Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:

Musicalanmeldelse:
Fanget i livets
spændetrøje

Annonce:

Rejs til Sydafrika. Bo på en danskejet lodge med elefanter i baghaven. Fantastis

Rejs til Sydafrika. Bo på en danskejet lodge med elefanter i baghaven. Fantastisk safari!

Musicalanmeldelse: Fanget i livets spændetrøje
Tomas Ambt Kofod og Julie Steincke som Hyde og luderen Lucy - i en af musicalens mere spektakulære scener.
Foto: www.miklosszabo.com

Artiklen er hentet i arkivet

Musical, "Jekyll & Hyde"

"Jekyll & Hyde" er en omstændelig musical, som bliver reddet af en mere end velsyngende Tomas Amt Kofod

I mange år har musicalscenen forsøgt at gøre op med sit dybdepolerede og renskurede image, og hvad er mere oplagt end at kaste sig over dramaet om den personlighedsspaltede Dr. Jekyll og Mr. Hyde?

I Robert Louis Stevensons forlæg fra 1886 er der stof til adskillige mareridtsscener, men også til en - stadig - aktuel overvejelse om, hvad der sker, når man separerer to af menneskets grundlæggende karaktertræk - det gode og det onde.

Kan et menneske overleve, hvis det er udelukkende er ondt eller godt?

Historien om manden, der sælger sin sjæl til djævelen, bedrager sin forlovede, myrder sin elskerinde og skruppelløst tager livet af ærgerrige og moralsk anløbne personer omkring sig, er elementært spændende.

Desvære er det ikke en vellykket musical, der er kommet ud af Leslie Bricusse og Frank Wildhorns anstrengelser. Manuskriptet er omstændeligt, og musikken er en planløs blanding af prætentiøse operainspirerede sange og ligegyldig pop.

Vokalt overskud

Første akt er nydelig og ufarlig - som Jekyll selv - én langstrakt udpensling af den idealistiske videnskabsmands teorier og det knæk, han lider, da han bliver mødt med mistillid af forskerkolleger og mæcener.

Anden akt er helliget Hyde - Jekylls natside, den indre dæmon udfoldet i al sin hævntørst og grænseløse behovstilfredsstillelse. Uanset om Hyde myrder eller elsker, er han drevet af samme dyriske urkraft.

Men rigtig skræmmende bliver Jekyll/Hyde ikke i Tomas Ambt Kofods ranglede skikkelse. Transformationen fra idealist til nattens hævner fungerer ikke optimalt. Som Hyde har Tomas Ambt Kofod håret hængende ned i panden, som Jekyll stiligt tilbageredt - men når han synger, flagrer håret, som det vil.

Til gengæld synger Tomas Ambt Kofod det krævende og omfangsrige parti helt ubesværet og med blændende vokalt overskud.

Julie Steincke er det perfekte valg til hans kvindelige modstykke, den vold-erotiske glædespige Lucy - på overfladen en beregnende luder, hvis hårde ydre skjuler en godhjertet kvinde, der længes efter at blive elsket. Også hun synger, så det er en fryd - men ærgerligt, at hun så ofte tyr til det skærende musicaltwang.

Camille-Cathrine Rommedahl får en fin karakter ud af Jekylls ferske forlovede, men desværre ligge flere af sangene for højt til hendes stemmeleje. En velsyngende Kurt Ravn får det optimale ud af den beskedne, men væsentlige rolle som Jekylls ven, advokaten John Utterson.

Overflødig galehus-vinkel

Scenografien, der plejer at være Det Ny Teaters force, bliver denne gang endimensional og låst af, at der skal være plads til tilskuere på scenen. Lige så ærgerligt er det, at det absolut velspillende orkester sidder gemt bag bagvæggen.

Som en overflødig krølle på handlingen er det beboerne på en galeanstalt, der genopfører den grusomme historie om dobbeltmennesker Jekyll/Hyde. Men når nu galehus-vinklen er der, er det genialt at smykke kostumerne med spændetampe og bæltespænder, som en understregning af, at alle - uanset hvor fri de måtte føle sig - er fanget i livets spændetrøje, en spændetrøje der knytter sig til arv og ikke mindst miljø.

Om forstillingen

Det Ny Teater, København: ”Jekyll & Hyde”. Musical af Leslie Bricusse og Frank Wildhorn.
Instruktion: Daniel Bohr.
Scenografi: Paul Farnsworth.
Musikalsk indstudering: Per Engström.
Medvirkende: Tomas Ambt Kofod, Julie Steincke, Kurt Ravn, Camille-Cathrine Rommedahl, Carl-Christian Rasmussen, Kim Hammelsvang Henriksen m.fl.
Musicalen varer 2 timer og 30 minutter.
Opføres til og med 17. april.

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70