Krimi: Sandhed og løgn er løgn og sandhed

Bøger:Hvad en ser som et overfald, opfatter en anden som en afvægeforanstaltning. For som gestaltpsykologerne siden 1920 har hævdet, er vi mennesker aktivt strukturerende og meningssøgende i vores måder at opfatte og erkende på. Og - vil den rumænske forfatter E.O.Chirovici hævde - de samme forbehold gælder for erindringen. Det menneskelige sind kan ikke bare pynte på erindringer, men ligefrem forfalske fortidige hændelser.

Det er udgangspunktet for hans første engelsksprogede krimi - han har tidligere fået udgivet 15 på rumænsk - hvor han lader tre forskellige personer fortælle om hændelser, der for 20 år siden førte til mord.

Det er der kommet en blændende krimi ud af, hvor forfatteren på eleganteste vis snyder os læsere til først at tro på et udsagn, så på et nyt og så fremdeles. Men det lykkes for en pensioneret og alzheimerramte politimand at få opklaret forbrydelsen - lige før vittige Chirovici lader ham forsvinde i glemselens tåge. Og så er der alligevel nogle løse ender, som lader tvivlen nage. Chirovici er ikke bare ferm til at skrue et plot sammen, hans dialoger er ind i mellem hylende morsomme - son når Ian Rankin er bedst - og evner med få ord at lave troværdige personkarakteristikker. Sproget flyder med andre ord, og det må selvfølgelig også tilskrives oversætteren.

Krimi: E. O. Chirovici: "Spejlbogen", oversat af Allan Hilton Andersen

Hr. Ferdinand, 328 sider, 249 kroner.