Log ind

Fra fynbo til Funkstar

  • Fra fynbo til Funkstar
  • Fra fynbo til Funkstar

Artiklen er mere end 30 dage gammel

| Opdateret
REMIXERI: For et år siden var han teknisk assistent i Odense, nu er Martin Ottesen et verdensnavn som Funkstar de Luxe
Hvor tit er det i grunden, man hører om en teknisk assistent fra Odense, der må droppe sit arbejde, fordi han er blevet verdensberømt?

Nej, vel?

Den slags historier hænger ikke på træerne, men for den 27-årige Martin Ottesen har det ikke desto mindre været virkelighed det seneste års tid.

Da han under kunstnernavnet Funkstar de Luxe gav sig til at remixe og peppe Bob Marleys gamle reggae-nummer "Sun Is Shining" op, må man sige, at solen også begyndte at skinne på ham.

Pludselig var manden fra H. C. Andersens hjemby en del af et moderne eventyr, hvor han solgte en million singler og røg til tops på hitlisterne i store dele af Europa, i USA, Australien og Sydafrika.

Selv var Martin Ottesen lige blevet færdig med sin uddannelse, og han havde arbejdet i tre en halv måned som teknisk assistent, da succesen indfandt sig - aldeles uventet.

- Jeg har været nødt til at lægge mit liv helt om, så jeg nu kan dyrke musikken fuldtids. Jeg synes selv, jeg har sørget for at holde begge ben på jorden, og det gør man nu også næsten automatisk - for det er lidt svært at forestille sig, at man har solgt en million plader, siger Martin Ottesen.

Om han formår at afsætte lige så mange eksemplarer - eller måske flere - af sit de-butalbum "Keep On Movin' (It's Too Funky In Here)" vil vise sig. Men i hvert fald har Funkstar de Luxe lige sluppet det i Danmark, og sidst i oktober bliver det også stillet på pladeforhandlernes reoler i resten af verden.

- Jeg går ikke og håber på, at cd'en sælger så og så meget. Jeg vil bare gøre folk glade. Musik gør mig glad, og det er dét, jeg gerne vil viderebringe, siger Martin Ottesen, der på den nye cd har kvikket op på gamle numre af for eksempel Bob Dylan, Grace Jones, Tom Jones og James Brown.

Piller gerne

Selv har Martin Ottesen spillet musik i en årrække - først som keyboardspiller i både reggae-, funk- og jazzbands i Odense sammen med kammeraterne. Senere blev han så grebet af den tyske synthesizer-gruppe Kraftwerk, at han bare måtte lave elektronisk musik, selv om kollegerne tiggede og plagede ham om at blive i deres band.

- Jeg har altid godt kunnet lide at pille ved knapper. Og er der godt med displays på, er det også lige mig, griner Martin Ottesen.

På det seneste er de fynske gemakker blevet skiftet ud med en adresse i Madrid. Her sidder Martin Ottesen nu "og roder lidt med rytmeboksen", som De Nattergale formentlig ville have udtrykt det. Flytningen skyldes ikke så meget, at han er blevet verdenskendt, men mere, at kæresten læser i Spanien.

- Jeg kan lige så godt sidde dér, og jeg tror også, jeg bliver inspireret af det. Dancekulturen og det at remixe er mere udbredt dernede - måske fordi der er flere klubber, siger Martin Ottesen.

På mange måder er det også Spanien, Funkstar de Luxe kan takke for, at han er kendt i dag.

Da hans pladeselskab begejstret havde takket ja til hans version af "Sun Is Shining", tog han og en ven til Ibiza med pladen under armen for at få discjockeyer dernede til at spille den. Ikke sjældent sker der det, at numre, som turisterne har danset til på øen om sommeren, bliver et hit i resten af Europa, når folk har tørret solcremen af og er kommet hjem igen.

- Det er en samling fest-aber, der kommer dernede, og der er især mange englændere. Der var også nogle engelske dj's fra Radio One, som hørte den. De spillede "Sun Is Shining" meget på deres kanal, og så bredte sangen sig meget hurtigt, forklarer Martin Ottesen.

Ikke kun jubel

Men hvilke sange dur egentlig til remix - og hvilke kan man ikke remixe? Martin Ottesen tænker sig om en gang.

- Jeg rører kun ved numre, der har et funky groove, og hvor der er en god vokal på. Ofte er det sorte kunstnere, men danske Laid Back har også lavet en del, der kan bruges. Jeg vil gerne give numrene et nyt udtryk og køre dem gennem mit filter - de skal gøres mere kluborienterede, så man kan danse til dem, forklarer han.

- Men der er da også numre, jeg ikke vil røre ved. Hvis jeg ikke synes, jeg kan tilføre dem noget nyt, holder jeg mig fra dem, siger Funkstar de Luxe, der fik sit kunstnernavn efter at have taget nogle dybt underlige dansetrin på et spillested i Odense for nogle år siden.

Midt i al euforien har Mar-tin Ottesen også fået flere henvendelser fra nogle sure løg. De væmmes ved, at han piller ved gamle Bob Marley- og Bob Dylan-numre.

- Kritikken tager jeg meget roligt. Flere kunstnere har selv bedt mig om at lave udgaver af deres numre, og jeg henter altid en tilladelse til at måtte bruge deres melodi, ligesom de også får den at høre, inden jeg sender den på gaden. Jeg vil gøre det med respekt, siger Martin Ottesen.

På Funkstar de Luxes nye album har han selv lavet et enkelt nummer, og det er formentlig kun begyndelsen til en større egenproduktion fra Martin Ottesens side frem-over.

- Pladen vil formentlig give mig en del remix-forespørgsler, og jeg glæder mig til at se, hvilke kunstnere der spørger. Men jeg trænger også til at lave min egen musik, og forhåbentlig bliver min næste plade med egne numre, siger Martin Ottesen.

Ligesom Aqua kastede en masse danske dancepop-orkestre af sig, kan funkstaren sagtens forestille sig, at hans og danske Brother Browns internationale succes med at remixe kaster mange nye danske navne af sig fremover.

- Det er, som om det smitter, når der først er nogen, der har haft succes. Danskerne skal helst have et forbillede, for at de går i gang med noget, og det er da en dejlig ting, hvis jeg har været med til at sætte noget i gang, siger Martin Ottesen.
  • fyens.dk

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere