Film: Ræk ud efter et stjerneskud

• Film: Ræk ud efter et stjerneskud
    Animationsfilmen "Your Name" bygger på instruktøren Makoto Shinkais egen roman. Foto: Camera Film.
  • Film: Ræk ud efter et stjerneskud

To teenagere bytter kroppe på tværs af tid og rum i Makoto Shinkais drømmende animationssucces.

De japanske tegnefilm, anime som de kaldes, har for længst vundet indpas på de vestlige biograflærreder. Succesen rullede efter tegnefilmsveteranen Hayao Miyazakis oscarbelønnede "Chihiro og heksene", og efter et årti med overdådige filmoplevelser fulgte på godt og ondt et skift fra fantastiske begivenheder til et mere modent fokus på teenagerens identitet og selvforståelse.

Lanceringen af de mere voksne animeværker har vaklet med film som "Oppe på Valmuebakken" og "Hjertets hvisken", men opnåede efter et slapt tilløb foreløbige højdepunkter med Miyazakis "Når vinden rejser sig" og forrige års smukke og rørende "Marnie - Min hemmelige veninde".

I Makoto Shinkais "Your Name" møder vi Tokyodrengen Taki og lillebytøsen Mitsuha, der drømmer om at komme væk fra den kedelige bjerglandsby. På mærkværdig vis bytter de to krop, hvilket sætter gang i et særpræget venskab med udfordringer. Et venskab, der pludselig standser den dag, kometen Tiamat passerer Jorden, og bjergbyens folk drager op på bjerget for at betragte vidunderet. Ude af stand til at kvæle sit savn drager Taki på landet for at finde den pige, hvis navn han ikke husker, men længes så smertefuldt efter.

Som i Shinkais tidligere film, "The Place Promised in Our Early Days" og "5 Cenitmeters Per Second", fortælles der i en poetisk, kalejdoskopisk form, der udfordrende fragmenterer tid, sted og synspunkt og virkelig formår at bringe alternative virkeligheder og parallelle verdener til live. Drømmen om at være en anden, og den kender vi alle, får virkelig fuld skrue på billedsiden. Resultatet er en til tider guddommelig smuk og øm film, hvis mangel på handlingsmæssig sammenhængskraft desværre ikke helt kan matche dens visuelle gennemslagskraft.

Da "Your Name" endelig finder sit fodfæste i sidste halvdel, er vi ikke helt så meget med, som vi burde være. Dels virker filmens to teenagefigurer og deres identitetskriser på mange måder skitseagtige, og dels balanceres den noget fjollede og småsentimentale første del dårligt med den tålmodige, længselsfulde og smukke finales poetiske og ekspressive udtryksform.

Hvorfor så overhovedet se "Your Name", hvis man ikke i forvejen er skudt i japanske animationsfilm? Fordi fantasien, følelserne og billedsiden afslutningsvis er flot brændsel på figurernes svage motor. Det japanske teenageliv er stadig fyldt med savn, længsel, løfter, tvivl og chatbeskeder, men hold da op, hvor er det overbevisende udtrykt i Makoto Shinkais seneste film.

"Your Name"

Animation, japansk, 106 minutter, tilladt for alle, men frarådes under syv år