Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Så fik de da endelig hinanden

Så fik de
da endelig
hinanden

Annonce:

Service & reparation af alle bilmærker hos Lange Jørgensen-Bosch carservice

Service & reparation af alle bilmærker hos Lange Jørgensen-Bosch Car Service

Palle (Anders W. Berthelsen) og Ida (Anne Louise Hassing) fik helt som ventet hinanden. Efter års spilfægteri og ad adskillige omveje.
Foto: Mike Kollöffel, DR

Artiklen er hentet i arkivet

Krøniken er kulørt tv-dramatik, hvis store succes mest skyldes historiens genkendelighed
TV-dramaserier er oppe i tiden - og de ses. 2,5 millioner seere sad måske ikke helt fremme i skoene mandag aften, men dog dybt i sofaen, da sidste afsnit af Krøniken gik sin forventelige gang.

Ikke fordi Krøniken var original og kompleks, men fordi den var banal, klichépræget og så forudsigelig, som kun historier båret af usædvanlig mange usandsynlige tilfældigheder kan byde på. En lægeroman i billeder. Eller hvad?

- Der er masser af genkendelige billeder, og så har den jo helt banalt fat i noget, som mange af os kan huske. Det er vores egen historie, der rulles op, siger Johannes Nørregaard, lektor ved Institut for Litteratur, Kultur og Medier ved Syddansk Universitet om den primære årsag til, at Krøniken er blevet en mega seersucces.

- Og så skal man ikke være blind for, at scenen er sat af alle tiders største succes Mata-dor, som Krøniken blev lanceret som efterfølgeren til. Det er jo en genre, som er utrolig godt skåret for tv. Det er netop ikke en spillefilm, den er ikke skabt til stor skærm, siger Johannes Nørregaard.

Og det fænomén ses tydeligt i Krøniken. En af dens svagheder er, at den er noget overfyldt, noget overdramatisk.

- Den første sending af Krøniken var på mange måder den bedste, fordi den havde et roligere fortælle-temperament. I de sidste afsnit er der rigtig megen knald på. Historien skrider for hurtigt frem, og der er for meget der skal fortælles. Personerne udvikler sig med enorm hastighed. Alt skal nå at falde på plads. Det betyder, at sandsynligheden er på nippet til at glippe, siger Johannes Nørregaard.

- Bella, der står i flammer, og parret, som vi hele tiden har vidst skulle have hinanden, mødes i det forløsende kys ved et sol-flammende Vesterhav. Du kan kalde det flot, men så sandelig også på kanten af det kulørte. Samtidig gøres der uendelig meget ud at fortælle og vise os, "at sådan drak man kaffe", "sådan noget tøj havde man på" og "sådan sagde man dengang". Det historiske billede er forsøgt gjort meget præcist og tydeligt, ja næsten overtydeligt. Har I forstået det, venner?

Flere afsnit

Det er dog ikke med til at svække indtrykket af en god historie. Krøniken holder vand og bæres godt igennem af fine skuespillerpræstationer, mener kulturforskeren, der ser seriens udgangspunkt i mediehistorien, som det virkelige scoop.

- Det er godt set af forfatteren, at tv om noget præger tiden fra "efter krigen" til EF-afstemningen.

- Tv-fabrikken "Bella" er fikspunktet. Men der er jo også historien om Socialdemokratiet, om udviklingen fra klassesamfund til velfærdssamfund. Den kunne have været grundigere og mere nuanceret fortalt. Karen skal bære meget af den historie, og selv om figuren fremstilles fint, så er det måske også for meget, siger Johannes Nørregaard.

Og "for meget" er også de sidste afsnit. De går for stærkt. Bo skal hjem og genforenes med farfaderen, og Henrik skal nå at blive den nye Kaj Holger.

- Det har vi forstået, og det er her den bliver kulkørt i sit effektjageri.

- Derfor tror jeg også, men jeg ved det ikke, at man oprindeligt har tænkt i flere afsnit. Hver hovedperson skulle faktisk have sit eget slutafsnit, siger Nørregaard Frandsen.

Istedet er der for mange ringe, der skal sluttes i sidste afsnit. Ida og Palle skulle have hinanden, Margrethe skulle være landets mest talentfulde skuespiller, Henrik og Bo skulle have deres liv på plads, tv-fabrikken Bella brænde, farmor dø, Kaj Holger rammes af en hjerneblødning, Søs sendes tilbage til kødgryderne og Karen og Børge finde hinanden igen efter EF-splittelsen.

- Og det er en skam, en stor skam. Krøniken er blevet ringere og ringere, eller måske mere præcist: Den har tabt luft og højde, bl.a. fordi tempoet har været for voldsomt, siger Nørregaard Frandsen.

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70