Virksomhederne på Langeland skal sørge for at tilpasse deres virksomhederne til vejret, og det skal de markedsføre til deres publikum, lyder rådet fra Anne Mette Wandsøe, direktør i Turist- og Erhvervsforeningen Langeland.

Langeland: Hvis det er varmt, så kan man sælge is, og hvis det er koldt, kan den samme forretning godt sælge varm kaffe. Sådan lyder rådet til øens virksomheder fra Langelands turist- og erhvervsdirektør Anne Mette Wandsøe.

På baggrund af erfaringer fra sommeren er hun nemlig blevet mere opmærksom på, at vejret spiller en enorm rolle for virksomhedernes succesrate om sommeren. Derfor skal virksomhederne både sørge for at få dækket sig ind i forhold til vejret, og så skal de sørge for at få markedsført det til turisterne.

- Når det er dårligt vejr, skal man reklamere med, at der er siddepladser indenfor, eller at man har tændt op i pejsen. Man skal ikke være bange for at lave konceptet om i vadestedet, men man skal derimod være virkelig omstillingsparat. Man skal fortælle turisten, at "vi har det, du mangler i det her vejr", siger hun.

Det er ikke et spørgsmål om, at man skal lave sin forretning om. Men man skal sørge for at få markedsført det, som lige passer den dag, mener hun.

Sommerens vejr har ind til nu været en blandet fornøjelse, og ifølge Anne Mette Wandsøe smitter det af på øens virksomheder.

- Sæsonen er jo ikke slut, og faktisk er der jo dejligt mange turister i denne her uge. Men sæsonen har været en blandet fornøjelse. Det har den været for alle. Og den har ikke været så god, som vi havde håbet.

At det har været en blandet fornøjelse skyldes alene vejret, mener hun.

- Men det er jo ikke rigtigt, at det har været dårligt vejr hele tiden. Det har bare meget få gange været strand-vejr. Og sæsonen er svær at vurdere psykologisk set, fordi regnen fylder rigtig meget oppe i vores hoveder.

Derfor har turistdirektøren øvet sig i at registrere, hvornår det har været godt vejr. Og i stedet for at planlægge, hvornår man skal til stranden, så bør man tage sig tid til at tage på stranden, når det endelig er vejr til det, mener hun.

- Efter den her sommer har jeg tænkt, at man skal tænke over, hvad man vil have ud af den uge, man har nu. Så skal man optimere i forhold til alt det, jeg gerne vil nå. Så når det er godt vejr, skal jeg ikke vente til i morgen, fordi jeg havde sagt, det skulle være i morgen. Jeg skal bare se at komme afsted. Det vil jeg også tænke på, når jeg skal skrive vores guide for i år.

  • Af:

Mere om emnet

Se alle
Turistaktører om sommerstatus: Hvad tabes på karrusellerne, er vundet på gyngerne

Turistaktører om sommerstatus: Hvad tabes på karrusellerne, er vundet på gyngerne