Log ind

Kunde: Flovt at Nordea har fjernet sidste pengeautomat

  • Kunde: Flovt at Nordea har fjernet sidste pengeautomat
    1 / 2
    Preben Lund Larsen er ked af, at Nordea har valgt at fjerne hæveautomaten. Det er stadig tydeligt at se, hvor den har siddet.
  • Kunde: Flovt at Nordea har fjernet sidste pengeautomat
    2 / 2
    Lykke Nielsen, som her køber ind, mener, at det er flovt, at Nordea har valgt at fjerne hæveautomaten.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Flere kunder i den lokale Dagli' Brugsen i Lohals er frustrerede over, at Nordea har fjernet den sidste hæveautomat på det nordlige Langeland.

Lohals: Nordea har valgt at fjerne den allersidste hæveautomat på Nordlangeland.

Det har vakt frustrationer blandt flere borgere, der ikke har lært at bruge en smartphone til betalinger eller ikke ejer et Visa/Mastercard.

Det fortæller Maja Kristensen fra Lohals.

Hun sidder i bestyrelsen i Dagli' Brugsen og er formand for Foreningen Hou Skole.

- Jeg ved, at det er noget, der har voldt lidt besvær, og at der for eksempel var nogle beboere, der valgte at tage til Rudkøbing for at hæve penge, så de var sikre på, at de havde nok til henover julen, siger hun.

Nordea lukkede den blandt andet, fordi der var "ganske få," der brugte den, forklarer Niels Thorslund, områdedirektør i Nordea for Fyn, Jylland Syd og Vest.

For Maja Kristensen er det værste, at der nu er føjet endnu en mursten til historien om, at tingene langsomt forsvinder i enderne af øen.

- Det her bidrager bestemt ikke til en god fortælling heroppe, siger hun.

God service er væk i Lohals

Automaten i Lohals blev fjernet den 7. december i fjor.

Nordea lukkede den blandt andet, fordi der var "ganske få," der brugte den, forklarer Niels Thorslund, områdedirektør i Nordea for Fyn, Jylland Syd og Vest til avisen.

Siden da har den lokale Dagli' Brugsen ligget inde med lidt flere kontanter.

- Vi har forøget kassebeholdningen en smule, siger brugsuddeler Mogens Juhl til Fyns Amts Avis.

- Hæveautomaten var en god service til flere af vores borgere. Så det her er rigtig ærgerligt. Men som forretningsmand kan jeg godt forstå, at Nordea fjerner automaten, hvis det er en underskudsforretning, siger Mogens Juhl.

Kunde: - Flovt for Nordea

Flere kunder ved Dagli' Brugsen torsdag forstår ikke beslutningen fra Nordea.

- Jeg har hørt fra pålidelig kilde, at det koster 200.000 kroner om året at have hæveautomaten. Men hvad er det dog i Nordeas kæmpe budget i forhold til den service, de kunne give os her nordpå, siger Jette Røntved, som er bekymret for, hvad det vil betyde i turistsæsonen med folk udefra.

Personligt brugte hun ikke hæveautomaten, men hun kender flere, som er blevet ramt af lukningen.

En af dem, der er blevet ramt, er Preben Lund Larsen, der bor tæt på nordspidsen.

- For nogle år siden var der sparekasse og alt muligt heroppe. Men tingene er lukket en for en. Det er lidt trist, siger han på sin cykel.

- Nu har jeg så fået mig et dankort i stedet, og vi skal nok klare den. Men min gamle mor bliver påvirket af det her. Nu kan man ikke holde øje med kontoen, siger han og tilføjer - med et lille grin bemærket - at der "altså er langt til Rudkøbing på cykel."

Lykke Nielsen fra Snøde fortæller, at hun er "fortvivlet."

- Ja, nu ryger der endnu en ting. Det er typisk. Jeg synes faktisk, at det her er flovt for banken. Men det er jo nye tider vi befinder os i, og det må vi jo lære at leve med, siger Lykke Nielsen, som mener, at argumentet fra Nordea om at spare penge er "noget pjat" i forhold til den betydning automaten har for kunderne.

Læs mere i Fyns Amts Avis fredag og på Mitfyn.dk.

  • Dornwirth_Alexander

    Af:

    Oprindeligt sjællænder, uddannet på journalistuddannelsen i Odense og har nu arbejdet på Langeland i over seks år. Inden da brugte jeg halvandet år på TV 2/Bornholm i praktik. Så ø-livet må tilsyneladende tiltale mig.

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere