Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Udbrændt vrag: Værft har lært af branden

Udbrændt
vrag: Værft
har lært af
branden

Annonce:

Afbudsrejser med All Inclusive

Spar op til 50 % lige nu med All Inclusive!

Indtil bjærgningen indledtes torsdag morgen lå resterne af det få måneder gamle og topavancerede Umoe Ventus af Svendborg i strandkanten ved Bagenkop. Fagfolk skønner, at skibet har en nyværdi på omkring 50 mio. kr.
Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Artiklen er hentet i arkivet

Et søsterskib til det kæntrede skib ved Bagenkop og en kommende nybygning får endnu bedre udstyr.

Da branden på Umoe Ventus af Svendborg udbrød den 23. december ud for Bagenkop, var persontransportfartøjet på vej fra service på værftet i Sydnorge til den tyske havn, som det operererede fra. Fra besætningen opdagede branden om bord, til den besluttede at gå i redningsflåden, gik der mindre end ti minutter.

Alle fire kom uskadte i land.

Men hvorfor bryder et få måneder gammelt, topteknologisk skib i brand, så det ikke kan reddes?

Det spørgsmål har Fyens.dk stillet det norske byggeværfts fungerende, administrende direktør, Peter Reed-Larsen:

- Vores mistanke er rettet mod manglende søvandskøling af udstødningen fra den bagbord dieselmaskine, der producerer luft til at løfte skibet med luftpudesystemet. Udstødningstemperaturen er 400-500 grader og den skal køles ned til ca 60 grader. Det blev den ikke.

- Vi ved foreløbig ikke, hvorfor kølingen ikke fungerede. Vi ved heller ikke, hvorfor de sikringssystemer, der er designet til at forhindre dette, lader til ikke at have fungeret. Vi håber, at noget af svaret ligger i vraget, siger direktøren.

Peter Reed-Larsen oplyser videre, at Umoe Ventus var udrustet med dobbelt brandslukningsanlæg, både skum og gas, i de fire maskinrum, men ikke i rummet, hvor det formodes, at branden er startet. Det skyldes, at dette rum regnes for åbent dæk og derfor ikke er under de samme krav til sikkerhed.

Sådan så det ud, da skibet brændte

Sensorer og mere slukningsmateriel

Værftet har allerede lært af branden. På Umoe Ventus' søsterskib, Umoe Firmus, og på en kommende nybygning til erstatning for det udbrændte skib installeres sensorer, der automatisk slukker maskineriet, hvis temperaturen bliver for høj. Der monteres også flere brandslukningsanlæg, oplyser direktøren:

- Vi synes, at det er trist, at vi har mistet et fartøj på denne måde. Samtidig er vi selvfølgelig glade for og lettede over, at evakueringsystemer og sømandskab har forhindret, at nogen kom til skade, lyder det fra Peter Reed-Larsen, direktør på det supermoderne Umoe Mandal-værft i det sydlige Norge.

Hørte hjemme i Svendborg

Umoe Ventus var dansk flaget og hjemmehørende i Svendborg:

- Vi følger selvfølgelig begivenhederne. Men formelt er vi ude af billedet. Det er forsikringsselskabet, der har overtaget ansvaret for Umoe Ventus, siger direktør Tomas Valling Kristensen fra Svendborg-firmaet Valling Ship Management, der stod for drift og bemanding af skibet.

Havari-rapport på vej

Den maritime havarikommission har arbejdet med sagen siden forliset lillejuleaftensdag. Undersøgelseschef Øssur Jarleivson Hilduberg:

- Vi har haft folk i Bagenkop og på værftet, og vi har foretaget undersøgelser og afhørt besætningen til brug i vores analyse. Hvis der ikke kommer akutte sager ind hos os, vil jeg tro, at vi har en rapport klar til maj.

- Vi er ikke hurtige, men grundige, betoner undersøgelseschefen overfor Fyens.dk.

Når Umoe Ventus er bragt på det tørre, fortsætter kommissionen opklaringsarbejdet i vraget.

Læs mere på Søsiden i Fyns Amts Avis fredag og på MitFyn.dk.

Mere om emnet

Se alle
Bjærgning slut: Fartøjer venter på bedre vejr

Bjærgning slut: Fartøjer venter på bedre vejr

Så lykkedes det: Skibsvrag ved Bagenkop hævet

Så lykkedes det: Skibsvrag ved Bagenkop hævet

Bjærgning af skibsvrag alle gode gange tre

Bjærgning af skibsvrag alle gode gange tre

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70