Log ind

Politisk nej til flekstaxiudbud

  • Politisk nej til flekstaxiudbud
    Øens taxivognmænd mener, at de kan gøre flekstrafikken både bedre og billigere end Fynbus. Arkivfoto: Trondur Dalsgaard
  • Politisk nej til flekstaxiudbud
    Øens taxivognmænd mener, at de kan gøre flekstrafikken både bedre og billigere end Fynbus. Arkivfoto: Trondur Dalsgaard

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Et enigt trafik- og teknisk udvalg afviser at sende flekstrafik i særskilt udbud trods kritik fra lokale taxivognmænd

Langeland: Politikerne i teknisk udvalg giver en blank afvisning til de langelandske taxivognmænd.

Leif Lyder fra Byens Taxi Syd, der er uofficiel talsmand for de langelandske vognmænd, har længe efterspurgt, at Langeland Kommune laver et særskilt udbud for dele af den såkaldte SBH-kørsel (handicapkørsel), patientkørsel, genoptræningskørsel samt læge- og speciallægekørslen.

Avisen skriverier om sagen begyndte, da René Larsen (S) for over et år siden kritiserede, at det efter sigende nogle gange er svært/umuligt at få fat i en taxi på øen.

Siden forsvarede øens vognmænd sig med for det første, at problemet var blæst op på grund af enkelte klager, og at der er færre taxier på gaden, fordi det er svært for de enkelte vognmænd at få det til at hænge sammen økonomisk.

- Når vi gennemgår sagsmaterialet, kan det ikke betale sig for kommunen. Desuden hæfter jeg mig ved, at de langelandske vognmænd også kan byde ind på kørslen med deres vogne under Fynbus, forklarer formand for teknisk udvalg Knud Gether (BL.)

Politikerne i udvalget kom til enighed om, at det ville være for dyrt at begynde en udbudsproces.

- Som kørslen er i dag er det nemt, billigt og effektivt. Fynbus gør det nemt ved, at de står for at administrere det hele, siger René Larsen (S) fra udvalget.

- Jeg ved godt, at vognmændene ikke er tilfredse med det, men med Fynbus har vi fået den bedste og billigste pris, fortæller han.

Vognmand Leif Lyder mener på den anden side, at politikernes argumenter ikke holder.

- Ja, rent teoretisk kan vi godt byde ind med enkelte biler. Men de aner ikke, hvad de snakker om. Hvis vi bød ind, skulle vores taxi køre rundt i Jylland og konkurrere med nogle jyske vognmænd til 220 kroner i timen, der kører uden taxameter, som kun må køre flekstrafik. Og det kan vi ikke, forklarer Leif Lyder.

Han mener, at de langelandske vognmænd ville kunne tilbyde flekstrafik-kørslen meget billigere end Fynbus.

- Med de penge, som kommunen giver Fynbus, er vi sikre på, at vi ville kunne gøre det langt mere effektivt. Samtidig ville det sikre, at der ville være flere taxier på gaden på Langeland, siger Leif Lyder, der fortæller, at der forsvandt en væsentlig indkomst til de lokale vognmænd med skiftet til Fynbus i 2012.

- Hvis ikke der sker noget inden for det næste år, forsvinder der en to-tre bevillinger. Så dårligt går det. Og det bliver taxidækningen i hvert fald ikke bedre af, siger Leif Lyder.

Ifølge et notat fra Langeland Kommunes administration kunne der i 2012 måles en besparelse på cirka 100.000 kroner i kvartalet med hensyn til lægekørslen, da kommunen skiftede fra de lokale vognmænd til Fynbus.

I 2014 betalte Langeland Kommune lidt over 1,7 mio. kroner til Fynbus for at administrere kørslen under Flextrafik.

  • Jørgensen_Erik

    Af:

    Lokalredaktør på Langeland. Indfødt langelænder, der efter 25 år på Thurø, er vendt ""hjem". En gang øbo, altid øbo. Lokaljournalistisk er et vigtigt led i den demokratiske proces, og i sær i en udkantskommune som Langeland, der har sit at slås med, er den lokale avis et talerør, der skal sætte fokus.

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere