Roman: Ana elsker(fordi)

• Roman: Ana elsker(fordi)
  • Roman: Ana elsker(fordi)

Janne Hejgaards roman om Ana er både en medrivende fortælling og en frustrerende oplevelse, når den kammer over i psykologiske indsigter, der tenderer selvhjælpsbog.

"Ana elsker". Det er en rammende titel til Janne Hejgaards første roman til voksne. Og den behandler da også voksenlivets mange facetter, især når det kommer til kærlighed. Hovedpersonen er Ana, en kvinde i 30'erne, der i begyndelsen af fortællingen bliver udsat for en decideret charmeoffensiv af manden Carl. Han er overbevist om, at de er skabt for hinanden. Det står skrevet i stjernerne, og desuden har de "været elskende mange gange" i tidligere liv, som han forklarer. Ana, der har en dreng fra et tidligere ægteskab, lader sig forføre, og nyder at begæret og lyset igen er en del af hendes liv.

Derefter følger vi flere spor. Et om Ana og Carl, der inden længe flytter sammen på trods af de skeptiske reaktioner fra hendes vennekreds. Andre spor følger os tilbage til Anas opvækst, hvor en tragisk hændelse slår skår i forholdet mellem hende og forældrene, men samtidig skaber et stærkt bånd til bedsteforældrene. Vi følger hende også i gymnasiet, hvor hun får et forhold til en af sine mandlige lærere og en hårdt optjent lektion i ydmygelse og svigt.

Halvvejs får vi så pludselig et enkelt kapitel fortalt fra Carls synspunkt; senere også en gennemgang af Carls barndom og ungdom, så vi forstår, hvilke tragedier og mønstre, der har formet ham og gjort ham til den dysfunktionelle mand, som Ana møder i starten: narcissistisk med nærmest psykopatiske træk. Men han skjuler det bag overstrømmende begejstring, som Ana lader sig rive med af, selvom hun også er opmærksom på faresignalerne.

Spændingsforholdet mellem Carls "overdrive" og Anas hang til selvstændighed driver historien frem, og det er decideret medrivende. Desværre bliver historien forstyrret af forfatterens behov for hele tiden at skulle (over)forklare karakterernes bevæggrunde. Ikke bare med deres baggrundshistorier, som til tider virker forhastede og visse steder unødvendige, men der er mange scener med dialog, som skurrer i ørene og mest lyder som et opkog af selvhjælpsbøger. Taler folk virkelig sådan til hinanden?

"Ana elsker" er en bog, man bliver klog af at læse, og enhver med familie, venner og kærester vil kunne spejle sig i dele af den. Men som roman tynges den altså af for meget psykologisk baggrundsstøj. Den ville have stået renere og stærkere ved at fokusere mere stramt på Ana.

Janne Hejgaard: "Ana elsker"

352 sider, 299,95 kroner, Turbine