Log ind

Syddansk Musikfestival: Slottene er festivalens trækplaster

  • Syddansk Musikfestival: Slottene er festivalens trækplaster
    1 / 4
    Blæserkvintetten Qvindetta giver koncert på Hvidkilde søndag 10. september. PR-foto
  • Syddansk Musikfestival: Slottene er festivalens trækplaster
    2 / 4
    Klarinettisten Tine Maj Antonsen debuterede fra solistklassen ved Syddansk Musikkonservatorium i 2015. Hun er et af de fem medlemmer af den rent kvindelige blæserkvintet, Qvindetta. PR-foto
  • Syddansk Musikfestival: Slottene er festivalens trækplaster
    3 / 4
    Den fynske klarinettist John Kruse giver koncert på Krengerup Slot 9. september. Han optræder sammen med bratschisten Anette Slaatto og pianisten Christina Bjørkøe. Arkivfoto: Birgitte Carol Heiberg
  • Syddansk Musikfestival: Slottene er festivalens trækplaster
    4 / 4
    Ensemble Mutatis hører til publikumsfavoritterne ved Syddansk Musikfestival. 17. september optræder ensemblet i Koldinghus' store kirkesal. PR-foto

- Vi skeler til publikums favoritter, både når vi vælger musikere og koncertsteder, siger formanden for Syddansk Musikfestival.

Klassisk: På seks år er det lykkedes Syddansk Musikfestival at slå sit navn fast som en markant spiller på fod med ældre fynske festivaler som Hindsgavl Festival, Nyborg Slotskoncerter og den senest tilkomne Lundsgaard Kammermusikfestival.

- Det vigtige ved den slags festivaler er, at man finder sin egen niche, sit særkende, forklarer Finn Schumacker, der er formand for bestyrelsen i Syddansk Musikfestival.

Om festivalen

Syddansk Musikfestival blev etableret i 2012 af foreningen Syddansk Musikfestival i samarbejde med Kulturregion Fyn.Festivalens mål er ikke blot at præsentere publikum for nogle af Danmarks bedste klassiske ensembler og solister, men også at sætte fokus på de slotte og herregårde i regionen, som publikum ellers kun yderst sjældent har adgang til.Hvert arrangement består af en koncert og et foredrag om det pågældende slot - oftest holdt af godsejeren selv.

I anledning af 500-året for Reformationens indførelse i Europa sætter fire af årets seks arrangementer fokus på slottenes forhold til kirken og kirkernes vilkår efter reformationen.

I festivalens bestyrelse sidder musikchef Finn Schumacker, Odense Symfoniorkester, marketingchef Thomas Brieghel, Holckenhavn Slot, og konsulent Lina McQuillan.

Festivalen får støtte fra bl.a. Dronning Margrethe og Prins Henriks Fond, Fionia Fonden, Region Syddanmark. Augustinus Fonden og flere fynske kommuner.

 

Til hverdag er han orkesterchef i Odense Symfoniorkester, og det har den fordel, at han har tætte kontakter til dansk musikliv, som hovedparten af festivalens ensembler er plukket fra.

Syddansk Musikfestivals særkende er, at hvert arrangement omfatter en koncert og et foredrag.

- Vores trækplaster er, at publikum ud over at opleve fantastisk musik også får en enestående chance for at komme ind på slotte, der ellers ikke er åbne for offentligheden, forklarer Finn Schumacker og fortsætter:

Vi har efterhånden fået en fast grundstamme af tilskuere, så vores væsentligste opgave består i at give dem nye oplevelser, uanset om det gælder musikken eller stederne, musikken bliver spillet. Derfor er der en vis udskiftning af koncertsteder fra år til år, og heldigvis er der mange slotte at tage af, både på denne og den anden side af Lillebæltsbroen.

Om koncerterne

Søndag 27. august kl. 14 i Dreslette Kirke og kl. 16 på Hagenskov Slot:Foredrag i kirken ved menighedsrådsformand Vibeke Busse Andersen.

Trio Enna spiller værker af Gluck, Nielsen, Donizetti, Grieg, Weyse m.fl.

 

Lørdag 9. septmeber kl. 16 på Krengerup Slot:

Foredrag om slottets historie ved Carl Iver greve Rantzau.

