Midt på Langelandsfestival ligger en Harald Nyborg og en Lidl-butik. Det er bekvemt, mener gæsterne. Men forretningerne i Rudkøbing ærgrer sig over, at færre festivalgæster finder vej til byens gader.

Rudkøbing: Regnen daler ned over telte og gummistøvler og lander også på det gule regnslag, som Isabelle Rasmussen har på. Hun står sammen med sin mor, Trine Rasmussen, foran Lidl-supermarkedet på Langelandsfestival. De har vovet sig ud af teltet, men heldigvis ikke særlig langt.

- Vi er rigtig glade for Lidl. Det er supernemt at købe morgenbrød her. Vi har også været oppe i byen, men man gider ikke at vandre helt op til byen for det. Jeg tror, det handler om dovenskab, siger Trine Rasmussen fra Sjælland, der er med sin familie på Langelandsfestival.

Butikker på Langelandsfestival

Dagligvarekæden Lidl åbnede for første gang en butik i et stort telt på Langelandsfestival i 2015. I 2016 åbnede der også en Harald Nyborg på festivalen. Ifølge teknisk chef i Langeland Kommune Rikke Fink er der i den gældende aftale med festivalen ingen hindring mod at åbne boder og butikker på festivalpladsen. Kommunen har således ikke givet festivalen en konkret tilladelse til at åbne hverken Lidl eller Harald Nyborg.Langeland Kommune har indgået en markedsføringsaftale med Langelandsfestival, der koster kommunen 500.000 kroner årligt. Til gengæld får kommunen sit logo på festivalens hjemmeside, og borgere i Langeland Kommune får billetter til omkring halv pris.

Siden 2015 har festivalgæster haft adgang til brød, øl, frugt og andre festival-fornødenheder i en pop-up version af Lidl på festivalpladsen, ligesom de siden sidste år har kunnet købe regnslag og pavilloner i en lignende telt-version af Harald Nyborg.

- Det er nærliggende, for hvis vi har et problem nu og her, så er butikkerne tæt på, siger en anden festivalgæst, Rikke Jensen, foran Harald Nyborg.

Artiklen fortsætter under billedet...

Færre mennesker i byen

Mens der er travlt på festivalpladsen, er der bedre plads på gågaden i Rudkøbing, hvor enkelte familier med festivalarmbånd går gennem regnen torsdag formiddag. Og det ærgrer indehaveren af butikken Mr., Torben Jensen. Han mener, at det både hænger sammen med åbningen af butikkerne på festivalen og med festivalens tidlige musikprogram.

- Der er ikke så mange mennesker i byen, som der plejede at være. Der er en bevægelse mod, at festivalen vil holde gæsterne dernede. Det er festivalen i sin gode ret til, men for byen er det knapt så godt, siger Torben Jensen.

Selvom han understreger, at festivalen kommer hele Langeland til gode, når flere turister kommer til øen, synes han, at Langeland Kommune kunne få endnu mere ud af øens festival.

- Vi vil gerne beholde festivalen, men måske på lidt andre præmisser. Jeg synes, man skal overveje, om kommunen kunne justere det tilskud, man giver til festivalen, så noget kunne gå til byen. Man kunne nemt tænke, om man nu får nok for den halve million, siger han og foreslår, at kommunen kunne fordele en fælles pulje mellem både øens byer og festivalen.

- Vi får øretæver

I Superbrugsen er brugsuddeler Kim Behnfeld Jensen heller ikke begejstret for butikkens udbytte af årets festivaluge.

- Det går ad helvede til. Vi får virkelig øretæver, udbryder han og fortsætter:

- Vi har levet med forringelser og med en festival, der holder folk dernede, men vi har alligevel kunnet tjene penge på det. Så når det regner, mærkes det ekstra meget, at de er dygtige til at holde deres folk dernede. Det er træls.

Han er ikke sikker på, om det er åbningen af en Lidl og Harald Nyborg på festivalen, der gør udslaget, for vejret har også en betydning, mener han.

- Det er også vejret. Men når det er godt vejr, går det stadig ikke særlig godt, siger han.

Superbrugsen har betalt for live-musik foran butikken, men det er ikke en særlig god forretning, understreger brugsuddeleren.

- Jeg har ondt af mig selv, men jeg har også ondt af andre, siger Kim Behnfeld Jensen, der også er formand for Rudkøbing Handelsstandsforening.

Festivalejer Allan K. Pedersen er stærkt uenig i kritikken.

- Det er simpelthen noget usædvanligt vrøvl. Byen har været fuldstændig spækket med folk, måske på nær lige da det regnede i tirsdags. Så det bliver jeg nødt til at afvise. Det er da ikke min opgave at drive byen. Jeg har rigeligt i at levere en festival hernede med 30.000 mennesker, som Langeland har minimum 50 millioner i omsætning på, siger han.

  • fyens.dk

Mere om emnet

Se alle
Festivalejer om kritik fra butikker: - Det er noget usædvanligt vrøvl

Festivalejer om kritik fra butikker: - Det er noget usædvanligt vrøvl

Handelsfolk kritiserer festival: Lokalpolitikere dybt uenige om løsningen

Handelsfolk kritiserer festival: Lokalpolitikere dybt uenige om løsningen

Langelandsfestival 2017 slutter med et brag: Carpark North til Rue Mark i 2018

Langelandsfestival 2017 slutter med et brag: Carpark North til Rue Mark i 2018