Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Jeg vil ha' mit privatliv i fred

Jeg vil ha'
mit privatliv
i fred

Annonce:

Adventure Holidays Sydafrika & Namibia 2017 – rundrejse med dansk rejseleder

Adventure Holidays Sydafrika & Namibia 2017 – rundrejse med dansk rejseleder

Sidse Babett Knudsen tog sin skuespilleruddannelse i Paris, og det første halve år måtte hun lade som om, hun forstod, hvad lærerne sagde. Hvis man ikke var overbevisende nok, røg man ud, fortæller hun.
Foto: Carsten Lauridsen/Polfoto

Artiklen er hentet i arkivet

Vi kender hende mest fra den sjove side. Kærlig, småneurotisk, bedraget, forvirret, flakkende og alligevel handlekraftig i film som "Let's get lost" og "Den Eneste Ene" og voldsomt skæg, så folk skriger af grin, når hun ruller sig ud sammen med Søren Østergaard i Tivoli Varietéen.

Men 37-årige Sidse Babett Knudsen kan også være alvorlig. I Susanne Biers nye film "Efter Brylluppet" er det ikke latteren, der får tårerne til at trille, men en bevægende historie om voksne mennesker, der tvinges til at se deres liv, deres død og deres ansvar for hinanden i øjnene.

For Sidse Babett er der ikke så langt fra komik til alvor - hun kan li' begge dele. Privat betragter hun heller ikke sig selv som nogen humørbombe, der går rundt og får folk til at grine hele tiden.

- Det er nok mere på den kunstneriske front, jeg kan det, siger hun.

Alligevel var det ind i mellem noget af en udfordring at skulle spille rollen som Helene uden at give den det glimt i øjet, der ellers kendetegner Sidse Babetts karakterer.

- Når Helene stod på terrassen i morgenkåbe og kiggede ud over sit "land", så dukkede der ind i mellem sådan nogle billeder op hos mig af lidt "Halløj på godset". Men hverken filmen eller rollen er jo bløppet eller overfladisk.

Det er et melodrama og dermed en fantastisk øvelse i at strække følelser så langt ud, som du kan, uden at det blli'r' kunstigt eller ironisk.

Det melodramatiske har Sidse Babett lavet masser af under sin skuespiller-uddannelse i Paris.

- For én som mig - en DANSKER - var det i starten sådan lidt hø-hø-hø. Der ligger hele tiden et potentielt fnis, som man bare må arbejde med, husker hun.

Blå bog

Sidse Babett Knudsen, skuespiller, f. 22/11 1968.

Fik sit mellemnavn, fordi hendes mor under graviditeten havde set Babettes Gæstebud. Moderen droppede dog det sidste "e", så navnet ville blive udtalt på den franske måde og ikke den danske.

Sidse Babett Knudsen er uddannet på en privat skuespillerskole i Paris 1987-90.

Slog igennem som filmskuespiller i Jonas Elmers "Let's Get Lost" (1997), hvor hun vandt både en Robert og en Bodil for bedste kvindelige hovedrolle, og blev for alvor kendt med rollen som skønhedseksperten Sus i "Den Eneste Ene" (1999) af Susanne Bier, som Sidse Babett igen fik en Bodil for.

Har desuden medvirket i bl.a. "Mirakel" (2000), "Monas Verden" (2001), "Se til venstre, der er en svensker" (2003) og "Fakiren fra Bilbao" (2004). Nu aktuel i Susanne Biers "Efter Brylluppet", der har premiere 24. februar.

På teatret har hun blandt andet optrådt på Mungo Park, Betty Nansen, FÅR 302 og Det Kgl. Teater, og desuden er hun i år for tredje gang makker med Søren Østergaard i Tivoli Varietéen.

Sidse Babett Knudsen har en søn på halvandet år og bor i København.

Comédienne

Sidse Babett vidste tidligt i sit liv, at hun ville være skuespiller, og at hun havde et komisk talent. Hun var sjov i skolen, og sej og havde levet i Tanzania fra hun var fem, til hun var otte, fordi forældrene var ulandsfrivillige.

De rejste i det hele taget meget med børnene - blandt andet på motorcykler - og efter studentereksamen drog Sidse Babett til Paris for at arbejde som au-pair i en dansk familie.

Men det blev hurtigt for kedeligt, så hun skiftede til bartender og kom samtidig som 18-årig ind på en privat teaterskole, hvor den franske disciplin var lidt af et chok.

- Uddannelsen var meget fysisk baseret og krævende. Og fuldstændig upsykologisk. Psykologi var et bandeord. Holdningen var, at "hvis du har nogle problemer, som gør, at du er bange for vand eller ikke vil vise dig nøgen eller et eller andet, så gå til psykolog. Men slæb det ikke med op foran publikum eller her ind på skolen.

Bortvist

Nogle gange blev de smidt ned fra scenen. Også lille mørke mademoiselle Babett fra Danmark, når hun ikke var overbevisende nok. En anden gang udvandrede læreren fem minutter inde i dagens første time, fordi ingen meldte sig hurtigt nok til at gå op på de skrå brædder.

- Så lærte man virkelig, at man sku' bare LØBE derop, og man skulle holde sin plads og kæmpe for den og råbe "Nej, jeg vil ikke ned" og gi' den endnu mere gas. Det har sat sig meget i mig. Det ER fordi jeg VIL stå her, at jeg er her. Ikke fordi nogen har bedt mig om det.

Der var ikke tale om selvudvikling, men indøvelsen af et håndværk, fortæller Sidse Babett, og derfor føles det nu - over 15 år senere - naturligt for hende både at være et diskret og genert menneske privat og samtidig buldrende ekshibitionistisk på en scene.

- I Frankrig var parolen simpelthen: "Vi vil se mer af det." Da hun kom hjem til Danmark efter fire års skarp træning, var der flere, der venligt gjorde hende opmærksom på, at hun nu ville have rigtigt fine chancer for at komme ind på en dansk skuespillerskole, fortæller hun med et grin.

- Jeg blev ikke dødrespekteret.

De færreste, der har set Sidse Babett i aktion, sætter i dag spørgsmålstegn ved hendes professionelle kunnen. Til gengæld er der få, der er indviet i hendes personlige univers.

I fin forlængelse af "opdragelsen" i Paris synes hun nemlig, at hendes privatliv skal holdes langt væk fra dét, der har med arbejdet at gøre.

- Jeg er meget blufærdig. Og jeg har et princip om, at det ikke skal gå ud over mine nærmeste, hvad jeg laver á la "Gud, er du Sidse Babett Knudsens bror?" Det skal de da ikke være. De skal være sig selv.

Der er job, hun ikke tager af samme grund. Hun vil dog ikke sige hvilke.

- Jeg vil bare kræve, at man har lov til at have sit privatliv i fred. At det er en menneskeret. Jeg er ikke nogen offentlig person. Jeg er skuespiller og et professionelt menneske, der arbejder med noget, hvor jeg viser mig frem. Men det er jo mit arbejde. Roller. Ikke mig selv.

I det hele taget er det kun få, der kommer ind i hendes hjem, fortæller Sidse Babett. Møder holdes andre steder, og hun giver sig selv lov til at være en almindelig person, når hun har fri. Med fejl og mangler som alle andre.

- Jeg er for eksempel enormt dårlig til at skændes. Men jeg elsker roller, hvor jeg kan få lov til det.

Klog komik

Når "Efter Brylluppet" får premiere, er Sidse Babett og Søren Østergaard gået i gang med prøverne til endnu en runde Tivoli Varieté, og om de eventuelt lægger et par skænderier ind i repertoiret er uvist. Underholdning på et højt niveau kan man dog godt regne med.

- Bestemte former for humor kræver faktisk stor intelligens, siger Sidse Babett alvorligt og henviser til nogle af sine idoler - Bill Murray, Eddie Izzard og Jim Carrey.

- Komik er jo lige som alt andet enormt kontrastfyldt, og det kan sagtens være et redskab til at formidle nogle meget alvorlige ting på en spiselig måde. Man kan slippe af sted med virkeligt grove ting. Men humor kan ikke læres. Nogle ejer det simpelthen bare ikke. Det synes jeg ikke er groft at sige. Alle mennesker er jo begrænsede på en eller anden måde, ikke? Nærighed og humor går for eksempel ikke sammen. Humor er nemlig generøsitet.

På længere sigt må der dog godt stå et nyt job af den mere alvorlige slags parat til Sidse Babett. Hun er klar.

- Jeg vil gerne bruges helt, siger hun.

- Ha' en spændende rolle, som overrasker og er nuanceret og intelligent tænkt. Noget originalt. Noget, man aldrig før har set på film...

"Efter Brylluppet" var anmeldt i gårsdagens NU. Læs anmeldelsen på www.fyens.dk/nu/film

Mere om emnet

Se alle
Fortrydelse eksisterer ikke i min ordbog

Fortrydelse eksisterer ikke i min ordbog

Skamløs tåreperser

Skamløs tåreperser

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70