Et søsterskib og en kommende nybygning får endnu bedre udstyr

Da branden på Umoe Ventus af Svendborg udbrød den 23. december ud for Bagenkop, var persontransportfartøjet på vej fra service på værftet i Sydnorge til den tyske havn, som det operererede fra. Fra besætningen opdagede branden om bord til den besluttede at gå i redningsflåden, gik der mindre end ti minutter. Alle fire kom uskadte i land.

Hvorfor bryder et få måneder gammelt, topteknologisk skib i brand, så det ikke kan reddes?

Det spørgsmål har Fyens.dk stillet det norske byggeværfts fungerende, administrende direktør, Peter Reed-Larsen:

- Vores mistanke er rettet mod manglende søvandskøling af udstødningen fra den bagbord dieselmaskine, der producerer luft til at løfte skibet med luftpudesystemet. Udstødningstemperaturen er 400-500 grader og den skal køles ned til ca 60 grader. Det blev den ikke.

- Vi ved foreløbig ikke, hvorfor kølingen ikke fungerede. Vi ved heller ikke, hvorfor de sikringssystemer, der er designet til at forhindre dette, lader til ikke at have fungeret. Vi håber, at noget af svaret ligger i vraget, siger direktøren.

Peter Reed-Larsen oplyser videre, at Umoe Ventus var udrustet med dobbelt brandslukningsanlæg, både skum og gas, i de fire maskinrum, men ikke i rummet, hvor det formodes, at branden er startet. Det skyldes, at dette rum regnes for åbent dæk og derfor ikke er under de samme krav til sikkerhed.

Sensorer og mere slukningsmateriel

Værftet har allerede lært af branden. På Umoe Ventus' søsterskib, Umoe Firmus, og på en kommende nybygning til erstatning for det udbrændte skib installeres sensorer, der automatisk slukker maskineriet, hvis temperaturen bliver for høj. Der monteres også flere brandslukningsanlæg, oplyser direktøren:

- Vi synes, at det er trist, at vi har mistet et fartøj på denne måde. Samtidig er vi selvfølgelig glade for og lettede over, at evakueringsystemer og sømandskab har forhindret, at nogen kom til skade, lyder det fra Peter Reed-Larsen, direktør på det supermoderne Umoe Mandal-værft i det sydlige Norge.

Hørte hjemme i Svendborg

Umoe Ventus var dansk flaget og hjemmehørende i Svendborg:

- Vi følger selvfølgelig begivenhederne. Men formelt er vi ude af billedet. Det er forsikringsselskabet, der har overtaget ansvaret for Umoe Ventus, siger direktør Tomas Valling Kristensen fra Svendborg-firmaet Valling Ship Management, der stod for drift og bemanding af skibet.

Havari-rapport på vej

Den maritime havarikommission har arbejdet med sagen siden forliset lillejuleaftensdag. Undersøgelseschef Øssur Jarleivson Hilduberg:

- Vi har haft folk i Bagenkop og på værftet, og vi har foretaget undersøgelser og afhørt besætningen til brug i vores analyse. Hvis der ikke kommer akutte sager ind hos os, vil jeg tro, at vi har en rapport klar til maj.

- Vi er ikke hurtige, men grundige, betoner undersøgelseschefen overfor Fyens.dk.

Når Umoe Ventus er bragt på det tørre, fortsætter kommissionen opklaringsarbejdet i vraget.

Læs mere på Søsiden i Fyns Amts Avis fredag og på MitFyn.dk

  • Nielsen_Søren_S

    Af:

    Redaktør og reporter på Fyns Amts Avis’ og FAA.dk’s Søsiden og Koøjet. Tekst, foto, video og web fra den maritime verden - primært ved og i Det Sydfynske Øhav, men også fra nationalt og internationalt farvand. Faglært journalist i 1973. Siden 1976 ansat på Fyns Amts Avis i Svendborg. Redaktionschef i 25 år. Ansvarsområder: Bl. a. redigering, design, redaktionel teknik og avisplanlægning. Debatredaktør 2012-2016. Født i Aalborg, bosat på Langeland. Aktiv i en håndfuld maritime foreninger. Har rundet Kap Horn i verdens største sejlskib. Forfatter til bogen “Øhavsfærger".

Mere om emnet

Se alle
Nu er ulykken opklaret: Alarmen gik konstant - så brændte skibet

Nu er ulykken opklaret: Alarmen gik konstant - så brændte skibet

Brandårsagen på Umoe Ventus

Brandårsagen på Umoe Ventus

1
Fangst ved Bagenkop: Flamberet skibsmotor i saltlage

Fangst ved Bagenkop: Flamberet skibsmotor i saltlage