør, og de begynder at få gang i hjulene igen, siger han.

Vurderingen gælder primært de mindre fynske vognmænd, da det er den kundegruppe, Man Odense fortrinsvis sælger nye lastbiler til.

- De store vognmænd har flådeaftaler. De kommer ind på værkstedet efterfølgende til service, men vi er ikke inde over selve salget til dem. Så når vi sælger mange lastbiler, så er det udtryk for, at det går bedre for de mindre fynske vognmænd, forklarer værkstedschefen.

Salget af brugte lastbiler og trailere steg også fra 2014 til 2015, men kun med små halvtreds enheder. Fra cirka 350 til knap 400.

Selvom salgssupporter Gorm Jensen kan glæde sig over det fine salg sidste år, betyder det ikke, at Man på nogen måde har overtaget på det danske marked.

Volvo og Scania sidder fortsat tungt på den største markedsandel.

- På det nordiske marked er Volvo og Scania bare vognmændenes foretrukne, siger Gorm Jensen.

Han fortæller, at sidste år blev der indregistreret 830 Man lastbiler og busser, hvilket svarer til, at Man sad på 18,2 procent af markedet.

- Omvendt var jeg i praktik i Tyskland, og der er det fuldstændig omvendt. Dernede kører alle Mercedes eller Man, siger Gorm Jensen.

På Fyn ser situationen dog en kende anderledes ud end på landsplan. Her har Man faktisk overhalet Scania og ligger således nummer to, efter Volvo.

Ser man på det totale salg af nye lastbiler i Danmark sidste år, er der også sket en stigning i forhold året før. I 2014 blev der indregistreret 3521 lastbiler, mens det tal steg til 4.552 indregistrerede lastbiler i 2015.

  • Journalist

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere