Log ind

Seks stjerner: Sommeren kom i april

  • Seks stjerner: Sommeren kom i april
    1 / 13
    Puf - Andreas Larsen - byggede dukekhuset til sin yngste datter Thora. Huset er inspireret af haven ved huset på Møllebakken i Kerteminde og er kommet med på udstillingen.Foto: Robert Wengler
  • Seks stjerner: Sommeren kom i april
    2 / 13
    Gæs og påfugle er vendt tilbage til Johannes Larsens hus på Møllebakken og giver liv og lyd til det hjem, der engang var rammen om et rigt dyre- og planteliv. Og familieliv.Foto: Robert Wengler
  • Seks stjerner: Sommeren kom i april
    3 / 13
    Et ægte æbletræ er stillet op i rummet med Fritz Sybergs værker - blandt andet billedet af hans søster Franziska fra 1929.Foto: Robert Wengler
  • Seks stjerner: Sommeren kom i april
    4 / 13
    Selvfølgelig er der forbuden frugt i Paradisets Have. Og én, som har været modig nok til at tage en bid af det ene æble.Foto: Robert Wengler
  • Seks stjerner: Sommeren kom i april
    5 / 13
    Henry Lørups billede af en ung, malende Johannes Larsen i sin fars have i Kerteminde er som et varsel for kunstnerens liv.Foto: Robert Wengler
  • Seks stjerner: Sommeren kom i april
    6 / 13
    Gæs og ænder går frit rundt i haven.Foto: Robert Wengler
  • Seks stjerner: Sommeren kom i april
    7 / 13
    En havelåge er sat op ved indgangen til udstillingens afsnit, som hedder Paradisets Have.Foto: Robert Wengler
  • Seks stjerner: Sommeren kom i april
    8 / 13
    Fritz Sybergs yngste datter Rabbe malet med dukkevognen og leg i haven.Foto: Robert Wengler
  • Seks stjerner: Sommeren kom i april
    9 / 13
    I 1896 malede Johannes Larsen denne erantis til sin kommende hustru, Alhed.Foto: Robert Wengler
  • Seks stjerner: Sommeren kom i april
    10 / 13
    Alhed Larsens billede på en blomstrende vindueskarm er fra 1905. Det sjove på udstillingen er, at man kan se Johannes Larsen senere forsøger at gøre hende kunsten efter.Foto: Robert Wengler
  • Seks stjerner: Sommeren kom i april
    11 / 13
    Anna Sybergs roser.Foto: Robert Wengler
  • Seks stjerner: Sommeren kom i april
    12 / 13
    Christine Swane malede Pufs tomatproduktion i 1909.Foto: Robert Wengler
  • Seks stjerner: Sommeren kom i april
    13 / 13
    Fritz Syberg anlagde en stor æbleplantage ved Pilegården i Kerteminde, og den har han gengivet på maleriet fra 1936.Foto: Robert Wengler

Artiklen er mere end 30 dage gammel

| Opdateret
Anmeldelse

Johannes Larsen Museet i Kerteminde lykkes ikke alene med at hylde den måde, malerne Johannes Larsen og Fritz Syberg dyrkede deres haver på, men kommer med en kærlighedserklæring til dybet af den danske folkesjæl.

Det kagler ved indgangen til Johannes Larsen Museet, som om bregnerne har fået lyd på. Der er intet at se under de lysegrønne, bølgende blade, men jeg opfatter det alligevel som et varsel, inden jeg træder ind til de syv haver, som den store, nyåbnede jubilæumsudstilling er inddelt i.

Fra første øjeblik er sanserne vakt.

Den lange glasgang er besat af legende børn i den sybergske have, og rundt om det (ægte) blomstrende æbletræ midt i det hele pipper imaginære fugle lystigt fra højtalere.

Haven ved havet

Udstillingen Haven ved havet vises på Johannes Larsen Museet, Møllebakken i Kerteminde frem til 27. august 2017.Den beskæftiger sig med Johannes Larsens liv på Møllebakken i anledning af 150-året for hans fødsel.

I sammenhæng med udstillingen er en hel stribe arrangementer på museet - både inde og ude i haven. 

Kilde: Johannes Larsen Museet.

Det er som om, sommeren er flyttet ind på museet her sidst i april. Som om luften er fyldt med endorfiner, så man glemmer den frostblå himmel uden for og får løftet vinteren af humøret.

 

Haven som passion

Udstillingen, som fejrer 150-året for Johannes Larsens fødsel, indrammer Fritz Syberg og Johannes Larsens tilgang til deres haver, dengang for mere end 100 år siden de to familier slog sig ned i Kerteminde.

Lidt uden for byen og dermed uden for rækkevidde flyttede Syberg'erne ind på Pilegården og ud i naturen, mens Alhed og Johannes Larsen i 1901-02 byggede huset på Møllebakken. Huset blev rammen om deres fælles passion, kunst og natur, og fungerer i dag som museum. Herfra var der udsigt ud over købstaden og resten af verden, og her kunne de trække sig tilbage med deres forestilling om det lykkelige liv.

Selv om Første Verdenskrig rasede nogle år efter, at parret havde indrettet hjemmet, er det ikke smittet af på indstillingen og udstillingen: Her er pagten med naturen og respekten for alle levende individer så forløst, at samtlige syv haver, der fordeler sig i udstillingsbygningen mange rum og malerier, kunne have haft samme titel som den ene, nemlig Paradisets Have.

 

Liv og død hånd i hånd

Midlerne er enkle, og selv om der er flotte indlån fra private, vil mange med rette sige, at en del af værkerne er velkendte: Fritz Sybergs børn i haven, Anna Syberg og Alhed Larsens blomstrende buske. Hverdagsliv tilsat fuglekvidder og dansk sangskat, bibelhistorie, ja selv den uoverkommelige død har fået sin have i form af et lille rum. Ingen roser uden torne, som man siger. Her sikrer to buster, at familiernes to kvinder holder hinanden i skak, mens livet og legen med blomster fortsætter på den anden side af det sorte forhæng.

Men der er også meget andet: Et dukkehus, et kærestebrev, mærkater til havens afgrøder og fotografier, der dokumenterer det hele. Og som sammen med de originale rammer understreger udstillingens ægthed. Det slår mig, at udstillingen er lige så fed, nærende og frugtbar som fynsk muld. Det er umuligt ikke at så et frø af lykke her.

 

Mere moderne end nogensinde

Bliver man et bedre menneske af at være i naturen? Selvfølgelig gør man ikke det, og der skal vel også både mere end aftenbøn og aflad til for at blive frelst i bibelsk forstand. Men efter at have været på besøg på museet på Møllebakken er jeg mærkbart lettere om hjertet. Fyldt med historier om klukkende børn og kassevis af nyplukket kærlighed.

Det kunne være blevet gammel vin på nye flasker, men i stedet lykkes det at genvække min interesse for de fremsynede fynboer, som var det en gammel flamme: På den ene side er de, med deres symbiotiske tilgang til kunsten, naturen og familien, holistiske i tankegangen og mere moderne end nogensinde.

På den anden side minder de os om, hvad danskhed og lykke er, inden politikere eller reklamefolk får bildt os ind, at de har patent på den slags. Det er en seksstjernet bedrift.

  • Michael Bager

    Af:

    Uddannet journalist fra DjH, ansat på Fyens Stiftstidende siden 1997 og senest tilknyttet Kultur- og Odense-redaktionen.

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere