Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:

Karse-, græs-
og bonsai-teater

Annonce:

Bedemanden Peter Klemmensen

Hos os er de efterladte i centrum!

Karse-, græs- og bonsai-teater
Svenske Henrik Grimbäck er født i '85, snart færdiguddannet instruktør fra Statens Scenekunstskole i København og kommende kunstnerisk leder af Teater Momentum.
Foto: Robert Wengler

Artiklen er hentet i arkivet

Svenske Henrik Grimbäck vil kopiere hele Det Kongelige Teaters repertoire i sæson 2016-17, men med kun fem skuespillere

Som udgangspunkt lyder idet vanvittigt: I den kommende sæson vil Teater Momentum opføre præcis de samme forestillinger som Det Kongelige Teater - og om muligt også have premiere på forestillingerne samtidig med "storesøster" i København.

Idéen er den svenske instruktør Henrik Grimbäcks. Som kunstnerisk leder af Momentum volume 10 har han fra august engageret fem skuespillere, to scenografer, en lysdesigner og en lyddesigner, der sammen skal forløse det omfattende projekt.

Første hurdle bliver at få fingre i titlerne på nationalscenens repertoire for sæson 2016-17.

- Jeg har ringet til skuespilchef Morten Kirkskov, men han var ikke til at lokke. Så nu går vi detektivisk til værks og forsøger at narre oplysningerne ud af intetanende ansatte, smiler Henrik Grimbäck.

Tre formater

Momentum har almindeligvis tre premierer på en sæson, så tanken om at skulle iscenesætte helt op til fem gange så mange forestillinger fylder Hernik Grimbäck med klædelig ydmyghed og endnu mere begejstring:

- Med vores yderst beskedne budget og langt mindre stab kan vi selvfølgelig ikke opføre alle skuespil en til en. Så måske kommer nogle stykker til at forme sig som lydinstallationer, mellemakter flettet i en anden forestilling eller noget helt tredje.

Henrik Grimbäck arbejder med tre formater. "Karsestykkerne" er de skuespil, han ofrer mindst opmærksomhed og muskelkraft. "Græsplænestykkerne" er et niveau mere ambitiøse og skal have ekstra pleje i form af gødning og græsslåning. "Bonsai-stykkerne" er sæsonens tre hovedværker, og dermed de skuespil, der skal lægges flest kræfter, energi og udstyr i.

Hvis Henrik Grimbäck kunne bestemme, måtte der gerne være en ægte klassiker på Det Kongelige Teaters repertorie, men ellers håber han bare på bredde og variation, så de kopier, han skal iscenesætte, får så stor kunstnerisk spændvidde og fantasirigdom som muligt.

Kamikazesæson

Selv om hans projekt er at kopiere Det Kongelige Teaters forestillinger, bliver der af gode grunde ikke tale om rene kopier:

- Fortolkningen bliver det spændende, for selv om vi spiller det samme, spiller vi ikke på samme måde. På Det Kongelige Teater bliver forestillingerne båret af kendte stjerne og erfarne instruktører og scenografer. Vores hold er i sagens natur meget mere skrøbeligt og uprøvet, men garanteret også anderledes legende og drevet af lysten til at eksperimentere.

Volume 10's ensemble består af helt eller næsten nyuddannede skuespillere, scenografer og lys- og lydesignere. Altså relativt uprøvede kræfter, der har det til fælles, at de brænder for at udfordre teatergenren. Henrik Grimbäck kalder Momentums volume 10 en "kamikazesæson", men understreger, at teatereksperimenterne hverken bliver navlebeskuende eller henvendt til en lille kreds af teaterkendere:

- Teater Momentum har med årene fået et trofast publikum, men jeg vil gerne brede det sceniske udtryk ud til en endnu større kreds af nysgerrige mennesker.

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70