Log ind

Se billederne: Bjærgning af skibsvrag er gået i stå

  • Se billederne: Bjærgning af skibsvrag er gået i stå
    1 / 8
    Bjærgningen af det udbrændte skibsvrag ved Bagenkop
  • Se billederne: Bjærgning af skibsvrag er gået i stå
    2 / 8
    Bjærgningen af det udbrændte skibsvrag ved Bagenkop
  • Se billederne: Bjærgning af skibsvrag er gået i stå
    3 / 8
    Bjærgningen af det udbrændte skibsvrag ved Bagenkop
  • Se billederne: Bjærgning af skibsvrag er gået i stå
    4 / 8
    Bjærgningen af det udbrændte skibsvrag ved Bagenkop
  • Se billederne: Bjærgning af skibsvrag er gået i stå
    5 / 8
    Bjærgningen af det udbrændte skibsvrag ved Bagenkop
  • Se billederne: Bjærgning af skibsvrag er gået i stå
    6 / 8
    Bjærgningen af det udbrændte skibsvrag ved Bagenkop
  • Se billederne: Bjærgning af skibsvrag er gået i stå
    7 / 8
    Bjærgningen af det udbrændte skibsvrag ved Bagenkop
  • Se billederne: Bjærgning af skibsvrag er gået i stå
    8 / 8
    Bjærgningen af det udbrændte skibsvrag ved Bagenkop

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Bjærgningsfolk kæmper med skibsvrag, fyldt med sand, der klapper sammen ved tunge løft.

Annonce

Det er et langt og sejt træk at få bjærget resterne af det udbrændte vrag af offshore-fartøjet Umoe Ventus, der siden branden lillejuleaftensdag sidste år har ligget lig ud for Nordstranden ved Bagenkop.

- Der er ikke noget nyt, men håbet er, at det kan lykkes fredag aften, er meldingen fra havariinspektør Søren Meyer, Nordic Marine Consult, der har fulgt slagets gang fredag eftermiddag.

Bjærgningsmandskabet fra J. A. Rederi har arbejdet hele fredagen på at få sat stropperne rigtigt på plads omkring det efterhånden meget skrøbelige skrog, der er fyldt med sand, og med "ikke noget nyt" mener Søren Meyer, at bjærgningsmandskabet også torsdag kæmpede forgæves med at stabilisere løftet.

Rouladekage

Problemet - eller udfordringen - er, at vraget så at sige knækker over og klapper sammen, når bjærgningsfolkene forsøger at hæve det med deres kæmpekran.

Derfor blev det fredag over middag besluttet at inddrage to parallelkraner, der også er om bord på kranprammen. De er udstyret med hver en muskelkraft på 125 tons som supplement til den høje kran.

Men lige meget, hvad bjærgningsmandskabet gør for at løse den tunge opgave, så har det ikke hjulpet en tøddel hen over eftermiddagen, selv om en dykker har været på overarbejde under vand med at rigge til.

Det sandfyldte vrag, der - med havariinspektørens ord - efterhånden har konsistens som en rouladekage, driller, når kranen strammer stropper og tager tilløb til løft.

Så knager det i skroget.

- Det er utroligt vigtigt, at stropperne sidder præcist, fordi det gælder om, at tyngdepunktet er korrekt, påpeger Søren Meyer den udfordring, som bjærgningsfolkene er oppe imod.

Presset af mørket

Bjærgningen presses af mørket. Hvis det ikke lykkes at hæve vraget af Umoe Ventus senest ved 22-23-tiden fredag, vurderer havariinspektør Søren Meyer, at bjærgningsmandskabet vælger at sige tak for i dag, stabilisere løftet og vente med nye forsøg til lørdag.

  • Jørgensen_Erik

    Af:

    Lokalredaktør på Langeland. Indfødt langelænder, der efter 25 år på Thurø, er vendt ""hjem". En gang øbo, altid øbo. Lokaljournalistisk er et vigtigt led i den demokratiske proces, og i sær i en udkantskommune som Langeland, der har sit at slås med, er den lokale avis et talerør, der skal sætte fokus.

Mere om emnet

Se alle
Bjærgning slut: Fartøjer venter på bedre vejr

Bjærgning slut: Fartøjer venter på bedre vejr

Så lykkedes det: Skibsvrag ved Bagenkop hævet

Så lykkedes det: Skibsvrag ved Bagenkop hævet

Bjærgning af skibsvrag alle gode gange tre

Bjærgning af skibsvrag alle gode gange tre

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere