Log ind

Hofkomponist for Kaj og Andrea

  • Hofkomponist for Kaj og Andrea
    Hvor jeg før skød med spredehagl, er jeg mere fokuseret nu, siger Jeppe Kaas, der startede med at have nogle store skuespillerroller, men nu laver meget filmmusik og for eksempel er aktuel med tonerne til den nye film om Grev Axel.
  • Hofkomponist for Kaj og Andrea
    Hvor jeg før skød med spredehagl, er jeg mere fokuseret nu, siger Jeppe Kaas, der startede med at have nogle store skuespillerroller, men nu laver meget filmmusik og for eksempel er aktuel med tonerne til den nye film om Grev Axel.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

VARIERET: Jeppe Kaas stikker trompetten frem mange steder i dansk musikliv. Han har lige fået en Music Award, han er med Kasper Winding på turné, han skriver musik for Kaj og Andrea, og tonerne til den nye film "Grev Axel" har han også frembragt
Annonce
Hvis redaktøren af Synonymordbogen sidder og mangler et nyt ord for "alsidig", kan han roligt skrive "Jeppe Kaas" i sit værk.

For det er i hvert fald dækkende for, hvad den 34-årige musiker er. Bare i det første kvartal af 2001 har han stukket sit foretrukne instrument, trompeten, frem adskillige steder.

Han har skrevet al musikken til nationaldukkerne Kaj og Andreas nye cd "Bom Tjikke Bom". Han medvirker på Sort Sols nye og Peter Bellis kommende album. Han har skrevet musikken til filmen om den falske grev Axel, som netop har premiere, og da Danish Music Awards forleden blev uddelt, kunne han bære en statuette hjem til Vesterbro for filmmusikken til "Blinkende Lygter".

Derudover er Jeppe Kaas på turné med Kasper Winding for øjeblikket - og så er der stadig en masse ting, vi ikke har fået nævnt.

- Der er jo nok nogen, der vil sige: Nå, han laver revl og krat. Men så længe, du har hjertet med og er glad for, hvad du laver, gør det jo ikke noget, at man er varieret, mener Jeppe Kaas.

I de seneste år er det dog mere og mere underlægningsmusik til film, han har bevæget sig over i. Og når han ikke er ude at spille, bakser han lige nu derhjemme med at sætte toner til fortsættelsen af filmen "Kærlighed ved første hik" og "Anja og Victor".

Ville være skuespiller

Allerede da Jeppe Kaas var lille og voksede op i Brøndbyøster, komponerede han små melodier på klaveret derhjemme. Men det var Tivoli-Garden, der for alvor fik ham hevet inden for i musikkens verden. Det er også, fordi han blev sat til at spille trompet dér, at instrumentet i dag er hans hovedinstrument.

En tur i Tivoligarden

- Jeg kan huske, at når jeg som lille var nede at købe slik i ismejeriet, havde ejerne et billede stående af deres søn, der var i Tivoli-Garden. Det fascinerede mig meget, og så spurgte jeg mor, om jeg måtte være med, fortæller Jeppe Kaas, der var i bjørneskindshuen og den røde uniform fra han var ni til han var 16 år.

- Tivoli-Garden er en god skole, fordi du var tvunget til prøver tre gange om ugen. Det var en glimrende start på karrieren, mener han.

Senere kom Jeppe Kaas på Skt. Annæ Gymnasium, der er kendt som et meget musikalsk gymnasium. Her var han med i forskellige gymnasiebands, der bød på funk og fusionsmusik.

Alligevel var det skuespiller, Jeppe Kaas hele tiden tænkte på, han ville være.

- I mange år vaklede jeg mellem, hvad det var, jeg ville. Allerede som 11-12-årig gik jeg alene i biffen, og filmfascinerede mig meget. Jeg så faktisk flere film, end jeg hørte musik.

Faktisk skete der pludselig noget mærkeligt og uforklarligt, da han gik og drømte om at betræde de skrå brædder.

- Jeg havde skrevet et brev til en caster (én, der finder folk til roller i fjernsyn og på film, red.), hvor jeg skrev, at hvis der bød sig noget, måtte hun endelig ringe. Jeg fik bare ikke brevet sendt. Alligevel ringede Danmarks Radio dagen efter, om ikke jeg ville komme ud til dem, fordi de havde en rolle, de skulle have besat, fortæller Jeppe Kaas.

Alle elsker Debbie

Det hele endte med, at han skulle agere Frans i den meget omtalte serie, Alle Elsker Debbie, og ved et sammentræf af omstændigheder endte det med, at han også kom til at skrive musikken til serien, der blev vist i DR i januar 1988.

Senere var Jeppe Kaas også med i filmen "En Afgrund Af Frihed".

- Alle Elsker Debbie var 100 procent mig, fordi serien kombinerede både musik og skuespil. På det tidspunkt havde jeg berøring med både musik og skuespillerverdenen, og jeg overvejede både at søge ind på Teaterskolen og Det Rytmiske Musikkonservatorium. Det var det sidste, jeg endte med at vælge, fortæller han.

Jeppe Kaas' far var Preben Kaas, og hans halvbror er skuespilleren Nikolaj Lie Kaas, som snart er aktuel i den sjette dogmefilm Et rigtigt menneske.

- Jeg vil tro, der er en naturlig interesse blandt børn for, hvad deres forældre laver. Du bliver sikkert ubevidst påvirket - men på den anden side: Min mor er jordemoder. Det har jeg aldrig haft planer om at blive, smiler han.

Musik til dukkerne

Jeppe Kaas har været hofkomponist for Kaj og Andrea siden 1996, hvor han blev spurgt, om han ville lave nye numre i forbindelse med den frække frø og den næbbede papegøjes 25-års dag.

Det resulterede for eksempel i de 16 sange på "Bom Tjikke Bom", der kom i februar, og tidligere har han lavet musikken til albummet "Pænt goddag", som solgte i over 50.000 eksemplarer.

- Jeg husker Kaj og Andrea som noget meget stort i min barndom, og derfor er det også med en sindssyg stor respekt, jeg laver musikken til dem. Jeg skal hele tiden passe på ikke at lave noget, der "fucker det hele op" og ødelægger det billede, folk har af dem. Jeg synes ikke, der bør være forskel på lave børnemusik og alt muligt andet, og jeg lægger den samme energi i det, som i andet jeg laver. Der bliver også lagt en helt utrolig energi i studiet, når vi skal indspille en plade med Kaj og Andrea. Hanne Willumsen og Kjeld Nørgaard trykker den virkelig af, når de får de to dyr på hænderne, siger Jeppe Kaas.

Han synes selv, han har været meget priviligeret de seneste år, og har fået lov til at røre ved en masse.

- Lige da jeg var færdig med konservatoriet, tænkte jeg af og til: Valgte jeg nu også rigtigt?

- Det synes jeg, jeg gjorde. Dér, hvor jeg er nu, er et fedt sted for mig, og jeg kan godt lide at lave filmmusik. Jeg lagde allerede mærke til den, da jeg som barn var i biografen og så så mange film.

- Det sjove ved det, er, at du kan dreje det så mange veje, og at du kan skabe så mange billeder med filmmusik. Men det er ikke et spørgsmål for mig om at trykke den af med musikken. Det er godt at være ydmyg over for nogle ting, og med filmmusikken skal du ikke forstyrre, men derimod understøtte en film, siger Jeppe Kaas.

Pisken over hovedet

Musikken er oftest dét, der bliver lavet sidst til en film, og det er han i grunden slet ikke så træt af.

- Når pisken hænger over hovedet på mig, bliver det mærkeligt nok tit lettere at få noget skrevet, mener han.

Helt droppet skuespillet har Jeppe Kaas nu ikke, selv om han nærmest spiller på alle musikalske tangenter for øjeblikket.

- Jeg er med i lidt skuespil og en reklamefilm hist og her, for jeg synes stadigvæk, det er sjovt. Men hvor jeg tidligere skød med spredehagl, er jeg mere fokuseret nu, mener Jeppe Kaas, der skal bruge påsken på at forberede kapelmester-jobbet ved Reumert-festen sidst i april. Her har nemlig også stukket den musikalske snabel inden for.
  • fyens.dk

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere