Log ind

Fortidens farverige reklamer

  • Fortidens farverige reklamer
    1 / 9
    John Juhler Hansen udgav sidste år bogen "Gadens blikfang" om emaljeskiltene. Han har taget tilløb med flere tidligere udgaver af værket frem mod det, han kalder den definitive oversigt over de danske skilte. Arkivfoto: Morten Pape
  • Fortidens farverige reklamer
  • Fortidens farverige reklamer
  • Fortidens farverige reklamer
  • Fortidens farverige reklamer
  • Fortidens farverige reklamer
  • Fortidens farverige reklamer
  • Fortidens farverige reklamer
  • Fortidens farverige reklamer
Emaljeskilte

Industrimuseet i Horsens sætter med ny udstilling fokus på emaljeskiltene. For selv om de ikke længere bruges som reklame, er de eftertragtede blandt samlere.

Udstilling - Når DR og TV 2 sender hjemlige antikvitetshandlere og skattejægere ud på indkøb, kommer de igen og igen tilbage med emaljeskilte.For nok er disse skilte for længst gået ud af brug, men blandt samlere og nostalgikere er de stadig værdsatte.Nu tager Industrimuseet i Horsens tråden op med udstillingen "Blikfang", som åbnede forleden.Bag initiativet står museets registrator John Juhler Hansen, blandt samlerne kendt som forfatteren bag indtil flere bøger om emaljeskilte, senest "Gadens blikfang", der bl.a. rummer en omfattende registrering af alle de danske skilte.Han har selv samlet en god del af udstillingens ca. 100 skilte, andre indgår i museets samling. Det hele bliver nu sat ind i en historisk ramme. Og spiller op til udsendelserne i tv.Som John Juhler Hansen siger:- Jeg har selv som samler fulgt med i programmerne, og i hver eneste udsendelse har man kunnet se mindst ét emaljeskilt, som vidner om tidlige tiders reklamer.For skiltene handler om netop reklame.

Jeg har selv som samler fulgt med i tv-udsendelserne om skattejægere og antikvitetshandlere, og i hver eneste udsendelse har man kunnet se mindst ét emaljeskilt, som vidner om tidligere tiders reklamer.John Juhler Hansen

90-årig tradition

Med industrialiseringen fulgte masseproduktion af varer, og så gjaldt det om at trække kunder til.Det første danske emaljeskilt blev fremstillet i 1886 på Carl Lunds Fabriker i København. Det blev starten på en 90-årig tradition, hvor der i hele landet hang massevis af emaljeskilte.- I 1950'erne blev de små købmandsbutikker udkonkurreret af selvbetjeningsforretninger og supermarkeder med andre reklameformer. Dermed havde emaljeskiltene udtjent deres funktion, og hovedparten af dem forsvandt i 1960'erne fra det offentlige rum. De endte i stedet som samlerobjekter og skattet kulturarv på danske museer, konstaterer John Juhler Hansen.De lidt ældre i gårde husker dog stadig skiltene med deres klare farver, lidt naive tegninger og tekster som "Således vasker Persil" med en kvinde i kridhvid kjole. Eller "Solo Margarine uden Margarinesmag" med den lille pige i prikket kjole og forklæde. Eller "Richs i Kaffen" med den ikoniske emballage.

Foretrukne reklameform

Emaljeskilte kunne i det meste af 1900-tallet findes overalt i det danske landskab. På facaderne hos købmænd og tobakshandlere, kiosker og specialforretninger samt på banegårde og pakhuse. Her blev reklameret for alt: Adamas cigaretter, øl og sodavand, is, barberblade, korsetter, varehuse og elpærer, ja for hundredvis af varer og tjenesteydelser i enhver afskygning.Enhver fabrik med respekt for sig selv fik sine lokkende budskaber fremstillet i uforgængelig emalje, og gennem fire generationer var skiltene den foretrukne reklameform for detailhandelens butikker.

20 års garanti

John Juhler Hansen tøver ikke med at kalde emaljeskiltene for en særlig kunstart.- Fremstillingen fordrede akkuratesse og omhu. Emaljen er smeltet glas, som skulle påføres en plade af metal, forklarer han om fabrikationen.Processen betød, at skiltene var dyre at anskaffe. Derfor gav emaljeværkerne 20 års garanti på skiltets holdbarhed og farvernes uforanderlighed.I mellemkrigsårene nåede udbredelsen af emaljeskilte sit absolutte højdepunkt. Hovedparten af emaljeskiltene på udstillingen er derfor mellem 75 og 100 år gamle, men alligevel står hovedparten af dem i dag lige så friske i farverne, som da de blev fremstillet.- Samtidig spejler de datidens mode og samfundets forandringer og fortæller historien om industrisamfundets udvikling og hverdagslivet i Danmark i første halvdel af det 20. århundrede, siger John Juhler Hansen.Udstillingen på Industrimuseet i Horsens kan ses til 22. oktober.

  • fyens.dk

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere