Log ind

Sådan bjæges vraget ved Bagenkop

  • Sådan bjæges vraget ved Bagenkop
    Den selvsejlende flydekran Sanne A fra J.A. Rederi på job tæt på strandbredden i Bagenkop torsdag aften. Bagved skimtes hjælpefartøjet Mira A med blandt andet dykkermateriel. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
  • Sådan bjæges vraget ved Bagenkop
    Den selvsejlende flydekran Sanne A fra J.A. Rederi på job tæt på strandbredden i Bagenkop torsdag aften. Bagved skimtes hjælpefartøjet Mira A med blandt andet dykkermateriel. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Umoe Ventus af Svendborg ender sine dage på genbrugsplads i Jylland

Torsdag ankom en flydekran og andet bjærgningsmateriel fra det østjyske J. A. Rederi til Bagenkop. Den lagte plan bliver fulgt, så vraget af Umoe Ventus kan hæves hurtigst muligt. Fredag morgen var operationen endnu ikke afsluttet.

- Vi har gang i vores flydekran, et hjælpefartøj og en pram. Vi mobiliserede i forventning om, at vind, bølger og vandstand er gunstige i disse dage. Vi har ventet længe, siger reder Jens Alfastsen, J.A. Rederi i Stenderup til Fyens.dk.

At fjerne vraget er ikke bare sådan lige at kaste krogen ud og trykke på "løft". Bjærgningen har krævet grundige forberedelser. Blandt andet har dykkere undersøgt vrag og bundforhold.

Jens Alfastsen oplyser, at vragets yderside sank på omkring 2,1 meter vand. Rederiets flydekran, der skal tæt på vraget for at løfte, stikker 1,8 meter.

- Der er ikke meget at løbe på. Derfor skal der løftes under høj vandstand, siger Jens Alfastsen.

Før løfte-operationen indledtes, blev området indrammet i flydespærre. Det blev lagt ud for at forhindre, at vragdele driver til havs:

- I forbindelse med arbejdet på bunden og løftningen af vraget, kan der løsnes stumper. Dem skal vi fange. I vores kontrakt ligger, at vi skal rydde helt op efter os, forklarer Jens Alfastsen.

Simpelt princip

Princippet bag løftningnen af vraget er ret simpel. Dykkere fra rederiets otte-ni mands store mandskab placerer løfte-gjorder, dvs. store seler, rundt om Umoe Ventus-skroget på en måde, så vraget kommer så udelt op som praktisk muligt.

Efter dykkernes klarmelding tager musklerne på den selvsejlende flydekran Sanne A over. Den skal løfte det - efter Jens Alfastsens skøn - omkring 40 tons tunge vrag over på en pram fastjort til kranen. Vragstumper fra stranden og fra havbunden medtages i containere.

Når operationen ved Bagenkop er afsluttet, bugseres prammen til rederiets landbase i Horsens. Her løftes Umoe Ventus på land. Efter undersøgelse af havarikommission og forsikringsfolk opskæres vraget. Derefter sorteres stykkerne og bringes til genbrugspladsen i Fasterholt ved Herning.

–-

Læs mere på Søsiden i Fyns Amts Avis fredag og på Mitfyn.dk

  • Nielsen_Søren_S

    Af:

    Redaktør på Fyns Amts Avis’ Søsiden og Koøjet. Arbejder med tekst, foto, video og web fra den maritime verden - primært ved og i Det Sydfynske Øhav, men også nationalt og internationalt. Faglært journalist og har i mere end 40 år virket på Fyns Amts Avis i Svendborg. Redaktionschef og medlem af redaktionsledelsen gennem 25 år. Født i Aalborg, bosat på Langeland. Aktiv i en håndfuld maritime foreninger. Har rundet Kap Horn i verdens største sejlskib. Forfatter til bogen “Øhavsfærger”.

Mere om emnet

Se alle
Nu er ulykken opklaret: Alarmen gik konstant - så brændte skibet

Nu er ulykken opklaret: Alarmen gik konstant - så brændte skibet

Brandårsagen på Umoe Ventus

Brandårsagen på Umoe Ventus

Fangst ved Bagenkop: Flamberet skibsmotor i saltlage

Fangst ved Bagenkop: Flamberet skibsmotor i saltlage

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere