Log ind

Skuespillets lige vej fra tanke til scene

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Det er nu

Jacob Moth-Poulsen, kunstnerisk leder og instruktør ved Teatret Slotsgården, fortæller om "Molière On The Rocks", der har premiere fredag 21. juli.

HVEM: Teatret Slotsgården

HVAD: "Molière On The Rocks"

HVOR: I gården ved Odense Slot

HVORNÅR: 21. juli - 19. august, alle dage kl. 19.30

Ensemblet, der tæller Sophie Zinckernagel, Jonas Kriegbaum, Thomas Nielsen, Rebekka Rønde Kiilerich, Henrik Blauner og dig, har selv researchet, skrevet og instrueret "Molière On The Rocks". Hvad er handlingen i korte træk?

- Publikum møder os eller en gruppe skuespillere, der arbejder med at sammenstykke en forestilling ud fra tekster af Molière. Vi har valgt nogle af Molières mest ikoniske scener og tekster med en masse kød på for ad den vej at vise, at Molière har mange udtryk og kan spilles på mange måder. Forestillingen er bygget op, så den i sig selv er en form under udvikling - eller sagt på en anden måde: Efter en ret konkret indledning tager forestillingen eller collagen gradvist magten fra skuespillerne, så forestillingen på sin egen finurlige facon ender som en hyldest til Molière.

Hvornår foregår handlingen?

- Vi spiller Molières tekster i en nutidig ramme. Udgangspunktet er, at vi er i dén gård sammen med dét publikum, og at handlingen udspiller sig i realtid. Så det publikum ser, sker lige her og nu. Ved at optræde i øjenhøjde med publikum løfter vi Molière ind i vores egen tid og viser bredden og dybden i hans værker, som skiftevis er groteske, følsomme, komiske eller vanvittige.

I har tidligere inddraget vandbassiner og våddragter i jeres forestillinger. Hvad kan vi forvente denne gang?

- Vi ville ikke være Teatret Slotsgården, hvis vi droppede effekterne. Moliére optrådte lige som os under åben himmel, så det er oplagt at gå på opdagelse efter elementer, der ligger implicit i hans tekster. Molière har mange lægevidenskabelige referencer og henvisninger til de fire temperamenter, som bygger på læren om elementerne: det koleriske, det sangvinske, det melankolske og det flegmatiske. For eksempel er det koleriske temperament symboliseret ved gul galde og ild. Vi bruger enten henvisningerne subtilt eller tillader os at gakke helt ud, da vores udendørs optræden knytter an til commedia dell'arte-traditionen, som sagtens kan være vildt outreret eller næsten pervers.

Hvad er forestillingens morale eller budskab?

- Vi siger ikke direkte, at forestillingen er en hyldest til Molière - og vi har heller ikke en politisk agenda. Vores målsætning er at spille netop i den gård og vise, at teater er en levende kunstform. Gården skaber rummet, så vi i stedet for at isolere os i et blackbox-teater kan spille under himlens eget lys. Forestillingen udvikler sig for øjnene af publikum og sammen med publikum. Ved at spille Molière kan vi illustrere teatrets kolossale spændvidde, for hans tekster har både hjerte og hjerne og afslører groteske, humoristiske, afsindige, dystre og smukke sider af mennesket. Vi vil vise, at verden er grotesk, og at mennesket rummer sider, som det er bedst ikke at slippe løs. Og hvis man alligevel gør det, kan det gå grusomt galt.

I har et erklæret mål om at give teatret tilbage til skuespillerne. Hvad betyder det?

- At give teatret tilbage til spillerne er det tætteste, vi kommer et politisk statement. Molière, som vi har arbejdet med siden 2014, var både auteur, instruktør og skuespiller, og det er hans lige vej fra tanke til scene, vi forsøger at genopdyrke. I langt de fleste teaterforestillinger er det nødvendigt med en instruktør til at skabe overblik, dykke ned i psykologien og afstikke rammer. Men i "Molière On The Rocks" er det oplagt at arbejde sammen som en gruppe, hvor vi hver især bidrager med det, vi er bedst til. En er knaldgod til at skrive replikker, en anden kan skabe de mest gakkede koreografier, og jeg har lidt sans for at instruere.

 

 

  • ANDREAS_BASTIANSEN

    Af:

    Kulturredaktør på Fyens Stiftstidende & Fyns Amts Avis fra 2012. Stofområder: scenekunst og klassisk musik. Uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole i Aarhus 1992. Fastansat på Fyens Stiftstidende fra 1994. Sidder i bestyrelsen for Fynske Mediers medarbejderforening. Til marts 2015 medlem af Fynske Mediers bestyrelse. Medlem af Reumert Juryen fra 2014. Gift og bosat i Odense-forstaden Snestrup.

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere