Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Frugtlager reddet af økologi

Frugtlager
reddet af
økologi

Annonce:

Møllekroen. Mad i huset - eller ud af huset

Møllekroen. Mad i huset - eller ud af huset

Frugt og Grønt Totalpak har fundet en niche inden for håndtering af økologi. Og med nye automatiseringer og en bedre udnyttelse af arbejdsstyrken peger pilen igen opad for Harndrup-virksomheden, hvis styrke ifølge direktør Finn Jørgensen er fleksibilitet - pakkeopgaver kan tages ind med dags varsel.
Foto: Peter Leth-Larsen

Artiklen er hentet i arkivet

Frugt og Grønt Totalpak på vej frem med mere økologi efter at have mistet 50 millioner kroner i omsætning på tre år

- De økologiske produkter har været vores redning og udgør nu næsten 70 procent af salget, siger Finn Jørgensen, direktør og medejer af Frugt og Grønt Totalpak, der igen vokser efter at have mistet en tredjedel af sin omsætning i løbet af de sidste tre år.

Og det er ikke småpenge, det handler om hos Harndrups største virksomhed. For tre år siden pakkede de 30 ansatte frugt og grønt for over 150 millioner kroner, to år efter var tallet faldet til omkring 100 millioner.

Nedgangen skyldes, at flere pakkerier i både Tyskland og Holland meldte sig på banen med bedre tilbud. Således har Totalpak mistet pakningen af de populære Pink Lady æbler, ligesom tyskerne har overtaget halvdelen af de økologiske tomater og pebre, Totalpak tidligere håndterede for Coop.

Friske tal for sidste halvår viser dog, at det lokale pakkeri er på benene igen efter mavepusteren. Fra 1. juli 2015 til 26. januar 2016 pakkede de ansatte frugt for 73,5 millioner kroner, 10 millioner mere end samme periode året før. Ifølge direktøren stiger plusset på bundlinjen også med 15 procents i samme periode.

Forklaringen skal findes i nye produkter som f. eks. økologisk ingefær, som er blevet det helt store hit i Coops butikker.

- Vi har minimeret vores lønomkostninger og samtidig investere i ny teknologi. Det har blandt andet skaffet os pakkeopgaver tilbage, som italienerne ellers havde taget fra os, fortæller Finn Jørgensen.

Frugtlageret har gennem de sidste 16 år oparbejdet en betydelig kompetence omkring det omfattende administrative kontrolarbejde, der følger med håndtering af økologisk frugt og grønt.

- Økologi er blevet vores niche, vi også skal overleve på i fremtiden, siger Finn Jørgensen, der glæder sig over, at Coop, Totalpaks eneste kunde, satser mere og mere på økologi.

Han er dog også bevidst om faren ved kun at have én kunde.

- Vi kan ikke tåle at lave fejl, for mister vi en kunde, mister vi det hele, siger Finn Jørgensen.

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70