Log ind

Krebs og Falch var frit svævende

  • Krebs og Falch var frit svævende
    1 / 2
    Poul Krebs og Michael Falch optrådte i Horsens torsdag og i Esbjerg fredag. Men lørdag i Odense overgik begge jyske koncerter med længder, konstaterede de efter koncerten.
  • Krebs og Falch var frit svævende
    2 / 2
    Krebs og Falch har begge deres respektive bands med på turnéen. Og det fungerer mildt sagt upåklageligt at samle så mange kompetente musikere.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Den overjordisk magiske koncert i Den Fynske Landsby sidste sommer blev ikke overgået lørdag aften. Men det fynske publikum hjalp Poul Krebs, Michael Falch og deres respektive bands godt på vej

Annonce

Præcis som der skal to til tango, skal der to veloplagte parter til at skabe rammen for den perfekte koncert. Selv om publikum ikke må medbringe deres dyrtkøbte øl og vin med ind i koncertsalen, er humøret tårnspringerhøjt, da Poul Krebs og Michael Falch indleder med åbningsnummeret "Ironisk nok" fra deres fælles barn, albummet "Tomandshånd".

Da makkerparret optrådte i Den Fynske Landsby sidste sommer, var der blot to sange fra det album med på sætlisten, men i koncerthuset går de linen ud med hele 10 af albummets 11 numre. Den ellers glimrende "Sko til folk" får som eneste sang lov at holde en friaften, mens gedigne numre som "Uden dig", "En drømmers by" og "Ved du det godt?" understreger, at samarbejdet har kastet aldeles glimrende sange af sig. Tilløbet har varet i årtier, men når det bedste af Krebs parrer sig med det bedste af Falch, er der tale om sangskrivning af højeste karat og dermed ventetiden værd.

- Vi er pisket til at tro på, at vores sidste sang er den bedste. Hvorfor skulle vi ellers fortsætte, konstaterer Poul Krebs.

Den tilgang giver god mening, og så må det være op til den enkelte lytters smag at vurdere, om deres fælles sange kan måle sig med dem, de selv har skabt gennem tre årtiers jagt på den perfekte sang. "Uden dig" er mit bud på en fælles kreation, der med årene kiler sig ind i toppen af hierarkiet.

Fabelagtige trommeslagere

Det er interessant at nærstudere deres respektive talenter med at sammensætte ord til sangtekster. Er man nogenlunde bekendt med deres bagkatalog, skal man ikke høre mange sekunder af en sang for at afkode, hvem der har trukket læsset.

"Derfra til evigheden" emmer af Krebs' evne til at skabe "magisk hverdagsrealisme", som Falch poetisk udtrykker det. "Det var den sommer, hvor vi blev venner. Venner for livet. Derfra til evigheden", synger Poul Krebs, så det er umuligt ikke at stemme i. Lidt på samme måde som med hittet over dem alle "Sådan nogen som os". Den spilles i en omarrangeret version, der får mig til at tænke, at et band med hørehæmmede krøblinge skulle gøre sig virkelig umage for at ødelægge sangens kvaliteter.

Flere af Michael Falchs sange kunne også overleve både hungersnød og krig. "Min stjerne" hørte min kone på repeat, da hun ventede vores første barn, og "Mød mig i mørket" kunne sagtens være soundtrack for selve undfangelsen. Sidstnævnte sang er 34 år gammel og velsagtens på alder med flere af bandmedlemmerne på scenen.

Det er ikke mindst de unge bandmedlemmers fortjeneste, at sammensuriummet af sange bindes harmonisk sammen. Hvor jeg i Den Fynske Landsby var blæst bagover af Palle Hjort bag orgel og keyboard samt guitarist Lars Skjærbæk, er det især de to trommeslagere Peter Dombernowsky og Rasmus Valldorf, der forblænder mig i aften. Deres evne til at smelte sammen til et stort rytme-monster er fascinerende, og hvis man er i tvivl om, at for mange kokke fordærver maden, gælder det i hvert fald ikke i dette tilfælde.

Noget særligt ved Fyn

Under "Helmand Blues" forlader alle på nær Krebs og Falch scenen, og den sang sniger sig stadig ind og tager fat. Under de tre minutter kommer koncerthusets akustik virkelig til sin ret. De to guitarer og vokalen lyder himmelsk, selv om sangen handler om at have det ad helvede til.

Publikum har det, modsat krigsveteranen der synges om, fantastisk. Den sidste halve time er der nærmest ingen, der sidder ned. Hele salen synger trippende med på "Den eneste i verden" og forsikrer kollektivt hinanden om, at der ikke er noget at være bange for. Altså på nær, hvis man frygter, at koncerten snart er slut.

"Ved du det godt" bliver punktummet for endnu en usædvanligt velspillet og vedkommende koncert med Krebs og Falch på fynsk grund med et publikum, der både tager imod og giver tilbage. Som de forpustede hovedpersoner udtrykker det efter koncerten: "Hold nu kæft, et fedt publikum. Der er bare noget helt specielt ved Fyn".

Om koncerten:

Koncerthuset, Odense, lørdag 19. marts: Poul Krebs og Michael Falch

  • Michael Bager

    Journalist

    Redaktionssekretær fast tilknyttet kulturredaktionen på Fyens Stiftstidende/Fyns Amts Avis. Redigerer det ugentlige magasin Kultur - set fra Fyn samt de daglige kultursider. Skriver lejlighedsvis klummer i magasinet Base Bolig og andre steder. Har været nyhedsredaktør for Fyens Stiftstidende og kulturredaktør for de to fynske avisers fælles kulturredaktion. Ansat på Fyens Stiftstidende siden 1985 og inden da på Fyns Amts Avis. Var i en årrække medlem af Fynske Mediers bestyrelse.
  • Journalist

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere