Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Pædagog til stede i alle klasser

Pædagog
til stede
i alle
klasser

Annonce:

Billig tilbud på charterferie

Se alle vores destinationer og billige tilbud her!

Inklusionspædagog Susanne Clausen (th.) arbejder blandt andet med styrkepædagogik, social interaktion, kommunikation og fællesskabsfølelse, når hun er sammen med de store elever.
Foto: Peter Leth-Larsen

Artiklen er hentet i arkivet

På Østre Skole er der ansat inklusionspædagoger på fuld tid for at sikre trivsel på alle klassetrin

Middelfart: - Er jeg nysgerrig? - Det synes jeg helt klart, at du er. Men er jeg arbejdsom?

- Ja da.

Det er tidligt om morgenen på Østre Skole i Middelfart, og 8.a er i fuld gang med dagens første time: Understøttende undervisning.

De har fået 10 minutter til at gennemgå forskellige karaktertræk og udvælge fem, de mener, passer på dem selv.

-Det handler om at være obs på sine egne styrker og anerkende andres, siger inklusionspædagog Susanne Clausen, som er fast tilknyttet de almindelige klasser i udskolingen på Østre Skole.

Det vil sige, at hun understøtter den sociale interaktion i mellem de ældre elever og vejleder lærerne for at sikre optimal inklusion og trivsel for alle i de ældre klasser.

- Vi kan se, at det virker, fordi eleverne trives bedre og kommer godt ud af det med hinanden. Vi har for eksempel få konflikter, siger hun.

Styrke fællesskaber

Det er ikke uhørt, at der er pædagoger med ind over undervisningen i de små klasser i folkeskolen, ligesom der arbejdes med inklusion generelt på de fleste skoler.

Men det er knap så udbredt at der er en fuldtidsansat inklusionspædagog tilknyttet de almindelige klasser i selve udskoling, for ikke at forglemme mellemtrin. Det er dog tilfældet på Østre Skole, der sågar har én til hver afdeling.

Ifølge skoleleder Charlotte Kærsaa skyldes det en prioritering af børnefællesskaber på alle klassetrin.

- Det giver bedre sammenhængskraft. Vi har for eksempel flere børn i specialklasser, der med inklusionspædagogerne kan få undervisning i de almindelige klasser, hvorfor vi også kan rykke nogle af dem permanent over i en almindelig klasse.

Men hvorfor er det så nødvendigt med en inklusionspædagog i den almindelige klasse?

- Jamen, eleverne i de almindelige klasser har også brug for trivsel eller kan have problemer, som ikke nødvendigvis går på faglig kunnen. Desuden er en inklusionspædagogs arbejde med en almindelig klasse med til at forberede eleverne i den klasse på, at der muligvis kommer én fra specialklassen ind permanent, siger skolelederen.

Læs mere i Fyens Stiftstidende mandag.

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70