Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Vognmand søger handling

Vognmand
søger
handling

Annonce:

Rejs billigt til Mallorca

Vi flyver hver lørdag. Se alle vores tilbud her!

Indtjeningsmulighederne for øens taxaer er dårlige. ?På trods af det yder vi god service,? siger Leif Lyder, der ikke er enig i kritikken af, at taxabetjeningen er for ringe. Arkiv: Trondor Dalsgard.
Foto: Trondur Dalsgard

Artiklen er hentet i arkivet

Øens forvaltning og politikere er for sløve, mener vognmand, der kritiserer beslutningen om at sende den kommunale kørsel til Fynbus i 2012. Han vil have et nyt udbud

Langeland: Kritikken af øens taxabetjening er blusset op igen.

René Larsen (S) fra teknisk udvalg efterspørger en vagtplan fra de lokale vognmænd.

Og det er noget, der får Leif Lyder, Byens Taxa Syd samt talsmand for øens vognmænd, lidt op i det røde felt.

- Vi yder generelt en kæmpe service for vores kunder. Men alle de mange positive ture hører man ikke om, siger Leif Lyder.

- Jeg har været til møde med politikerne flere gange og har også spurgt ind til klagerne. Men jeg kan ikke få at vide, om det drejer sig om én eller 500. Og det er heller ikke alle klager, jeg tager alvorligt, siger Leif Lyder og nævner to eksempler.

Kan ikke bruge klager

- For eksempel var der én, der ringede en lørdag fra Bagenkop. Han ville til Svendborg "og det kan da ikke koste mere end 300 kroner." Jeg brugte en time på, at han blev ved med at ringe og forsøge at prutte prisen ned til de 300 kroner. Til slut, da han så gerne ville have en taxa til taxameter-pris, gad jeg ikke at køre ned til ham. Hvis det er en klage, så kan jeg ikke bruge den til noget som helst. Et andet eksempel er fra Lohals, hvor en kunde brokkede sig over, at det ville tage en time at nå derop. Men vi kan jo ikke flyve, og så var det en dag med glat føre. Det kan jeg heller ikke bruge til noget, siger Leif Lyder.

Vognmanden efterspørger i stedet noget handling fra kommunens side.

- I 2012 mistede vi den kommunale kørsel. Den røg bare over til Flextrafik, under Fynbus, uden vi blev spurgt. Der mistede vi rigtig meget. Siden da har jeg efterspurgt et nyt udbud hos kommunen, som vi gerne vil søge på. Men jeg får ikke andet end vage svar. Hvis der er bedre indtjeningsmuligheder, så er der også bedre incitament til, at der kan være flere vogne på gaden. Også om natten og aftenen. En fast vagtplan vil desuden gøre mere skade end gavn, siger Leif Lyder.

Mie Pedersen fra kommunens direktion fortæller til avisen, at Leif Lyder ikke har ret i, at den kommunale kørsel bare røg over til Fynbus uden et udbud.

- Men jeg er helt sikker. øens vognmænd har aldrig set et udbudsmateriale for den kommunale kørsel, vi har kunnet byde ind på, siger han.

Sagen har været på bordet siden marts 2014, hvor René Larsen første gang udtrykte sin kritik.

- Og siden da er der ikke sket mere. Det skyldes både vognmændene, som ikke har været særligt imødekommende, men så sandelig også os fra kommunen, siger René Larsen, og henviser til tumulten i forbindelse med fyringen af udviklingsdirektør Anne-Lene Haveløkke samt den ændrede politiske konstituering.

Mere om emnet

Se alle
- Kunde blev afvist, da chauffør så håndbold

- Kunde blev afvist, da chauffør så håndbold

Taxisagen på Langeland, kort fortalt

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70