Log ind

Fangst ved Bagenkop: Flamberet skibsmotor i saltlage

  • Fangst ved Bagenkop: Flamberet skibsmotor i saltlage
    1 / 4
    Dagens fangst ved Bagenkop: En få måneder gammel skibsmotor på 4,5 tons. De sorte trevler er kulfiber-rester fra det udbrændte Umoe Ventus. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
  • Fangst ved Bagenkop: Flamberet skibsmotor i saltlage
    2 / 4
    Det er i dette udbrændte offshore-fartøj havarikommission nu skal opklare en brandårsag. Meget peger på, at branden skyldes et svigt i systemet, der skal nedkøle den 400-500 grader varme udstødningsgas. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
  • Fangst ved Bagenkop: Flamberet skibsmotor i saltlage
    3 / 4
    Indtil lillejuleaftensdag sidste år, var dette et topteknologisk offshore-fartøj til omkring 50 mio. kr. Her ligger det opfisket på prammen Barge A fra J.A. Rederiet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
  • Fangst ved Bagenkop: Flamberet skibsmotor i saltlage
    4 / 4
    Indtil lillejuleaftensdag sidste år, var dette et topteknologisk offshore-fartøj til omkring 50 mio. kr. Her ligger det opfisket på prammen Barge A fra J.A. Rederiet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Grab på flydekran fiskede få måneder gammel maskineri på 4,5 ton

Annonce

Hvad sker der med en få måneder gammel 2000-hestes skibsmotor, der først bliver flamberet i kulfiber og derefter ligger i saltvandslage i godt seks uger ...?

Svaret ses over disse linjer. Billedet er taget af Fyens.dk's udsendte, der befandt sig i Bagenkop, da flydekranen Sanne A ryddede havbunden for vragstumper fra den udbrændte og forliste Umoe Ventus.

Den kun få måneder gamle skibsmotor er - eller skal vi sige var - af højeste kvalitet fra den sydtyske, Rolls-Royce-ejede motorfabrik MTU. Det forliste offshore-fartøj var udstyret med to motorer af denne model. De ialt 4000 hk leverede kraft til fremdrivningens vandjet-dyser samt til luftpudesystemet, der hævede katamaran-pontonerne op i vandoverfladen. Hver af de 16-cylindrede skibsmotorer vejer omkring 4,5 tons.

Da det bjærgningsfolkene kaldte "klumpen" - det vil sige den største del af skibsvraget - blev løftet op lørdag morgen, gik resten af dagen med at fiske de mindre vragdele op.

Fra Sanne A's førerhus havde kranføreren et godt blik ned til de sunkne vragrester på små to meter vand. I dele af operation "gør bunden ren" medvirkede også dykkere.

- I vores kontrakt står, at vi skal rydde bunden i en diameter på 50 meter omkring vraget. Vi har så gjort lidt mere, omkring 60 meter, forklarer reder Kim Alfastsen fra bjærgningsfirmaet J. A. Rederiet til Fyens.dk.

Bjærgningsfartøjer incl. vraget lastet på en pram gik fra Bagenkop og op gennem Langelandsbælt mandag aften. Sidst på eftermiddagen tirsdag ankom fartøjerne til Horsens efter et lille døgns sejlads i stille vejr.

Nu skal havarikommission og forsikringsfolk undersøge det udbrændte vrag før det opsplittes og sendes til miljørigtig genbrugsplads. Det omkring 50 mio. kr. dyre persontransportfartøj blev leveret nybygget i februar sidste år.

  • Nielsen_Søren_S

    Fotograf

    Redaktør, Fyns Amts Avis Jeg har ansvaret for avisens side 2 i første sektion med leder og satiretegning samt for anden sektions debatsider med læserindlæg, klummer, kronikker m.m. Desuden er jeg styrmand på en del af det maritime stof i Fyns Amts Avis,- dvs.onsdagens Koøjet på Din Side og fredagens opslag, Søsiden. Her har vi nyheder, baggrund og reportager fra den maritime verden, ofte set fra eller på Det Sydfynske Øhav. Faglig baggrund: Jeg er faglært journalist og har desuden praktiseret stor interesse for avisdesign og fotografi. Jeg har arbejdet som bl. a. journalist, webmaster, redaktionssekretær, radiovært og har gennem 25 år været redaktionschef med ansvar for bl. a. redigering, design, dummylægning samt drift og udvikling af redaktionel teknologi. Medlem af redaktionsledelsen under seks chefredaktører. Gennem en årrække dommer og dommerformand i dansk og internationalt avisdesign-konkurrencer. I mere end en snes år avisens pop/rock-anmelder, interviewer og reporter. Privat: Jeg stammer fra Aalborg, bor på Langeland og har to voksne børn. Jeg har sejlbåd og er aktiv i en håndfuld maritime foreninger og netværk. På det maritime cv står også en Kap Horn-runding i verdens største sejlskib. Kontakt mig på 6345-2140 eller på sosn@faa.dk. Redaktionskontor med havnekik fra øverste dæk i Sankt Nicolai Gade 3 i Svendborg.

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere