Log ind

Bådfolk flyvende fra land som selvstændige

  • Bådfolk flyvende fra land som selvstændige
    1 / 3
    Benny Larsen og Matthias Grell er ved at reparere båden her for en dansk kunde, der ofrer 40.000 kroner på at få den tidligere tyske udlejningsbåd på ret køl igen. Foto: Søren Gottwald
  • Bådfolk flyvende fra land som selvstændige
    2 / 3
    Parret startede med en enkelt værktøjskasse og en gammel Opel Astra i marts 2015. I dag råder de to vestfynske bådebyggere over en fuld udstyret værsktedsbil og en 350 kvadratemetr stor reparationshal med tilhøende sprøjtekabina og støbeområde på Tværvejen i Nørre Aaby. - Alene det første år har vi inevestrete i udtsyr for næsten 400.000 kroner, fortæller Matthias Grell. Foto: Søren Gottwald
  • Bådfolk flyvende fra land som selvstændige
    3 / 3
    Perioden oktober til april er højsæson for reparation af både, så de er klar til sommerhalvårets ture på havet. Matthias Grell og Benny Larsen sørger derfor for at have andre opgaver til om sommeren, som f. eks. denne brugte sejlbåd, parret snart skal til at renovere med henblik på et videresalg. Foto: Søren Gottwald

Artiklen er mere end 30 dage gammel

- Vi trængte til frisk luft og duften af saltvand, forklarer Benny Larsen og Matthias Grell, der mødte hinanden på Faurby Yacht, og nu har rygende travlt med deres eget reparationsfirma, Glaring Yachts.

Nørre Aaby: Det begyndte med en lille værktøjskasse og en nedslidt Opel Astra, som blev lånt af den enes far, og opgaven med at skifte et par grå fendere på en mindre motorbåd. I dag to år efter råder parret over en 350 kvadratmeter stor reparationshal på Tværvejen i Nørre Aaby, en fuldt udstyret Iveco-værkstedsvogn, sprøjtekabiner og støbeforme, og inden længe søsætter de deres helt egen speedbåd.

De to bådebyggere Mattias Grell og Benny Larsen fra Nørre Aaby og Middelfart har ikke fortrudt, at de i marts 2015 kvittede den trygge tilværelse som lønmodtagere og sammen stiftede anpartsselskabet Glaring Yachts. Heller ikke selv om de fleste af ugens dage lige siden har budt på mindst 15 timers arbejde og ofte mere.

600.000 kroner blev der repareret både for det første år, og allerede året efter var tallet steget til to millioner.

Investerer det hele

- Men det er ikke noget, vi er blevet fede af, alt overskud er investeret i bil, værksted og udstyr, forklarer Benny Larsen, der ligesom Matthias Grell har en fortid som bådebyggere på Fauerby Yachts i Skærbæk.

Men de har ikke kun bådebyggeruddannelsen og tidligere arbejdsplads til fælles, de er også begge ivrige sejlere.

-  Vi trængte begge til at komme væk fra hallerne og ud i den friske luft og lugte saltvandet og mærke den maritime verden, forklarer Benny Larsen.

Begge to er beviste om, at der fortsat venter et langt, sejt træk, før virksomheden er konsolideret. Men de lægger heller ikke skjul på, at målet om fem år er at stå med 5-6 ansatte i hallen på Tværvejen og to montørhold på landevejen. Og en enkelt lærling eller to.

- For bådebyggere er ved at være en uddødende race, og det skal vi have lavet om på nu, hvor der efter krisen for alvor er kommet gang i bådbranchen igen, erklærer Benny Hansen.

På banen med ny speedbåd

Hidtil har opgaverne hovedsageligt bestået af reparations- og renoveringsopgaver i glasfiber og teaktræ på motor- og sejlbåde, typisk i de vestfynske og Trekantområdets havnebyer. For at skabe et mere jævnt forløb i opgaverne har parret også taget støbeopgaver i kulfiber, glasfiber og andre compositter ind for industrien.

Næste skridt bliver produktionen af Glaring Yachts egen speedbåd.

Båden bliver på 15 fod og vil med en 70 hestes motor kunne sejle op til 100 km/t. Tegningerne er på plads, og når højsæsonen for de udekørende bådreparationer er forbi ved udgangen af april, begynder arbejdet på Tværvejen med at lave forme og støbe skrog.

Benny Larsen og Matthias Grell forventer, at den første båd kan søsættes i løbet af næste forår. Prisen lander på omkring 75.000 kroner uden motor.

- Hvis bådene købes på bestilling, kan vi lave dem helt i de farver og med det udstyr, kunden ønsker, uden det fordyrer prisen, fortæller Matthias Grell, der oprindelig stammer fra Femern, men kom til Fyn for 15 år siden.

  • Gottwald_Søren

    Af:

    Jeg er journalist på Fynske Mediers redaktion i Middelfart, hvor vi laver Middelfart-siderne i Fyens Stiftstidende samt Middelfart-stof til fyens.dk og til mitfyn.dk. Vi laver desuden ugeavisen Melfar Posten, som jeg er tovholder på - det vil sige, at jeg har ansvar for at redigere den sammen med en kollega.

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere