Log ind

Kultur-reportage fra Edinburgh: Byen med 70 års festivalerfaring

  • Kultur-reportage fra Edinburgh: Byen med 70 års festivalerfaring
    St. Giles Cathedral er udgangspunkt for mange fortællende vandringer i Edinburgh, der finder sted ud over ugen med international Storytelling.
  • Kultur-reportage fra Edinburgh: Byen med 70 års festivalerfaring
    St. Giles Cathedral er udgangspunkt for mange fortællende vandringer i Edinburgh, der finder sted ud over ugen med international Storytelling.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Kodeordene for den snart 70-årige festivalsucces i Edinburgh er langtidsplanlægning, konstant konkurrence og evindelig udvikling.

Festivalerne i Edinburgh i 2017 er for længst begyndt at blive planlagt, for her runder selve festivalidéen 70 år.

Men selv om det er så længe siden, de første dages underholdning rullede ind i middelalderbyens gader, er det først for knap 10 år siden, de forskellige festivaler fik et formaliseret samarbejde.

Edinburgh Festivals hedder paraplyorganisationen, som Faith Liddell ledede til udgangen af 2015. Hun beskriver arbejdet som en fælles stifinder, der aldrig når frem til en endelig, færdig idé.

- På grund af de mange festivalers interesserer arbejder vi altid kun med idéer, som alle kan enes om, ligesom vi ”pilotprojekter” os frem i nye systemer eller metoder, så vi til enhver tid har mulighed for at droppe det, hvis det ikke virker, eller adoptere det, hvis det fungerer godt. Vi udvikler os hele tiden og er hele tiden i proces, siger Faith Liddell.

På den ene side kan festivalerne ikke udvikle sig uden at arbejde sammen, men på den anden side dur det heller ikke, hvis ikke de fremover bliver ved at konkurrere indbyrdes.

- Uden konkurrence ville festivalerne ikke hver især udvikle deres produkt og den måde, de kommunikerer med publikum på. Vi er heldige at arbejde med folk, der er eksperter på hver deres område, men sammen er vi endnu bedre, siger Faith Liddell.

Ved at miste sin status

Kort fortalt blev den fælles paraplyorganisation til efter udarbejdelsen af en rapport i 2005/06, der konkluderede, at nok var Edinburgh stadig verdens førende festivalby, men andre byer ville indhente den, hvis ikke byen investerede i festivalernes udvikling.
Faith Liddell blev ansat som chef for den administrative organisation og refererede til de 12 festivalledere, der alle fik plads om bordet med samme stemmevægt, selv om de repræsenterede meget forskellige festivaler og økonomier.
- Festivalerne er knopskudt oven på hinanden som rebelske enheder, der hver især ikke har kunnet finde plads i det allerede etablerede. Du har både de storskalerede, internationale festivaler og de små, alternative festivaler, og en festival som sciencefestivalen, der ikke er vokset ud af kreative miljøer, men er en strategisk opfindelse. Til sammen giver det et mangfoldigt billede, som smitter af på det omkringliggende samfund, siger Faith Liddell.
Afsmitningen førte til et nødvendigt formaliseret samarbejde, der skal sikre fælles interesser som udbygning af infrastrukturen, hotelkapacitet, scener og andet, der er nødvendigt, når man skal have fat i så mange mennesker på samme tid.

Fordelt ud over hele året

Paraplysamarbejdet er ikke strategisk, hvilket afspejles af fordelingen af festivaler året igennem: Seks festivaler finder sted omkring højsæsonen i august, mens de øvrige seks er spredt ud over den øvrige del af året.

- Turismeorganisationerne har tit spurgt os, om vi ikke kan sprede arrangementerne lidt mere ud over året - det vil være godt for den generelle hotelbelægning og omsætning i byen. Men det er vigtigt, at festivalerne gør, som de vil. Det unikke her er også, at ved at være placeret op ad hinanden kan man tiltrække sig større opmærksomhed og få større intensitet, siger Faith Liddell.

Statistikkerne afslører, at festivalerne påvirker hinanden. At folk kommer tilbage til en anden festival året efter.
Hvilken festival, der er størst i Edinburgh, har ændret sig. Først var det The Fringe, men nu er det filmfestivalen, der ikke finder sted i august, men i juni.

- Størrelse er ikke alt. Innovasion kan komme fra enhver festival, og efterhånden, som vi vokser, får vi større forståelse for værdien i nye ting. For eksempel er der ikke øjeblikkeligt afkast efter en sciencefestival, hvor lokale eksperter til gengæld kommer i forbindelse med udenlandske eksperter. Men efterhånden, som vi bliver mere modne, bliver vores evne til at skrue op og ned for forventningerne og se længere ud i fremtiden også bedre, siger Faith Liddell.

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere