Folk: Enkelt, smukt, begavet

• Folk: Enkelt, smukt, begavet
  • Folk: Enkelt, smukt, begavet

Cd-anmeldelse

Folk: Fjerde cd-udspil fra den gennemmusikalske trio er helt igennem vellykket og en kæmpefornøjelse at lytte til. Louise Støjberg (sang), Mette Kathrine Jensen Stærk (harmonika) og Charlotte Støjberg (klaver) er at høre hele vejen, og minsandten om ikke alle tre også har været i gang ved nodearkene. Mette Kathrine står endda for musikken til hele 12 af de i alt 16 sange. Den glimrende lyriker Martin Rauff-Nielsens 10 digte eller sange kommer vidt rundt: Fra visen om de arme internerede piger på Sprogø, den klassiske folkevise "Gale onsdag" om grusomme begivenheder i 1848 i Lindeballe eller eftertænksomme overvejelser i blandt andet "Mæt af dage".

Der er blevet plads til rene instrumentale skæringer med harmonika og klaver og så nye melodier til to danske sangklassikere, "I Danmark er jeg født" og "Den Danske Sang". Igen, som så ofte før, må det spørges: Hvorfor nu det? Er det dog nødvendigt? De oprindelige melodier er da gode nok og er folkeeje. Jo, men så alligevel: Prøv at lytte her til Mette Kathrines smukke og blidt vuggende melodi til "I Danmark er jeg født" - den er lige til Højskolesangbogen, sangbar og dejligt enkel. Sangbare og enkle er i det hele taget adskillige af de fine sange på cd'en, og Louise Støjbergs fortolkninger med den velkendte forbilledligt tydelige tekstudtale øger lytteglæden. Eneste lille anke: Der mangler lidt dybde i de spinkle arrangementer for harmonika- og klaverkonstellationen. En nænsom kontrabas ville i den grad kunne råde bod på dette. Men det er jo et valg.

Zenobia: "Blot en ild"

Go' Folk