Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Teatersucces: Publikum flokkes om de små teatre

Teatersucces:
Publikum flokkes
om de små teatre

Annonce:

Billig tilbud på charterferie

Se alle vores destinationer og billige tilbud her!

Forestillingen "Cocktail" var en del af indeværende sæsons hybridteatertema. En hyldest til passionen, livet og Jørgen Leths "Det Perfekte Menneske".
Foto: Jakob Stage

Artiklen er hentet i arkivet

Det går godt for de små storbyteatre i Odense. Især Teater Momentum oplever stor fremgang og en stigende loyalitet blandt publikum

Teater Momentum er i sandhed et teater med momentum.

Aldrig har det lille storbyteater haft så mange forestillinger; aldrig har der været så mange publikummere til forestillingerne.

Den nuværende succes er frugten af mange års hårdt arbejde, forklarer teaterleder Marianne Klin. Hun indrømmer gerne, at hun har svært ved at få armene ned for tiden.

- Den er jo ikke bare kommet af sig selv. Det er flere års målrettet investering i, hvordan vi får det her til at lykkes, og som nu er ved at lykkes. Og det er ikke bare en bobbel, vi oplever lige nu; det her er langtidsholdbart, siger hun.

En del af hemmeligheden ligger i publikumsudvikling og publikumspleje afslører Marianne Klint.

- Vi er ved at opbygge en meget trofast og relativt stor fanskare, som har besluttet sig for at komme til alt, hvad vi laver.

- Ligegyldigt hvor meget avantgarde eller moderne dans, vi vælger at sætte på programmet, så spiller vi for fulde huse, og det giver en god stemning i salen.

Som ringe i vandet

Den gode stemning er også noget gæsteskuespillerne bidder mærke i, når de besøger teatret.

- De siger allesammen, at publikummet er fede at spille for, både fordi der er fyldt, men også fordi publikum giver så meget tilbage til scenen. Så vi får gode forstillingsaftener ud af det, fordi alle giver mere.

Det har taget lang tid at finde dette publikum og her har teatret satset på mund-til-mund-metoden.

- Vores publikum er vores ambassadører. Vi kan jo ikke hente hver enkelt publikummer. Så vi har gjort folk opmærksomme på, hvor vigtigt det er, at de siger det videre til andre, og det gør de. Det er ringene, der breder sig i vandet-princippet, forklarer Marianne Klint.

Årskortsucces

Siden Marianne Klint kom til i 2009 er det går stærkt. Fra 88 forestillinger og 3946 gæster i 09/10-sæsonen til foreløbig 197 forestillinger og 12.961 gæster i indeværende sæson.

Samtidig er der er solgt 1050 årskort. Årskortet giver adgang til samtlige forestillinger og har været helt centralt i teatrets succes, mener Marianne Klint:

- Det er overvejende årskortholdere, der kommer her i teateret efterhånden. Det eneste vi forhandler om er folks tid, når de har et årskort. Og det er fantastisk rørende så mange, der gider bruge deres tid på os.

Succesen har dog også en bagside. Teater Momentum er begyndt at få kapacitetsproblemer og vil gerne i større omfang benytte sig af nogle større scener.

- Vi kan ikke presse flere ind og vil gerne bruge en lidt større sal engang i mellem. Vi kan sagtens sælge det, siger Marianne Klint, der ikke er bange for at teatret dermed mister magien fra det intime.

- Nogle forestillinger kan sagtens bære, at vi rykker dem ned i operaens sal, hvor man kan sidde 240 i stedet for 130, og det gør vi også, når der er plads, men det er der ikke særlig tit, siger Marianne Klint, der i den kommende sæson har lejet Magasinet til tre forestillinger, hvor der kan sidde 350 publikummere.

Kvalitetsstigning

Med Odense Teater som den positive undtagelse, har de større institutionsteatre svært ved at fastholde publikum.

De mindre teatre sælger nu samlet set flere billetter end de store, og det er der flere grund til, mener Kasper Wilton, som selv er leder for en af de store københavnske teatre, Folketeateret.

- Før i tiden var der en klar opdeling mellem institutionsteatrene og de små teatre, som udsprang af en venstreorienteret politisk tankegang. Ofte var de spillere, som spillede her amatører, der spillede ud fra et socialt og politisk engagement, forklarer han.

- Nu er de grænser er udvisket. Repertoiret er stort set det samme, om man ser det på et lille eller et stort teater.

- Vigtigst af alt er den håndværksmæssige kvalitet af instruktører, skuespillere og scenografer vokset fuldstændig fantastisk. De små teatre, der i dag er af høj, høj kvalitet også rent håndværksmæssigt, mener Kasper Wilton.

En anden tendens er ifølge teaterlederen, at publikum ikke er så loyalt som tidligere.

- Odense Teater er undtagelsen, der bekræfter reglen, men ellers er det sådan, at publikum i dag går efter indholdet og ikke så meget efter institutionen. De små teatre har åbnet sig for et stort publikumsegment, som før i tiden af faglige og politiske grunde undsagde netop disse teatre.

- Der er ikke længere nogen egentlig forskel på de små og store teatre. Man går hen hvor forestillingen er bedst, forklarer Kasper Wilton, som også er overbevist om at den intime kulturoplevelse er på mode lige nu:

- Enten vil man det helt lille og intime eller de helt store begivenheder som rock på en pløjemark i Horsen. Her kommer de større teatre i klemme, men det er vigtigt at pointere, at de store teatre stadig kører med et mindre tilskud pr. billet, end de små, siger Kasper Wilton.

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70