Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Ikke så nemt: Sådan bjærges vraget ved Bagenkop

Ikke så nemt:
Sådan bjærges
vraget ved
Bagenkop

Annonce:

Nyborg Rejser - Udflugter & rejser. Se alle vores rejsemål her: Nyborg-rejser.dk

Nyborg Rejser - Udflugter & rejser. Se alle vores rejsemål her: Nyborg-rejser.dk

Den selvsejlende flydekran Sanne A fra J.A. Rederi på job tæt på strandbredden i Bagenkop torsdag aften. Bagved skimtes hjælpefartøjet Mira A med blandt andet dykkermateriel.
Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Artiklen er hentet i arkivet

Umoe Ventus af Svendborg, som brændte og sank lillejuleaften, ender sine dage på genbrugsplads i Jylland.

Torsdag ankom en flydekran og andet bjærgningsmateriel fra det østjyske J.A. Rederi til Bagenkop. Den lagte plan bliver fulgt, så vraget af Umoe Ventus kan hæves hurtigst muligt. Fredag morgen var operationen endnu ikke afsluttet.

- Vi har gang i vores flydekran, et hjælpefartøj og en pram. Vi mobiliserede i forventning om, at vind, bølger og vandstand er gunstige i disse dage. Vi har ventet længe, siger reder Jens Alfastsen, J.A. Rederi i Stenderup til Fyens.dk.

At fjerne vraget er ikke bare sådan lige at kaste krogen ud og trykke på "løft". Bjærgningen har krævet grundige forberedelser. Blandt andet har dykkere undersøgt vrag og bundforhold.

Jens Alfastsen oplyser, at vragets yderside sank på omkring 2,1 meter vand. Rederiets flydekran, der skal tæt på vraget for at løfte, stikker 1,8 meter.

- Der er ikke meget at løbe på. Derfor skal der løftes under høj vandstand, siger Jens Alfastsen.

Før løfte-operationen indledtes, blev området indrammet i flydespærre. Det blev lagt ud for at forhindre, at vragdele driver til havs:

- I forbindelse med arbejdet på bunden og løftningen af vraget, kan der løsnes stumper. Dem skal vi fange. I vores kontrakt ligger, at vi skal rydde helt op efter os, forklarer Jens Alfastsen.

Simpelt princip

Princippet bag løftningnen af vraget er ret simpel. Dykkere fra rederiets otte-ni mands store mandskab placerer løfte-gjorder, dvs. store seler, rundt om Umoe Ventus-skroget på en måde, så vraget kommer så udelt op som praktisk muligt.

Efter dykkernes klarmelding tager musklerne på den selvsejlende flydekran Sanne A over. Den skal løfte det - efter Jens Alfastsens skøn - omkring 40 tons tunge vrag over på en pram fastjort til kranen. Vragstumper fra stranden og fra havbunden medtages i containere.

Når operationen ved Bagenkop er afsluttet, bugseres prammen til rederiets landbase i Horsens. Her løftes Umoe Ventus på land. Efter undersøgelse af havarikommission og forsikringsfolk opskæres vraget. Derefter sorteres stykkerne og bringes til genbrugspladsen i Fasterholt ved Herning.

–-

Læs mere på Søsiden i Fyns Amts Avis fredag og på Mitfyn.dk

Mere om emnet

Se alle
Bjærgning slut: Fartøjer venter på bedre vejr

Bjærgning slut: Fartøjer venter på bedre vejr

Så lykkedes det: Skibsvrag ved Bagenkop hævet

Så lykkedes det: Skibsvrag ved Bagenkop hævet

Bjærgning af skibsvrag alle gode gange tre

Bjærgning af skibsvrag alle gode gange tre

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70