Log ind

Film: Propaganda fra hjemmefronten

  • Film: Propaganda fra hjemmefronten
    "Their Finest Hour" er instrueret af danske Lone Scherfig, hvis internationale karriere foreløbigt toppede i 2009 med den oscarnominerede "An Education". Foto: SF Film.
  • Film: Propaganda fra hjemmefronten
    "Their Finest Hour" er instrueret af danske Lone Scherfig, hvis internationale karriere foreløbigt toppede i 2009 med den oscarnominerede "An Education". Foto: SF Film.
Filmanmeldelse

Danske Lone Scherfigs krigsdrama om England under blitzen er et mildt og optimistisk værk om sammenhold og skæbner i modgangstider.

London, 1940. Hermann Görings Luftwaffe forsøger at knække englændernes kampgejst ved at hælde bombelast efter bombelast ned over den engelske hovedstad. Det fungerer ikke. Bombardementet af London synes at knytte englænderne tættere sammen, men kampen er nedslidende. Der er brug for noget, som kan løfte moralen.

Sekretæren Catrin Cole (Gemma Arterton) kommer i Informationsministeriets søgelys på grund af en humoristisk tegneserie, hun har forfattet for en avis. Ministeriet er bekymret over de nyproducerede propaganda- og informationsfilm. Biografgængerne griner ad dem. På den dårlige måde. Udfordringen for Cole og stivstikkeren Buckley (Sam Claflin) bliver at få drejet en film om troppeevakueringen fra Dunkirk, hvor 700 fartøjer fragtede over 300.000 soldater i sikkerhed over Den engelske kanal. Tropperne stak godt nok af fra Hitlers hær, så hvordan får man lige vendt historien om et nederlag til en succes? Ved at fokusere på autenticitet og optimisme.

Coles afsæt for Dunkirk-filmen bliver den virkelige historie om to tvillingesøstre, der stjæler deres fordrukne onkels båd og sejler over til Frankrig for at hente soldater hjem. Men det viser sig, at deres båd brød sammen undervejs, og de måtte bugseres tilbage. Cole er i krise: Hvordan fortæller man med samvittigheden i behold en historie, hvoraf halvdelen er løgn?

"Du må ikke forveksle sandhed med fakta, og du må endelig ikke lade dem stå i vejen for hinanden", opmuntrer Buckley, der godt forstår, at i arbejdet med propaganda må man se lidt kreativt på virkeligheden.

Egentlig er det sjovt, at der skal en dansk filmskaber til at fortælle om noget så ærkebritisk som den enorme troppeevakuering ved Dunkirk og blitzen over London i 1940. Men en time inde i Lone Scherfigs "Their Finest Hour" er det tydeligt, hvorfor valget er faldet på instruktøren bag succeser som "Italiensk for begyndere" og "An Education".

Med sikker hånd formår instruktøren at trække flere lag ud af fortællingen og lader helt bevidst den traditionelle krigsfilms elementer som troppebevægelser, kamp og krigsmateriel træde i baggrunden til fordel for en fortælling med nogle usædvanlige slagmarker i fokus, nemlig krigstidens kvindelige selvforståelse, filmstudiet og informationskrigsministeriet, hvor manglen på mænd pludselig giver kvinderne muligheden for at vise, hvad de duer til.

"Their Finest Hour" er en fortælling fra en brydningstid, og egentlig er titlen tvetydig. Det er ikke kun historien om, hvordan propagandafolkene får fortalt historien om, hvordan vi vandt, selvom vi tabte. Det er lige så meget historien om kvindelighed i udvikling. Om en tid, hvor ligestilling spirer, og kvinderollen udvikler sig i rivende hast. Nu hænger kvinderne ikke kun vasketøj op, ammer børn og laver mad. Nu skaber de film, der skal redde den britiske kampgejst.

Et skvæt velplaceret humor

Scherfigs film er ikke det eneste aktuelle værk om emnet. Det bliver interessant at gense filmen ryg mod ryg med Christopher Nolans kommende krigsepos, "Dunkirk", der, hvis man skal tro traileren, ser ud til at mønstre al den storhed, patos og selvhøjtidelighed, som et værk over den spektakulære redningsaktion kan bære. Maskulin handlekraft over for feminin elegance og mildhed. To greb på samme stof. Scherfig bløder den engelske alvor og stivhed op med et skvæt velplaceret humor, uden at det dog går ud over alvoren bag eller devaluerer det blødende sår, som Anden Verdenskrig har været og stadig er for store dele af verden.

Elegant og uden det store melodrama skildrer instruktøren en tid og en verden, hvor sammenhold er nødvendigt for at stå imod, offer er nødvendigt for sejr, og hvor bånd, venskaber og kærlighed spirer på trods af, at man ved, at hvert et øjeblik kan blive ens sidste. Hvor folk virkelig levede i nuet.

"Prøv ikke at stille dig under en tysk 500 kilos bombe", smiler Buckley skævt og vemodigt til afsked, da han fra filmoptagelsernes frontlinje sender Mrs. Cole hjem for at se til sin krigsskadede ægtefælle. Vel vidende, at Catrin er en gift kvinde, og at han ikke har den mindste chance. Sådan lyder en venskabs- og kærlighedserklæring i det krigshærgede univers hos "Their Finest Hour", og i Scherfigs hænder er det både vittigt, autentisk og bevægende på samme tid.

"Their Finest Hour"

Drama, britisk, 117 minutter, tilladt over 11 år

  • fyens.dk

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere