Roman: Kærligheden efter det klassiske Ikea-skænderi

• Roman: Kærligheden efter det klassiske Ikea-skænderi

Det, vi typisk kalder kærligheden, er ifølge den britiske forfatter Alain de Botton kun begyndelsen på kærligheden. Den første forelskelse og det forløsende kys egner sig simpelthen bedre til historiefortælling end parforholdets prøvelser.

Alain de Botton har fuldstændig ret, når det gælder Hollywoods kærlighedsdramaer. Handlingen efter det første store kys ofte bliver henlagt til et handlingsløst efterskrift a la "og de levede lykkeligt til deres dages ende". I litteraturen har de Botton ikke ret, for i litteraturen vrimler det med kammerspil og store romaner om ægteskabets prøvelser i både dramatisk og satirisk form.

Alligevel er "Kærlighedens gang" noget ganske særligt med sin pudsige blanding af fortælling og refleksioner over kærlighedens natur. Bogens roman-del handler om et nogenlunde gennemsnitligt ægteskab gennem forelskelse, tilpasningsvanskeligheder, børn, skænderier, jalousi, utroskab og forsoning. Hverdagsbeskrivelserne indeholder bl.a. et alt for velkendt skænderi i Ikea. Møbelvarehuset er tilsyneladende anerkendt som internationalt "testcenter" for parforholdet. Det er muligvis en kliché at skændes i Ikea, men nogle klichéer er blevet klichéer, fordi de er sande.

Mellem skænderier og forsoninger fletter forfatteren sine egne betragtninger ind i historien. De indflettede småtekster om kærligheden er generelle, gode og svære at være uenige med. Romanen som kærligheds-grundbog har samtidig den styrke, at den ikke idealiserer kærligheden. Det handler kort fortalt om at være sårbar, indrømme sine egne fejl og accepterer partnerens.

Da parret får børn, bliver romanen til gengæld en smule idealiserende. Det er en anelse kedeligt, men - heldigvis - er en af ægtefællerne utro, og "Kærlighedens gang" får atter et par mørke nuancer efter en lidt for lyserød periode. Det er ikke en roman, der tager læseren med storm, men det hele ender i god ro og orden.

Roman

Alain de Botton: "Kærlighedens gang"

Oversat af Pia Juul, 232 sider, Tiderne Skifter.