Pianisten Christina Bjørkøe, klarinettisten John Kruse og bratschisten Anette Slaatto spiller værker af Schumann, Kurtág, Schubert, Bruch, Henriques og Mozart.

 

Søndag 10. september kl. 15 på Hvidkilde Gods:

Foredrag om slægten ved godsejer Christian greve Ahlefeldt-Laurvig-Lehn.

Blæserkvintetten Qvinidetta spiller værker af Ibert, Mozart, Hayn, peter Bruun, Otto Mortensen og Nielsen.

 

Fredag 15. septeber kl. 19 på Gråsten Slot:

Foredrag om slotskirkens historie ved guide Frede Jørgensen.

Die Mizartconcertisten spiller værker af Telemann, Albinoni, Händel, Tartini og Stamitz.

 

Søndag 17. september kl. 15 i Koldinghus' store kirkesal:

Foredrag om Christian III's kapel ved Lislbeth Weytemeier.

Ensemble Mutatis spiller værker af Walter, Mozart og Francaix.

 

Søndag 24. september kl. 15 i Brahetrolleborg Kirke:

Foredrag om tiden efter reformationen ved sognepræst Ole Buhl Nielsen.

Koncert med Syddansk Musikkkonservatoriums Kammerorkester. Programmet er endnu ikke offentliggjort.

Se også syddanskmusikfestival.dk

Kæler for publikum

Festivalen er fostret på fynsk jord i samarbejde med Kulturregion Fyn, men som Finn Schumacker forklarer, gør et økonomisk bidrag fra Region Syddanmark det til "en kær forpligtelse også at spille vest for Lillebælt."

I det jysk-tyske har Syddansk Musikfestival tidligere besøgt bl.a. Gram Slot, Augustenborg Slot, Schackenborg, Glücksburg og Gottorp. Nye steder på festivalens 2017-landkort er Gråsten Slotskirke og Koldinghus' store kirkesal.

- I år når festivalen ikke syd for den dansk-tyske grænse, men så kan vi til gengæld glæde os over, at Die Mozart-Concertisten, der er fra Slesvig, giver koncert i Gråsten, siger Finn Schumacker.

Antallet af arrangementer varierer fra år til år. I 2013 blev det til 12 koncerter, året efter til fem og 2017 er med sine seks koncerter et middelår.

- Vi vil gerne spille ikke-forventelige steder. Men også kæle for publikums foretrukne steder som eksempelvis Hvidkilde, Hagenskov og Krengerup, hvor vi har været flere gange. Når det kommer til repertoiret og de medvirkende ensembler, tillader vi os også at skele til publikums favoritter, så i år vil man se "genvalg" til Ensemble Mutatis og Syddansk Musikkonservatoriums Barokorkester.

Væk med spændetrøje

De første år havde festivalbestyrelsen den kongstanke, at musikken, der blev spillet, skulle være skrevet på samme tid som de respektive slotte blev opført eller havde deres storhedstid:

- Det krav viste sig at være en spændetrøje for den kunstneriske frihed. Så nu nøjes vi med at bede ensemblerne om at sætte enkelte danske værker på programmet, hvis det er muligt. Og så beder vi dem om ikke kun at spille klassiske superhits, men også tænke i musikalske rariteter, altså musik, der sjældent bliver spillet - og som de har erfaring med at fortolke, siger Finn Schumacker og understreger, at "det vigtigste er, at de medvirkende ensembler spiller værker, de brænder for."

  • ANDREAS_BASTIANSEN

    Af:

    Kulturredaktør på Fyens Stiftstidende & Fyns Amts Avis fra 2012. Stofområder: scenekunst og klassisk musik. Uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole i Aarhus 1992. Fastansat på Fyens Stiftstidende fra 1994. Sidder i bestyrelsen for Fynske Mediers medarbejderforening. Til marts 2015 medlem af Fynske Mediers bestyrelse. Medlem af Reumert Juryen fra 2014. Gift og bosat i Odense-forstaden Snestrup.

Mere om emnet

Se alle
Festival fejrer Luther-året

Festival fejrer Luther-året

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere