Historisk bog: Fem korte nazi-biografier

• Historisk bog: Fem korte nazi-biografier

Bog om fremtrædende danske nazister trækker kraftigt på tidligere udgivelser

Bøger: Denne bog er i vid udstrækning "skrællet". Dette stempel er ingen ros i mediekredse, men da forfatteren selv gør opmærksom på de værker, han låner fra, og oven i købet anbefaler dem, må det lidt nedsættende udtryk være tilladt.

I medieuniverset bruges udtrykket "skrælle" om udstrakt brug af andres research i ens egen historie, uden at tilføre noget nyt. I grelle tilfælde - dog ikke her - er der tale om regulær afskrivning.

Christian Aagaard tager afsæt i fem fyldige værker om kendte danske nazister, der i forskellige roller var aktører under Anden Verdenskrig. Det drejer sig om partiføreren i det danske nazistparti Frits Clausen, samt fire højtstående officerer i Waffen-SS, Christian Peder Kryssing, Christian Frederik Schalburg, Knud Børge Martinsen, der også blev chef for Schalburgkorpset, samt den måske mest kendte og berygtede, Søren Kam, hvis erindringer udkom for et par år siden, kort efter hans død.

Aagaards bog er et sammendrag af tidligere udgivelser, en slags udvidet resumé. Den består af mini-biografier af de fem danske topnazister. Læseren får en del at vide om deres baggrund og noget om deres motiv for at træde i nazismens tjeneste, samt hvad de foretog sig under krigen, og - for de fires vedkommende - deres videre skæbne. Den femte, Schalburg, faldt på østfronten i 1942. Aagaard skriver, at han "nyfortolker" de fem mænd, men stilfærdigt må man konstatere, at denne nyfortolkning ikke skinner tydeligt igennem.

Ret skal være ret: De små biografier er hver især ganske okay. Sproget flyder pænt, og læseren uden forhåndsviden bliver klogere.

Forbeholdet ligger et andet sted. Det kan undre, at historikeren Christian Aagaard vil storbruge af kollegers forskning og research og spendere sin tid på at skrive koncentrater. Der er stadig løse ender om krigsårenes begivenheder og centrale personer, set i dansk optik. Hvorfor har Aagaard ikke fundet sin egen historie? Det skulle man da tro havde været mere interessant. For forfatteren og for læserne.

Christian Aagaard: "Nazismens danske ansigt. Danskere i besættelsesmagtens tjeneste 1940-45", 320 sider, 299,95 kroner, People'sPress.

• Af: