Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Når et Facebook-"like" går skævt

Når et Facebook-"like"
går skævt

Annonce:

Service & reparation af alle bilmærker hos Lange Jørgensen-Bosch carservice

Service & reparation af alle bilmærker hos Lange Jørgensen-Bosch Car Service

Kommunikationskonsulent Mie Spuur Simonsen var egentligt gået på vinterferie, da medierne begyndte at interesse sig for de "likes", hun havde givet de angreb, brugerne af Facebook-siden "Bevar Middelfart Sygehus" var kommet med mod regionsrådsformand Stephanie Lose.
Foto: Louise Koustrup

Artiklen er hentet i arkivet

Mie Spuur Simonsen, der er kommunikationskonsulent i Middelfart Kommune, beklager, at hun utilsigtet satte en mediestorm i gang

Middelfart: Middelfart Kommunes kommunikationskonsulent Mie Spuur Simonsen var ikke klar over konsekvenserne, da hun fredag aften via kommunens Facebook-side "Bevar Middelfart Sygehus" trykkede "like" ud for nogle kommentarer om regionsrådsformand Stephanie Lose, som tidligere på dagen havde besøgt Middelfart Sygehus.

Blandt de kommentarer, som Mie Spuur Simonsen havde "liket", var:

"Hun er kold som is de har ingen forståelse for den menige befolkning hun har ikke prøvet en dårlig ryg hellere ødelægge for andre".

"Hun er ikke sin opgave voksen (...)".

Det var først, da hun lørdag formiddag blev kontaktet af en journalist fra TV2 Fyn, at alvoren gik op for hende, og resten af weekenden brugte hun på at rette op på det imagetab, Middelfart Kommune havde lidt i forsøget på at redde det lokale sygehus.

Stephanie Lose havde nemlig på sin Facebook-side undret sig over, hvornår det var blevet en kerneopgave for en kommunal kommunikationsafdeling at "like" sådanne kommentarer.

Mie Spuur Simonsen lægger ikke skjul på, at hun er mere end ked af, at sagen om nogle Facebook-"likes" er kommet til at fylde så meget.

- For det første skal de (kommentarerne, red.) ikke være der, og de skal i hvert fald ikke "likes". Men faktum er, at vi har "liket" rigtig mange, og i min travlhed i fredags på vej til ferie kom jeg til at "like" dem uden at læse dem igennem. Det er mildest talt ikke klogt, forklarer Mie Spuur Simonsen.

Da hun blev opmærksom på miseren, skrev hun en forklaring på Facebook-siden om baggrunden.

Personlig undskyldning

- Facebooks logik er, at det er et medie, der er båret af dialog, og jo mere aktiv du er som sideadministrator, jo længere får du din side udbredt, siger Mie Spuur Simonsen, som i opslaget gjorde det klart, at det var en fejl, at kommentarerne var blevet "liket", og at det ikke var kommunens holdning. Hun bad brugerne om at moderere deres svar eller helt slette dem.

- Samtidig skrev jeg undskyld til Stephanie Lose, hvis hun var blevet stødt af de ting, der stod derinde. Det var absolut ikke vores hensigt, siger Mie Spuur Simonsen.

Lørdag ved middagstid kom de første artikler om sagen på TV2 Fyns hjemmeside og på Fyens.dk, og da kommentarerne ikke var blevet rettet eller slettet af brugerne, slettede Mie Spuur Simonsen dem fra siden, efter hun havde gennemgået den.

- Vi må som kommune på ingen måde tillade, at den slags chikane sker på vores sider. Det er en rigtig dum fejl, som jeg er ked af. Jeg har udstillet Stephanie Lose ved ramme den her "like"-knap og ved ikke at slette kommentarerne. Derfor skrev jeg også en mail til Stephanie Lose i løbet af eftermiddagen, hvor jeg sagde personlig undskyld. Stod jeg i samme situation, var jeg blevet lige så vred, forklarer kommunikationskonsulenten, som måtte forklare sin brøler i både DR Fyn og TV2 Fyn om søndagen.

Mere om emnet

Se alle
Facebook-ekspert: Kæmpe fadæse af Middelfart Kommune

Facebook-ekspert: Kæmpe fadæse af Middelfart Kommune

Lose om hårde angreb på Facebook: Tak for kaffe, Middelfart Kommune

Lose om hårde angreb på Facebook: Tak for kaffe, Middelfart Kommune

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70