Roman: Ord for at overleve

• Roman: Ord for at overleve
  • Roman: Ord for at overleve

Merethe Lindstrøms autofiktive roman er både en gribende kærlighedshistorie og et smukt forsvar for ordenes og skriftens kraft.

Bøger: Norske Merethe Lindstrøm vandt i 2012 Nordisk Råds Litteraturpris for romanen "Dage i stilhedens historie" om et ældre ægtepar, der, som titlen antyder, lever i en verden af gensidig stilhed og tavshed. Det usagte i parforholdet - og i familien overhovedet - er også temaet i denne nye roman, der ligeledes har et par i centrum af handlingen. Men ikke et hvilket som helst par, for vi har med autofiktion at gøre, og den stærke kærligheds- og parforholdshistorie om forfatteren Merethe og hendes bipolare samlever Mats er hentet fra Lindstrøms egen tilværelse. Det gør bestemt ikke den i forvejen svært bevægende roman til en mindre intens læseoplevelse.

Merethe og Mats er flyttet på landet med deres tre børn i håbet om at skabe mere stabile rammer for familien, for Mats' bipolare lidelse og lejlighedsvise misbrug gør det vanskeligt at opretholde et traditionelt familieliv. Det er stadig ikke nemt i det nye hjem, og det allerværste er flyttet med: Angsten for, at Mats kan finde på at begå selvmord. Med et stilfærdigt mesterskab skildrer Lindstrøm i et ofte poetisk sprog, hvordan det er at leve med en forpint mand, og hvor sorgfuldt og fortvivlende det er ikke at kunne skabe lys i mørket.

Skriftens protest

Den stadige vekslen mellem lys og mørke løber gennem hele romanen og viser sig i landskabets vekslen mellem jord og sne og i de sorte bogstaver på det hvide papir. Ordene, og i forlængelse heraf romanen, bliver en overlevelsesstrategi, der skal bryde den tavshed eller stumhed, der truer med at lægge alt øde. Man må have tiltro til skriften, hedder det et sted, og derfor genbesøger Merethe sin og Mats' traumatiske barndom såvel som deres fælles samliv og sætter ord på alt det usagte, der har invalideret deres tilværelse.

Alle disse notater fra arkiverne udgør romanen, der bliver en mægtig protest mod stumheden. Det fraværende bliver nærværende, og de inderlige tekster bliver en måde at forvalte følelser som ensomhed og angst på. Ved at skrive, ved at give stemme til det smertefulde, kan man undslippe det stivnede og befinde sig i en stadig erkendelsesproces, der måske også gør det muligt at blive bedre til at håndtere fremtidens tvivl og angst. Notaterne udgør dog først og fremmest en smuk og skånselsløs ærlig kærlighedserklæring til Mats, der i sidste ende også er en kærlighedserklæring til den skrøbelige, undertiden næsten ubærlige tilværelse.

Merethe Lindstrøm: "Fra vinterarkiverne", 219 sider, 249,95 kroner, Tiderne Skifter