Log ind

Fangst ved Bagenkop: Flamberet skibsmotor i saltlage

  • Fangst ved Bagenkop: Flamberet skibsmotor i saltlage
    1 / 4
    Dagens fangst ved Bagenkop: En få måneder gammel skibsmotor på 4,5 tons. De sorte trevler er kulfiber-rester fra det udbrændte Umoe Ventus. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
  • Fangst ved Bagenkop: Flamberet skibsmotor i saltlage
    2 / 4
    Det er i dette udbrændte offshore-fartøj havarikommission nu skal opklare en brandårsag. Meget peger på, at branden skyldes et svigt i systemet, der skal nedkøle den 400-500 grader varme udstødningsgas. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
  • Fangst ved Bagenkop: Flamberet skibsmotor i saltlage
    3 / 4
    Indtil lillejuleaftensdag sidste år, var dette et topteknologisk offshore-fartøj til omkring 50 mio. kr. Her ligger det opfisket på prammen Barge A fra J.A. Rederiet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
  • Fangst ved Bagenkop: Flamberet skibsmotor i saltlage
    4 / 4
    Indtil lillejuleaftensdag sidste år, var dette et topteknologisk offshore-fartøj til omkring 50 mio. kr. Her ligger det opfisket på prammen Barge A fra J.A. Rederiet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Grab på flydekran fiskede få måneder gammel maskineri på 4,5 ton

Hvad sker der med en få måneder gammel 2000-hestes skibsmotor, der først bliver flamberet i kulfiber og derefter ligger i saltvandslage i godt seks uger ...?

Svaret ses over disse linjer. Billedet er taget af Fyens.dk's udsendte, der befandt sig i Bagenkop, da flydekranen Sanne A ryddede havbunden for vragstumper fra den udbrændte og forliste Umoe Ventus.

Den kun få måneder gamle skibsmotor er - eller skal vi sige var - af højeste kvalitet fra den sydtyske, Rolls-Royce-ejede motorfabrik MTU. Det forliste offshore-fartøj var udstyret med to motorer af denne model. De ialt 4000 hk leverede kraft til fremdrivningens vandjet-dyser samt til luftpudesystemet, der hævede katamaran-pontonerne op i vandoverfladen. Hver af de 16-cylindrede skibsmotorer vejer omkring 4,5 tons.

Da det bjærgningsfolkene kaldte "klumpen" - det vil sige den største del af skibsvraget - blev løftet op lørdag morgen, gik resten af dagen med at fiske de mindre vragdele op.

Fra Sanne A's førerhus havde kranføreren et godt blik ned til de sunkne vragrester på små to meter vand. I dele af operation "gør bunden ren" medvirkede også dykkere.

- I vores kontrakt står, at vi skal rydde bunden i en diameter på 50 meter omkring vraget. Vi har så gjort lidt mere, omkring 60 meter, forklarer reder Kim Alfastsen fra bjærgningsfirmaet J. A. Rederiet til Fyens.dk.

Bjærgningsfartøjer incl. vraget lastet på en pram gik fra Bagenkop og op gennem Langelandsbælt mandag aften. Sidst på eftermiddagen tirsdag ankom fartøjerne til Horsens efter et lille døgns sejlads i stille vejr.

Nu skal havarikommission og forsikringsfolk undersøge det udbrændte vrag før det opsplittes og sendes til miljørigtig genbrugsplads. Det omkring 50 mio. kr. dyre persontransportfartøj blev leveret nybygget i februar sidste år.

  • Nielsen_Søren_S

    Af:

    Redaktør på Fyns Amts Avis’ Søsiden og Koøjet. Arbejder med tekst, foto, video og web fra den maritime verden - primært ved og i Det Sydfynske Øhav, men også nationalt og internationalt. Faglært journalist og har i mere end 40 år virket på Fyns Amts Avis i Svendborg. Redaktionschef og medlem af redaktionsledelsen gennem 25 år. Født i Aalborg, bosat på Langeland. Aktiv i en håndfuld maritime foreninger. Har rundet Kap Horn i verdens største sejlskib. Forfatter til bogen “Øhavsfærger”.

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere