Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Livskraft 50 år efter sidste tog

Livskraft
50 år efter
sidste tog

Artiklen er hentet i arkivet

Nordvestbanen skabte Brenderup, og 50 år efter det sidste tog gjorde holdt i byen, fungerer bygningerne, der skød op omkring den, stadig

Kunne 73-årige Poul Eriksen bestemme, var banen aldrig blevet lukket.

Men det gjorde den. 31. marts 1966 kørte det sidste tog på Nordvestbanen. Toget, der forbandt Odense med Middelfart, og hvor Brenderup var det trafikale knudepunkt, idet sidestrækningen til Bogense udgik derfra.

Poul Eriksen har boet i Brenderup hele sit liv, og først i 1960'erne steg han hver dag på toget for at komme på teknisk skole inde i Odense.

- Det var ikke noget luksustog, men det var, som togene nu var dengang. Vi havde det sjovt og mødtes og talte med de andre i toget. Også mere, end man måske gør i dag, husker han.

I dag må borgere i Brenderup uden bil nøjes med de stadig færre busafgange.

Leder af lokalhistorisk arkiv i Brenderup, Søren Skov, er, som Poul Eriksen bemærker det, tilflytter. Han kom først til byen i 1967 og nåede derfor af gode grunde ikke at køre med toget. Til gengæld er han helt opdateret med, hvad der er blevet af de markante bygninger, som skød op i byen som resultat af, at banen åbnede i 1911.

Mens de øvrige stationer langs Nordvestbanen i dag primært benyttes som private boliger, disponerer lokalhistorisk arkiv over hele Brenderup Station. Den er over flere omgange renoveret, så det er vanskeligt at spotte spor fra de svundne tider som trafikalt knudepunkt. Trappen op til første sal, hvor stationsforstanderen boede, er den samme, og det såkaldte pigekammer, hvor tjenestepigen boede, står også tilbage.

Ellers skal man kaste blikket ned i det fyldige materiale over Nordvestbanen, som arkivet ligger inde med. Det er værd at hige om minderne, og derfor tog beslutsomme sjæle også affære, da en arkitekt først i 1980'erne fjernede det orginale stationsskilt med navnet Brenderup på.

- Der var nogle, som "glemte" at smide skiltet væk, og bagefter kom de til at sætte det op igen, fortæller Søren Skov.

Læs mere i Fyens Stiftstidende i dag.

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70