Log ind

Langeland: Mere end kendt på et berømt knæk

  • Langeland: Mere end kendt på et berømt knæk
    1 / 12
    Socialdemokraternes Lisa Pihl Jensen (th), var afløser i panelet for en syg borgmester Bjarne Nielsen (V). Hun understregede, at det var vigtigt, at menneskene, der bor på Langeland har det godt, selv om kommunen har økonomiske udfordringer.
  • Langeland: Mere end kendt på et berømt knæk
  • Langeland: Mere end kendt på et berømt knæk
  • Langeland: Mere end kendt på et berømt knæk
  • Langeland: Mere end kendt på et berømt knæk
  • Langeland: Mere end kendt på et berømt knæk
    6 / 12
    Et panel i pæne skjorter. Fra venstre en lokal iværksætter, en tilflytter, en viceborgmester, en ildsjæl og en idémager udgjorde panelet sammen med samfundsdebattør Kaare Dybvad.
  • Langeland: Mere end kendt på et berømt knæk
    7 / 12
    Kaj Knudsen fra Tullebølle deltog i Debatteriets panel.
  • Langeland: Mere end kendt på et berømt knæk
    8 / 12
    Lisa Pihl Jensen (S) tog Bjarne Nielsens plads i panelet, da han måtte lægge sig syg tirsdag.
  • Langeland: Mere end kendt på et berømt knæk
  • Langeland: Mere end kendt på et berømt knæk
  • Langeland: Mere end kendt på et berømt knæk
  • Langeland: Mere end kendt på et berømt knæk

Artiklen er mere end 30 dage gammel

En smilende selfie og et budskab om, at Langeland skal være bedre til at fortælle sin egen gode historie. Debatteriet samlede 100 tilhørere, men ingen klare konklusioner.

Annonce

I ulastelig hvid skjorte og en smartphone i hånden smiler Kaare Dybvad ind i kameraet. I selfiens baggrund er et panel i flere pæne skjorter og en forsamling af 100 langelændere, der vil gøre deres ø mere end kendt på knækket.

Med selfien viser den unge folketingspolitiker (S) og forfatter Kaare Dybvad, at han ved, hvad selviscenesættelse er, og hvad et positivt smil kan gøre ved den historie, man fortæller om sig selv. Et tema, som tirsdag aftens Debatteri kredsede om.

Fyns Amts Avis' Debatteriet samlede i samarbejde med biblioteket i Rudkøbing langelænderne og et panel af eksperter for at få svar på spørgsmålet: Hvordan kommer øen videre?

Et knæk og kommunikation

I 20 år har Langeland været kendt på pølsefabrikkens reklamers flydende fynske slogan: "Kend den på knækket."

- 24 procent af landets befolkning kender bedst Langeland på sloganet med knækket. 70,1 procent oplever en kommune i problemer, sagde Kaj Knudsen, idémager, Rotary- og Klub100-medlem samt paneldeltager.

Derfor mente han, at kommunikation var en vigtig vej videre. Et forslag der gav genlyd i panelet og tilhørerne.

- Reklamen er enormt stærk. Vi skal bruge reklamens magt og fremhæve det gode ved øen, foreslog Bitten Russell.

Bosætningskonsulent, markedsføringsditto og kommunikationsmedarbejder blev løsningerne kaldt. Lønnede eller ulønnede, lokale eller professionelle gik debatten på. Men enige var de fleste om, at deres ø skulle tales op. Så højt, at det også kan høres på den anden side af broerne.

- Vi skal alle sammen være ambassadører for øen, mente Almira Vojnikovic i panelet.

Over broerne var kommet aftenens indbudte ekspert Kaare Dybvad, som havde tre gode råd med til Langeland.

Tre gode råd

For det første, skal der investeret i, at langelænderne er glade, for fokus på dem vil skabe tilflyttere - gerne pendlere. For det andet skal der tiltrækkes produktionsarbejdspladser. Og til sidst skal øen sikre turister og landliggere, for med dem kommer arbejde og potentielle tilflyttere, mener Kaare Dybvad.

- Der er et enormt potentiale i folk, der har lyst til fred og ro, sagde han.

Efter et fyldt bibliotek og en debat, der tog mere tid end forventet, står der stadig et spørgsmål tilbage: Hvordan skal Langelands bedste sider vises frem?

Skal øen gøre som paneldeltagerne, der valgte skjorten i klædeskabet? Som avisens lokalredaktør og aftenens ordstyrer, der var nyklippet? Eller som folketingspolitikeren Kaare Dybvad, der smiler på en selfie, som hans 3136 følgere på Facebook kunne se lidt efter mødet?

Mere om emnet

Se alle
Tullebølle-formand: - Der er snart ikke mere der kan lukke

Tullebølle-formand: - Der er snart ikke mere der kan lukke

60 kilo plastic, dåser og metal

60 kilo plastic, dåser og metal

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere