Der bliver en leder mindre på rådhuset i Rudkøbing med den nye struktur, som kommunalbestyrelsen har stemt igennem. Derudover skal den nye organisation styrke samarbejdet på tværs af sektorer, fortæller kommunaldirektør Benny Balsgaard.

Langeland: Fra næste år skal medarbejderne og ledelsen på rådhuset i Rudkøbing til at arbejde på en ny måde. En ny struktur betyder nemlig blandt andet, at direktionen bliver mindre, at sektorerne bliver organiseret på en ny måde, og at de forskellige sektorer skal blive bedre til at arbejde på tværs.

Konkret betyder den nye organisation, at der bliver en leder mindre. Direktør Mie Pedersen har valgt at stoppe med udgangen af året, og det betyder, at direktionen derefter består af to: Kommunaldirektør Benny Balsgaard og vicekommunaldirektør Jani Hansen.

- Vi vil lave en direktion, der passer til kommunens størrelse. Nu kan man ikke skære yderligere i ledelsen på rådhuset, siger kommunaldirektør Benny Balsgaard, der oplyser, at man dermed sparer cirka en halv million kroner årligt.

 

Den nye organisation betyder også, at man inddeler kommunen i fire fagcentre. Idéen er, at man skal blive bedre til at arbejde på tværs, fortæller Benny Balsgaard.

- Organisationen har måske arbejdet i sektorer og kun løst opgaver indenfor sin egen sektor. Nu vil vi kigge lidt på tværs af organisationen.

En enig kommunalbestyrelse stemte for den nye struktur på mandagens møde. Borgmester Bjarne Nielsen (V) glæder sig over, at man er kommet i mål med en ny struktur.

- Det er vigtigt, at vi får arbejdet på tværs og arbejder for kommunen, så det bliver til gavn for borgerne, siger han.

Ifølge Benny Balsgaard er der også opbakning fra MED-udvalgene, der alle har nikket til den nye struktur.

- Organisationen bliver mere effektiv og mere strømlinet. Det er maskinen, vi arbejder med. Det giver medarbejderne mere overskud til at møde borgeren.

 

In til videre har de fire fagcentre fået navnene Aktiv hele livet +18, Alle kan bidrage, Læring og trivsel 0-17, Vækst og bæredygtighed - by, land og kultur, og man skal nu finde ud af, hvor de konkrete opgaver, kompetencer og medarbejdere placeres.

- Vi har orienteret alle vores ledere. Lederne og medarbejderne skal være med til at udarbejde det, siger Benny Balsgaard, der også peger på, at man i Langeland Kommune også arbejder med måden at møde borgeren på med den nye organisation:

- Vi skal ikke se os selv som serviceleverandør, men stille os over ved siden af borgeren og kigge ud i verden fra borgerens synspunkt: Hvordan kan vi hjælpe dig? fortæller kommunaldirektøren.

Hvordan kommer borgerne til at mærke det her?

- Det giver medarbejderne mere overskud til at møde borgerne.

 

 

  • fyens.dk

Mere om emnet

Se alle
Tre oppositionsmeninger om besparelserne på Langeland

Tre oppositionsmeninger om besparelserne på Langeland

Langeland Kommunes budget bedre end frygtet