Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Det vanvittige landskab overrasker

Det vanvittige
landskab
overrasker

Annonce:

Rejser billigt til Alanya

Vi tilbyder de billigste priser. Se alle vores tilbud her!

Keld Nielsen skuer ud over landskabet i sin have på Kædebyvej 59 på Sydlangeland.
Foto: Roland Petersen

Artiklen er hentet i arkivet

Landskabsmaler Keld Nielsen begyndte med at male land­skaber med langelandske øjne for 30 år siden

Han under sig over, at han stadig gider

Kædeby: Bløde bølger i februarhvidt og - grønt breder sig i hele panorama-vinduets bredde. Til højre for det indrammede vindue står en flok sangsvaner med gule næb, parate til at blive åbnet, hvis vi kommer for tæt på.

Unger har de også, lidt melerede i fjerdragten som en grim ælling. Så når et par rådyr eller dådyr springer over Kædebyvej på Sydlangeland, skal de nok vide at strække ekstra svanehals i sikkerhedsmæssigt god afstand.

Et fredfyldt billede, lige til et maleri, så man forstår godt, at Keld Nielsen bliver inspireret. Han har malet landskaber i foreløbig 30 år med øjne, der har postadresse på Langeland.

- Jeg har boet her og malet landskaber her i 30 år. Min udsigt nyder jeg meget, men jeg har ikke nogen favorit-udsigt. Jeg maler ikke kun ud ad vinduet. Jeg tager også ud og maler.

Før Keld Nielsen flyttede til Kædebyvej 59, har han bl.a. boet et andet sted på Langeland i seks år:

- Igennem seks år gik jeg den samme tur 200 dage om året, men der var ikke én dag, der var kedelig. Der var noget nyt at kigge på hver dag. Jeg har godt nok undret mig over, at jeg kan blive ved at se en horisont og med et maleri at kunne fortælle noget, som man har set over 1000 gange, men det vanvittige landskab bliver ved med at producere overraskelser.

- En gåtur er en langsommelig, praktisk metode at komme ind i landskabet på. Jeg kan male en skov på lærredet, og når jeg så går derud, kan jeg se, at det jo er skovens farve, jeg har malet. Det er en synergi-effekt. En form for kommunikation. Jeg opdagede, hvor vigtigt det er at kigge på noget for at kunne skabe.

Et utal af solgte malerier på udstillinger både hjemme og i udlandet er det blevet til i årenes løb. Keld har hverken tal på det ene eller det andet, men:

- Jeg er meget privilegeret, for jeg har kunnet leve af det.

Kelds malerier hænger derfor ekstremt mange steder:

- Det er pudsigt at tænke på, men det er også rart.

Kunstanmeldere har skrevet meget om hans malerier igennem årene. For en gangs skyld får han her chancen for at anmelde sig selv.

Det gør han med ord som "modernistisk landskabsmaler med et ekspressivt farvesyn":

- Jeg er ikke fotografisk landskabsmaler. Jeg er naturalist, men ikke mere, end at maleriet bestemmer, hvordan resultatet skal se ud. Heldigvis bliver det aldrig rutine, for så gad jeg ikke. Det handler om at få øje på et motiv og få det skabt. Det handler om vedholdenhed. Jeg bestemmer, hvornår et billede er godt nok. Når det er det, skal det pakkes ind i en firkant og videre ud i verden. Drivkraften er jo, at folk skal se mine malerier. Jeg har fået en oplevelse, en åbenbaring, som jeg giver videre til andre.

Kunstkolleger vælger fugle eller blomster som deres kreative øjesten. Men landskaber blev og er Kelds skæbne:

- Jeg kan li' at bevæge mig. Jeg kan blive væk i de svenske skove i en uge. Jeg elsker at udforske uden at blive opdagelsesrejsende. Vi mennesker har siden skabelsen haft nysgerrigheden til lige at komme rundt om det næste hjørne, lige at komme op på den næste bakketop. Vi vil ud, hvor vejen ender. Det er en fascination. Vi er alle sammen spejdere.

Mere om emnet

Se alle

Kort om Keld

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70