Bjærgningen af det udbrændte skib ved Bagenkop skrider ikke frem som ønsket.

Bjærgningsmandskabet har opgivet at hale vraget af skibet Umoe Ventus op med den store kran, som er ved stranden ved Bagenkop.

I stedet har selskabet rigget om til at bruge de to parallelkraner, der hver har muskler til at klare 125 tons i fri arm.

Ifølge havariinspektør Søren Meyer er der så meget sand inde i skibsvraget, at det har konsistens som en rouladekage. Det vil sige, at vraget er tungere og mere uhåndterligt end først antaget.

Derfor vendes kranprammen, så de to kraner kan løfte vraget op af vandet. Prognosen fredag ved 11-tiden var, at der kunne gå et par timer, før stropperne er på plads omkring vraget, og det kan løftes op.

  • Af:

Mere om emnet

Se alle
Nu er ulykken opklaret: Alarmen gik konstant - så brændte skibet

Nu er ulykken opklaret: Alarmen gik konstant - så brændte skibet

Brandårsagen på Umoe Ventus

Brandårsagen på Umoe Ventus

Fangst ved Bagenkop: Flamberet skibsmotor i saltlage

Fangst ved Bagenkop: Flamberet skibsmotor i saltlage