Log ind

Middelfartdrenge: Tjener millioner på legetøj

  • Middelfartdrenge: Tjener millioner på legetøj
    Det japanske trælegetøj kendama har givet Philip Eldridge og Thorkild May en virksomhed med en millionomsætning. Arkivfoto.
  • Middelfartdrenge: Tjener millioner på legetøj
    Det japanske trælegetøj kendama har givet Philip Eldridge og Thorkild May en virksomhed med en millionomsætning. Arkivfoto.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

To fyre på 22 og 23 år bragte det japanske legetøj - Kendama - til Danmark. I sidste kvartal af 2012 omsatte de to Middelfart-drenge for tre millioner kroner.

En tur på Roskilde festival og en rejse til Japan blev startskuddet på en passion, hobby og levevej for 23-årige Philip Eldridge og 22-årige Thorkild May.

I sidste kvartal af 2012 solgte de to Middelfart-iværksættere japansk trælegetøj - de såkaldte kendamaer - for over tre millioner kroner.

Et forretnings-eventyr, der startede, da en kammerat introducerede dem for et mærkværdigt træ-legetøj. I en lang snor sad en bold, som man skal balancere og lave tricks med ved brug af trægrebet.

Begge blev hurtigt bidt af spillet - og begyndte at lære forskellige tricks.

Kendamaen var også med i rygsækken, da Philip Eldridge og tre fælles kammerater rejste til Japan på en backpacker-rejse.

- Vi havde allerede før, vi tog af sted aftalt, at vi ville have domænet "kendama.dk". Da vi var i Japan og besøgte en kendama-fabrik, så kastede vi os ud i det, fortæller Philip Eldridge.

Besøg på fabrik

I Japan har legetøjet har eksisteret i mere end 120 år.

Da Danmarks grænser igen blev krydset, grundlagde Philip Eldridge og en kammerat 1. Juli 2010 Kendama.dk I/S. Senere kom Thorkild May til.

- Vi har ikke købt mere end 400 stykker. Det var mest et hygge-projekt. Vi ville tilbyde vores venner og familie en kendama, når vi selv gik rundt med dem hver dag. Derudover gik Thorkild May stadig på gymnasiet i Middelfart, hvor han solgte en del på gangene, siger Philip Eldridge.

Men i 2012 skete der pludselig noget. Flere blev interesserede i det finurlige legetøj, og teamet begyndte at afholde konkurrencer i Odense, Aarhus og København. Det gav et stort boom for forretningen.

- Vi opdagede, at der faktisk var ret stor interesse for kendama. Thorkild flyttede ind i køkkenet i min lejlighed i København, hvor jeg boede med min kæreste. På den måde kunne vi og forretningen vokse ved at gøre en fælles indsats. I lejligheden var der også 2.000 kendamaer. Så vi var 2000 og tre på ikke så mange kvadratmeter, griner han.

Forretningen fik fart

Den nye interesse for kendama kunne ses på den lille virksomheds omsætning. I sidste kvartal af 2012 omsatte de to iværksættere for over tre millioner kroner, og overskuddet lød på 1,6 millioner før skat. Dog lever de ikke som rigmænd.

- Vi får ikke andet udbetalt, end hvad der svarer til en god SU. De første år tjente vi næsten ikke noget på det, og alle pengene er gået til vores virksomhed, så den kunne udvikle sig, siger Philip Eldridge.

En stor del af økonomien bruges i forbindelse med rejser, da deres største markeder er i udlandet. Her er det nødvendigt at rejse og vise, hvad teamet KROM Kendama kan.

Dansk dille forsvandt

Opturen fik et vendepunkt, da den danske interesse i flere områder for det japanske produkt begyndte at stilne af. Efterspørgslen faldt. Men de to fyre opdagede, at interessen for legetøjet eksisterede i udlandet. Derfor sammensmeltede de ønsket om at se verden og dele deres produkt internationalt.

Da Thorkild May vandt mesterskabet i freestyle-kendama i USA og Philip Eldridge blev Europamester i 2013, tilføjede de meget til deres brand Krom Kendama.

- Vores virksomhed er begyndt at udvikle sig i en mere global retning. Et af vores slogans er: Japansk tradition, dansk design. Japan er vores største marked i øjebliket. Vi har været heldige med vores forretning. Det er en once in a lifetime chance, som vi har kæmpet meget for, og vi har fremtidsplaner for de næste fem år, siger Philip Eldridge.

  • Af:

Mere om emnet

Se alle
Kendama-drenge blandt verdens bedste

Kendama-drenge blandt verdens bedste

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere