Log ind

Serie: "Veni, Vidi, Vici" piller manden fra hinanden

  • Serie: "Veni, Vidi, Vici" piller manden fra hinanden
    Thomas Bo Larsen har hovedrollen i Viaplays nye serie "Veni, Vidi, Vici". Her spiller han filminstruktøren Karsten Daugaard, der skal forsøge at give karrieren kunstigt åndedræt ved at springe ud som pornofilmsinstruktør. Pr-foto: Viaplay.
  • Serie: "Veni, Vidi, Vici" piller manden fra hinanden
    Thomas Bo Larsen har hovedrollen i Viaplays nye serie "Veni, Vidi, Vici". Her spiller han filminstruktøren Karsten Daugaard, der skal forsøge at give karrieren kunstigt åndedræt ved at springe ud som pornofilmsinstruktør. Pr-foto: Viaplay.

"Veni, Vidi, Vici" er en vellykket, fokuseret og humoristisk serie, der piller den moderne, nordiske mand fra hinanden.

Tv: Der sker ting og sager i skandinavisk tv i disse år. Efter årtier, hvor de respektive public service-kanaler DR, SVT i Sverige og NRK i Norge har haft noget nær monopol på store serier og nydt stor, international succes med Nordic Noir-genren, er et opbrud i gang.

Public Service-kanalernes dramaserier er langt fra uddøde, men de har fået hård konkurrence fra de kommercielle kanaler, der er begyndt at producere egne serier. I Danmark har vi for nylig set Kanal 5 præsentere "Gidseltagningen" og den nordiske streamingtjeneste Viaplay kom sidste år med "Forbandet" for blot at nævne to eksempler.

"Veni, Vidi, Vici"

"Veni, Vidi, Vici" er Viaplays tredje originalserie på ti afsnit, hvor de første fem havde premiere på Viaplay 13. april.Serien er instrueret af Rafael Edholm, som også har skrevet manuskriptet sammen med Santiago Gil med assistance fra danske Anders Thomas Jensen.

På rollelisten er Thomas Bo Larsen ("Bedrag"), Rafel Edholm (Sonny i "Den Eneste Ene"), Livia Millhagen, Michael Wincott ("Westworld") og Christian Gade Bjerrum ("Steppeulven").

 

At der nu er flere aktører på markedet har skabt en ny bredde i udbuddet, og har gjort plads til, at Viaplay nu kan præsentere sin tredje originalserie "Veni, Vidi, Vici" med en eminent Thomas Bo Larsen i hovedrollen.

Og det kan vi alle være tilfredse med, for serien om en falleret filminstruktør, der begynder at instruere pornofilm, brager derudad med store armbevægelser og en perfekt afblanceret, bizar humor.

Vidunderlig vildskab

Vi møder filminstruktøren Karsten Daugaard (Thomas Bo Larsen), da han rammer sit livs lavpunkt. Hans film og hjertebarn, "Veni, Vidi, Vici" bliver haglet ned af en enig anmelderskare. Pengene udebliver, netop som konen Jonna (Livia Millhagen), der hidtil har forsørget familien, har besluttet sig for at sige sit faste job op for at starte som selvstændig.

Det tvinger den excentriske Karsten til at droppe filmkarrieren for at tage et job som slagter i sin sadistiske svigerfars firma. At save grisekadavere op mellem fjerde og femte ribben er selvfølgelig ikke godt nok for en kunstner, så han siger omsider ja til at instruere pornofilm med en gammel kammerat. Og det kan han finde ud af.

Instruktøren bag serien, svenske Rafael Edholm, der også har en af de bærende roller som pornodistributøren Vincent, fortæller historien med vidunderlig vildskab, og humoren veksler mellem det perfekt underspillede og det bombastisk bizarre, så man kan mærke, at danske Anders Thomas Jensen (Blinkende Lygter m.fl.) har været med til at udarbejde manuskriptet.

Serien linedanser konstant på den fine grænse mellem det alvorlige og det vanvittige, og de fleste af seriens bærende roller, være det sig den bøvede og tykt skånsktalende slagterchef Wille eller den amerikaniserede, discoklædte pornodistributør Vincent, er tilpas karrikerede til, at det er en fryd frem for en fadæse.

"Veni, Vidi, Vici" brillerer også på den visuelle front. Exit grå og dulmede farver, som vi kender fra nordic-noir, enter pangfarver og kontrastfyldte modlysbilleder. Sammen med rekvisitterne og kostumerne, der er som hentet frem fra før muren faldt, skaber det en retro-stemning, der virker original, og som skiller sig ud fra de fleste andre nordiske tv-serier, som jeg er bekendt med.

Machomandens fald

Hvad der til gengæld er så nordisk som det kan blive, er seriens kredsen om den skandinaviske politiske korrekthed og den sårbare og demaskuliniserede mand, som vi kender ham fra svenske Ruben Östlunds mesterlige film "Force Majeure" eller norske Ole Giævers "Mod Naturen". Kvinderne i "Veni, Vidi, Vici" er mestendels selvstændige og determinerede, og de kan så se til fra sidelinjen, mens så godt som samtlige mandslinge set med machobriller opfører sig som nogle skvat, mens de prøver at hævde sig som mænd, som for eksempel Karsten Daugaard gør det, da han med genvunden stolthed i stemme og mimik beretter for sin datter, hvordan han har sat hendes nærgående bejler, Larsa, på plads ved at losse til hans scooter. Det er så mandigt som det kan blive i post-Knausgård-æraen.

Machomandens fald er i serien kraftigst symboliseret ved den mangel på seksuel lyst eller stamina, der virker til at have spredt sig som en epidemi i hankønnets rækker. Kuren er et drug ved navn Mother's Milk, der er i omløb, og så kan Ødipus-tolkningerne ellers få frit løb.

Seriens kønstemaer bliver serveret som majsvælling på en ske, og det er lige før, det bliver så tyktflydende, at det bremser en ellers fængende, uhyre velspillet og sublimt eksekveret historie om en kunstners kamp for at finde sin plads som filmskaber, far og elsker. Men også kun næsten, for "Veni, Vidi, Vici" er at dømme ud fra de første fem afsnit, som alle får premiere på samme dag, så stemningsfuld, stilsikker og befriende renset for ligegyldige sidehistorier, at den tegner til at blive en af årets store serieoplevelser.

 

Anmeldelsen er baseret på seriens fem første afsnit

  • Af:

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere