Log ind

Efter dødsulykke: Seks betjente holder øje med vandscootere

  • Efter dødsulykke: Seks betjente holder øje med vandscootere
    Det er forbudt at sejle på vandscooter mellem Ny Lillebæltsbro og Strib Fyr. Sydøstjyllands Politi har blandt andet fokus på at sikre, at de regler overholdes. Arkivfoto: Michael Svenningsen
  • Efter dødsulykke: Seks betjente holder øje med vandscootere
    Det er forbudt at sejle på vandscooter mellem Ny Lillebæltsbro og Strib Fyr. Sydøstjyllands Politi har blandt andet fokus på at sikre, at de regler overholdes. Arkivfoto: Michael Svenningsen
vandscootere

Sydøstjyllands Politi har allerede øje for både vandscootere, spiritussejlads og for høje hastigheder, så der er ikke planer om at øge bemandingen efter dødsulykken i København. Seks betjente er specialuddannet.

Politikredsen: Sydøstjyllands Politi holder øje med både vandscootere, spiritussejlads og fisketegn, når der jævnligt patruljerer betjente til søs.

Giver den tragiske ulykke med vandscootere i Københavns Havn anledning til, at I vil øge patruljeringen?

- Ikke umiddelbart. Vi har allerede i dag fokus på blandt andet vandscooterne. Vi har seks betjente, der er specialuddannede til at patruljere til søs, og de er på vandet både sommer og vinter, siger politiinspektør Morten Anker Jensen.

Sydøstjyllands Politi har ikke selv fartøjer til indsatsen, men samarbejder med andre myndigheder om sø-patruljeringen.

- Vi har bl.a. et samarbejde med  marinehjemmeværnet, som vi kan sejle ud med, siger Morten Anker Jensen.

- Har I gjort overvejelser om at investere i egne hurtige fartøjer?

- Nej, det har vi ikke, siger Morten Anker Jensen.

Forbudt i Lillebælt

De sejlende betjente har blandt andet fokus på vandscootere.

- Det handler ikke mindst om, hvor de sejler. Vi er særligt opmærksomme på, at der ikke sejles for tæt på strande, hvor der er mange badende, og så skal vi sikre, at de holder sig fra de såkaldte natura 2000-områder og andre områder, der er underlagt beskyttelse, siger Morten Anker Jensen.

Sejlads på vandscootere er ikke tilladt fra Lillebæltsbroen i syd til en linje fra Strib fyr til Skanseodden i nord. Det er desuden forbudt gennem Snævringen og ned mod Haderslev Fjord.

- I de områder, hvor det er tilladt at sejle på scooterne, skal de sejle 300 meter fra land i en lige linje med en fart på maksimalt fem knob, siger Morten Anker Jensen.

Fem knob svarer til lige under 10 kilometer i timen.

Vandscootere kan skyde en fart på over 50 knob, og politiet har flere gange været fremme med bødeblokken over for fartsynderne til søs.

 

Ude sommer og vinter

Sydøstjyllands Politi er på vandet, når man vurderer, at der er behov for at holde øje med, at sejladsreglerne overholdes. Der er blandt andet indsats, når Rock under Broen lokker mange både på vandet som tilskuere fra søsiden.

- Men vi er ude både vinter og sommer. Om vinteren handler det om at kontrolere fiske- og jagttegn, mens vi har fokus på hastighed og spiritus, når det er varme dage, siger politiinspektøren.

Før politireformen i 2007 havde Fredericia Politi samarbejde med Middelfart Politi om patruljering til søs.

Efter politireformen indførte politiet et særligt uddannelsesforløb for betjente til søs. Hver politikreds er forpligtet til at have mindst to poltifolk, der har taget et maritimt sikkerhedskursus for polittjenestemænd. Det har seks betjente hos Sydøstjyllannds Politi.

Hjemmeværnet stiller både kuttere og hurtigtgående gummibåde til rådighed for politikontrollen til søs.

Justitsminister Søren Pape Poulsen (K) har indkaldt til drøftelser om dødsulykken i Københavns Havn, hvor en 24-årig mand er sigtet for uagtsomt manddrab på to unge amerikanske kvinder. 

  • fyens.dk

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere